Prima oară când m-am întâlnit cu noțiune de private label cred că era 2006 și Cora tocmai lansase Marca 1. Până atunci toate produsele de pe raft erau din mărci cunoscute, pe care le găseai prin toate magazinele.

Noțiunea de private label presupune ca un anumit lanț de supermarketuri să-și facă propriul brand, pe care să-l vândă în exclusivitate. De obicei e vorba de alimente, dar nu e obligatoriu, iar supermarketurile colaborează cu fabrici locale, care au propriile lor branduri.

Toneli, de exemplu, împacheta ouă în ambalajul propriu, dar pe lângă asta mai furniza și pentru Mega Image sau Carrefour plus lanțuri de fast-food cum e McDonald’s. Am văzut asta în urmă cu 3 ani, când le-am vizitat ferma, presupun că e la fel și acum.

Problema cu private labelurile în România e că au început prost. Marca 1 era cea mai ieftină variantă de pe piață, iar produsele erau de slabă calitate. Ambalaje care arătau ieftin, economie pe linie.

Abia peste câția ani au venit alte lanțuri de supermarketuri, care se bazau mult pe mărcile proprii. Mă gândesc aici la Lidl, Kaufland sau Penny. Penny, de exemplu, are vreo 30 de mărci proprii, românești sau străine.

De departe cel mai mare succes mi se pare că îl au brandurile românești cu produse tradiționale, precum Cămara Noastră (Lidl) sau Hanul Boieresc (Penny). Cumpăr ambele mărci, am produse favorite la fiecare, ceea ce nu mi s-ar fi părut posibil în urmă cu 10-15 ani.

Hanul Boieresc a ajuns anul ăsta la 200 de produse sub marca asta, dintre care jumătate apar doar de sărbători, cu produse specifice (de Crăciun ghiudem, de Paște drob etc.). Am primit recent câteva dintre produsele noi, de unde și ideea articolului.

Cozonacul e unul cinstit, fără pretenții de competiție cu unele scumpe, crema de brânză de capră a fost o surpriză plăcută, iar cașcavalul de Săveni e excelent.

Evident că a contat și partea de packaging, și marketingul, dar totul pornește de la niște produse bune. Și cred că asta a fost strategia câștigătoare pentru lanțurile de supermarketuri: în loc să pună pe raft un private label cu cel mai mic preț, au cerut de la furnizori produse mai bune, care i-au convins pe oameni să-și facă de acolo cumpărăturile.