in Casual stuff

Încă nu realizăm unele urmări economice ale pandemiei

Din multe puncte de vedere efectele pandemiei a fost foarte clare: s-au închis restaurantele, s-a oprit turismul, s-a pus pe pauză cam tot sectorul de evenimente – fie că vorbim de cele culturale sau de business.

O altă implicație, de data asta mai puțin evidentă, este cea legată de zona imobiliară. Multe spații de birouri au fost abandonate, iar companiile mari au realizat că treburile merg foarte bine și așa. Se discută deja despre renunțarea pe termen nedeterminat la birourile corporațiilor, ceea ce ar putea crea un surplus de ofertă pe piață. Cum ar fi să găsim Pipera goală din nou, așa cum era în urmă cu 25 de ani?

Deja am auzit că unii dezvoltatori imobiliari vor să facă reconversie a clădirilor de birouri aflate în lucru și să le treacă în rezidențial (unde se vor cumpăra tot mai multe apartamente pentru că oamenii vor realiza că nu le mai convine într-o chirie urât amenajată; dacă înainte aveau nevoie doar de un loc de dormit, acum petrec 90% din timp acasă, deci nevoile sunt altele).

Pe lângă asta, sunt și lucruri la care nu ne-am gândit că vor fi afectate de pandemie. De pildă, toată piața autoturismelor „de firmă” pentru middle și top management. Cele mai multe nu-și vor mai avea utilitatea acum, că oamenii ăștia nu se mai deplasează nici la birou, nici la întâlniri.

Asta va afecta mai departe și asiguratorii, producătorii de anvelope, service-urile și întregul lanț de întreținere.

De câștigat vor avea companiile, care vor face o economie în felul ăsta.

7 comentarii. Leave new

  • Da’ tu ce fumezi hoinarule? Că e ceva bun, se pare

    Răspunde
  • La întreprinderea unde aven noi biroul nici un spațiu liber nu rămâne neocupat mai mult de o lună-două (Electromagnetica, Rahova nu Pipera :D). Înainte dura numai 5-10 zile. În curte au pus 32 (treizecișidouă) de stațiii încărcare electrice, suplimentar față de cele 5 deja existente.
    Nimeni nu va renunța complet la birouri. Mai degrabă se vor splitui locațiile mari. O echipă-n Grozăvești, una în Pipera, contabilitatea și HR la Timpuri Noi. da, se va lucra de acasă, dar doar un pic mai mult. Hai să zicem un 10-15%. Economia la chirie este insignifiantă față de pierderile logistice și de performanță. În plus, numărul de joburi funcționând remote este limitat.
    Grosul autoturismelor de firmă sunt pentru forța de vânzări. mai degrabă aici va crește oricum „consumul” prin mutarea vânzărilor din magazin în online. Cazurile de mașini „bonus” sunt rare, și de regulă la Top Management. greu de crezut că se va schimba ceva aici.
    Transformări în economie, da.
    Digitalizare – am înființat un SRL nou la registrul comerțului exclusiv online, fizic am fost acolo doar pentru a ridica CUI și hotărârea, cam 50% din contracte le-am semnat anul trecut electronic, nu s-au mai plimbat cu curierul.
    Mutarea ponderii cheltuielilor din zona de „look” în zona de confort. S-au cumpărat mai puține tricouri „de firmă”, dar mai multe gadgeturi performante. Părerea mea este că industria de fashion nu-și va mai reveni.
    Turismul de afaceri s-a terminat. Acele „business trip” care erau de fapt recompense, vor rămâne, dar restul e pe Zoom/Teams. Asta înseamnă mai puține nopți de cazare, mai puține călătorii cu avionul. Aici probabil vom vedea reconversii. De exemplu, eu nu am înțeles de ce la noi nu există la hoteluri oferta de cazare pe termen lung. O garsonieră e cam 1200 de lei pe lună. Utilitățile încă vreo 300 – apă, căldură, curent, internet, cablu. De ce nu ar oferi un hotel camere cu 1600-1800 lei/lună? În zona de 2-3 camere unde este în jur de 200 lei. 1600 de lei ar însemna 8 nopți de cazare echivalentul unui grad de ocupare de 30-40%. Ar merge chiar și 2000, ținând cont de serviciile suplimentare – curățenie, consumabile – săpun, gel de duș, spălat-călcat lenjerii.

    Există o limită a schimbărilor. O pandemie accelerează niște procese mai mult sau mai puțin existente. De exemplu, criza liniilor aeriene era totuși previzibilă, că nu puteai susține călătorii cu avionul la 10-20€ pe termen lung. La un moment dat tot picau.

    Răspunde
  • Cine petrece 90% din timp acasa?

    Răspunde
  • Nici eu nu cred că pe termen lung se va renunța la birouri.
    Pe de o parte oamenii lucrează mai eficient împreună, este mai simplu să ceri o părere, să repari ceva ce nu merge, este mai simplu de supravegheat munca etc., iar pe de altă parte oamenii au nevoie de socializare.
    Deși din articolele din online pare că aproape toți oamenii vor să stea în casă,că oamenii nu îi înțeleg pe cei care se înghesuie pe părtie sau prin restaurante și alte idei asemănătoare – în realitate nu este așa, oamenii vor să se vadă unii cu alții, să meargă la birou, la magazin, la restaurant, la nuntă etc.
    Cred că părerea asta a apărut a urmare a faptului că, în general, cei care scriu/fac bloguri/vloguri fac această activitate singuri, de mult timp și pentru ei este de la sine înțeles această viață, iar articolele pe care le scriu reflectă această idee.

    Răspunde
    • Tot ce e posibil. Eu și în lockdown mi-am făcut foaie de-aia și am mers la birou zi de zi, cred că am stat 3 săptămâni acasă în total. Dar tot văd niște trenduri la companiile mari.

  • Sunt o gramada de paraziti in multinationale care nu fac mai nimic, o ard prin sedinte peste sedinte, si astia au contact direct cu factorii de decizie si sunt total imotriva lucrului de acasa, ca nu pot f*te timpul altora sa isi justifice ei slujba. Si astia vor avea castig de cauza, ca aia de sus nu au contact direct cu cei care actually fac/produc valoarea in firme,.Astia sunt genul lingusitori, slugarnici, parsivi si lipsiti de scrupule bine antrenati in jungla corporatista, nemernicii care ii ducem in spate si mai au si impresia ca datorita lor lucrurile sunt facute (asta pana le pleaca oamenii de baza, ocazie cu care fug ca sobolanii la alte firme).
    Partea buna totusi este ca o gramada de firme nu mai vor sa-si asume angajati, ci vor merge pe baza de proiect/contract. Ca freelancer esti mai cistigat, cat muncesti ata cistigi, daca iti dezvolti niste relatii de incredere cu citva clienti iesi mult mai bine. Si nu am nevoie de laude sau multumiri, aprecierea mea vreau sa o vad in $$$.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu