Tot aud poveşti de la prieteni şi cunoscuţi care uşor-uşor trec într-un work from home permanent. Adică nu mai e ceva temporar, care se va termina odată cu domolirea pandemiei, ci pur şi simplu se renunţă la spaţii de birouri de tot.

Sunt companii care au renunţat la etaje sau clădiri întregialtele care au redus la jumătate spaţiul pe care îl aveau. Se trece la un model în care îţi rezervi spaţiul la un birou, compania păstrează 10-20% din spaţiile pe care le avea înainte de pandemie şi în rest ai privilegiul de a lucra de acasă.

Ceea ce e o mare păcăleală de fapt, pentru că ajungi să fii extrem de ineficient când lucrezi de acasă. Şi ştiu asta foarte bine, pentru că am încercat-o în primii ani de lucru, chiar dacă aveam un birou la care să merg. La un moment dat nu mai poţi face diferenţa între timpul de lucru şi timpul de odihnă, ajunge să nu-ţi mai facă plăcere să stai în anumite locuri din casă plus alte probleme.

Pe lângă asta, e şi o situaţie complicată, în care mulţi şefi trăiesc cu senzaţia că subalternii lor cam pierd vremea degeaba, iar de multe ori ajung să-i solicite mult în afara programului, dacă tot sunt online. Deja s-a dat o lege în Parlamentul European privind dreptul la deconectare dar probabil că va fi foarte greu de pus în aplicare şi verificat.

La fel e şi cu sprijinul pentru work from home, care de la începutul anului este prevăzut de lege: angajatorii pot da până la 400 de lei pe lună pentru utilităţi. Ceea ce e absolut normal şi ar trebui să se întâmple, pentru că angajatorul economiseşte banii de utilităţi, chiar şi de chirie după cum ziceam mai sus, în timp ce angajatul plăteşte. Curent mai mult, apă menajeră, căldură, poate şi un abonament mai bun la internet. Şi astea sunt doar cheltuielile de bază. 

Lor li se adaugă amenajarea unui spaţiu de lucru (birou, scaun comod – că n-a plecat nimeni cu cel de la muncă, poate un webcam, nişte căşti mai bune etc.) şi alte mici cheltuieli care erau acoperite de angajator: apă, cafea, fructe.

Sunt curios dacă pe voi v-a sprijinit angajatorul cu ceva de când aţi trecut în work from home, că poveştile pe care le-am auzit eu au fost dezamăgitoare. Oameni care primesc câteva sute de lei anual, oameni cărora li se spune că oricum au făcut o economie cu drumul până la serviciu, deci nu mai trebuie să primească nimic.

Cred că mai degrabă e o corvoadă pentru multă lume acest work from home, fără să mai amintesc de cei cu copii mici care au fost nevoiţi să se descurce şi cu şcoala online sau alte activităţi de kinderi.

20 de comentarii. Leave new

  • Ca sa fim corecti pana la capat, dupa ce da angajatorul banii de utilitati, ar trebui ca si angajatii sa renunte la banii de combustibil/abonament din salariu.

    Răspunde
    • Păi se compară 100 de lei de transport cu celelalte costuri?

    • Evident ca nu se compara. Primesti 400 pentru work from home, dai 100 pentru transport. Ramanem la 300.

    • Heh. Primeşti până la 400 de lei. Nu înseamnă că îţi dă cineva 400 de lei pe lună. Aia este limita setată de Stat ca să nu se transforme în completare neimpozitată a salariului 😉

  • Acum se lucreaza la un mod de aplicare si de acordare a celor 400 de lei fiecarui angajat – asta pt 2021. Pt 2020, ne-au sprijin astfel: cine vrea, poate veni la birou sa-si ia monitorul si scaunul acasa. Genial 🙂

    Pt comment-ul lui Andrei de mai sus -> abonamentul de metrou mi-l plateam din bugetul de benefits, dar asta pentru ca era optiunea mea. Bugetul respectiv poate fi folosit si pentru alte achizitii.

    Răspunde
  • Eu am putut sa-mi iau monitorul de la birou, la sotie le-au trimis ei monitor si scaun de birou celor care au vrut.
    Avantajul mare cu lucrul de acasa este timpul pe care-l castigi ca nu-l mai petreci pe drumul spre birou. Dezavantajul mare il vad pe lipsa de socializare cu colegii plus momentele cand ar fi mai eficient sa fim toti la birou, comunicare fata in fata este totusi mult mai eficienta decat pe videocall. Personal as lucra maxim 3 zile de acasa.
    Lumea in general uita destul de usor: pana in pandemie oamenii vroiau sa lucreze cat mai mult de acasa, acum vor sa li se deconteze cheltuielile casnice.
    Intr-adevar, i-a lovit mai rau pe cei care au copii: au nevoie de spatiu in plus pentru un birou, cineva care sa-i mai ajute sau sa se coordoneze mai bine parintii intre ei.

    Răspunde
  • s-a dat dar s-a si vindut https://imgur.com/U3SAhcM

    Răspunde
  • Sincer, desi nu mi-ar strica deloc ceva bani in plus – ain’t we all like that? – sunt ok si cu faptul ca de un an lucrez de acasa linistit. Nu mai fac doua plinuri de motorina pe luna (asta pt ca si copiii fac scoala online, altfel tot as cheltui aici bani), nu mai comand mancare online sau de la cantina, ci gatesc (deh, sunt locuitor de comuna de langa un oras, unde oricum nu livreaza Glovo si altii), m-au lasat de la lucru sa imi iau tot ce imi trebuie (pana si scaun, daca aveam nevoie) si economisesc timpul pierdut pe drumuri.
    Pana la urma, pe mine ma costa utilitatile in plus, un abonament mai bun la internet si atat. Consider ca suntem chit, eu si firma.
    Un singur lucru mi-ar fi prins bine sa am de la firma, dar mi-am cumparat eu, pana la urma – o multifunctionala. Ca mai am obiceiul sa verific documentatia in format fizic.

    Răspunde
  • In primul an si ceva de lucrat de acasa am fost foarte dezorganizat as putea spune acum, deoarece era dupa perioada de birou si era euforia aia ca deh de acum lucrez de acasă. In prezent am un program destul de bine structurat si nu sunt deranjat nici de faptul ca lucreaza si prietena de acasa pe perioada pandemiei. In plan oricum este prevazuta mutarea intr-o locuinta mai mare unde eu voi o camera destinata lucrului si eventual gaming, gen man cave. Pentru probleme cu adevarat urgente oricum raspundeam si inafara orelor de birou, banuiesc ca la fel faci si tu.

    De la corporatie, prietena a avut optiunea sa isi aduca scaun, monitor, pentru cateva luni s-a decontat factura la internet si a mai primit ceva bonus.

    Da ar continua sa lucreze de acasa, mai ales in contextul in care mutarea intr-o locuinta mai mare ne va oferi mai mult spatiu. Utilitatile nu au crescut cu foarte mult, iar daca va primi si o suma extra gen cum e cea de mai sus e ok. Am facut un update la abonamentul la net care ne ajuta pe amandoi si am pus un router mai bun care oricum l-as fi pus si daca lucram doar eu de acasa. Desi stam in provincie intre 45 de minute si 1 oră jumătate tot pierzi pe drum, mai adaugi costul unui abonament pentru transport sau cheltuieli cu a 2a masina sau combustibili si uzura la masina folosita, plus cheltuieli pentru mancare sa presupunem ca nu iti iei mereu pachet de acasa.

    Răspunde
  • Am avut posibilitatea sa ne luam monitorul de la birou.
    Ulterior am primit o suma de bani pentru a cumpara diverse chestii ce ne-ar putea ajuta in wfh (birou, monitor, scaun etc), aprox 350 de euro. Bine veniti si aia.

    Clar suma data catre angajati e mai mica decat ce a fost „castigat” datorita lipsei de oameni in birou, fizic.

    Răspunde
  • Eu am inceput munca in octombrie la o companie romaneasca mare ce se doreste multinationala , dar procedurile lipsesc cu desăvârșire si deci si controlul, fiecare e lasat pe cont propriu. Nu mai aveau laptop-uri asa ca am primit un PC la birou. Pot sa merg la birou 5zile/sapt. sau sa stau acasa 5zile/sapt. Nu ma opreste nimic. Am lucrat la inceput exclusiv de la birou si era ok, dar dupa perioada de acomodare unii colegi care au inceput odata cu mine si niste sefi s-au dus acasa, asa ca am ramas singur la birou (in departamentul meu) si ma simteam cam nasol asa ca am plecat si eu acasa. Au fost si o luna cand nu am trecut pe la birou.

    Am luat un ecran acasa si lucrez de pe laptop-ul personal. Mi-am cumparat eu un scaun. Teoretic as putea sa iau si scaun si tot PC-ul acasa, dar ar fi cam ciudat ca e destula lume la birou. Daca cer bani sa imi cumpar pt. acasa o sa mi se spuna ca nu e nevoie si pot sa vin la birou. Cu muncitul de acasa imi place ca pot sa fac doar minimum necesar si restul timpului sa imi rezolv treburi personale sau pur si simplu ca ies sa ma plimb pe afara. Nu deranjeaza sa muncesc sambata 1-2 ore, atat timp cat marti de la 14 la 6 ma duc la vazut de perdele prin IKEA. La birou vrând nevrând cheltui mai multi bani pe mancare. Transport-ul public este neglijabil in Bucuresti.

    Daca mi s-ar da un laptop cat de cat bun, chiar nu as avea ce sa cer.

    Răspunde
  • Eu cred ca lumea se prosteste degeaba si se plange – comportament clasic romanului.
    Ce economisesti: 850RON + 40h/luna (calculati aici ¼ din salariul fiecaruia)
    – Transportul – in cazul meu ~350 RON (un plin extra) pe luna
    – Timp – 1h dus + 1h intors … deci 2h zilnic, 10h pe saptamana, 40h pe luna
    – Mancarea comandata la birou / cumparata la cantina / restaurant in apropierea muncii in pauza de masa – in cazul meu ~500 RON / luna
    Ce cheltuieli extra poti avea: 120RON
    – Curent – ca na, stai cu laptopul dat de la munca +/- monitorul sau monitoarele tot de la munca deschise o perioada mai lunga (cost additional la curent in cazul meu ~50RON extra pe luna)
    – Sa zicem ca o conexiune la internet mai buna ….. inainte aveai 500Mbps de la RDS si acum iti pui 1Gbps de la RDS …. Serios? 15-20 RON diferenta pe luna …. Din care beneficiezi si tu ca doar si in timpul liber folosesti internetul acasa
    – Hartie de cur ca te caci acasa …. 10-15 RON / luna …. Cafea extra ca in afara de cea de dimineata, care oricum o bei acasa, mai bei una la pauza de masa … ~30 RON / luna
    Beneficii de cerut de la angajator:
    – Laptop (are si webcam nu trebuie altul separat) – deja il folosesti la birou, il poti lua acasa
    – Monitor / monitoare – deja le ai la birou, le poti lua acasa
    – Scaun de birou – deja il ai la birou il poti cere / lua acasa
    – Casti – le ai la birou, le poti cere / lua acasa
    Lucruri de cumparat acasa:
    – Un birou care e 250-500 RON – unul decent, care il cumperi o data, nu in fiecare luna

    Daca tragem linie iesi in avantaj cu aproximativ 700 RON + 40h timp liber pe luna care il poti valorifica dupa cum vrei …. In a invata ceva nou, o certificare etc …. Sau poti simplu sa il raportezi ca ¼ din salariu si sa ii dai o valoare monetara daca asta vrei.
    Iar daca sunteti din categoria care “mai bine va intelegeti in meetingurile face 2 face” sau “aveti nevoie de interactiune cu ceilalti colegi” inseamna ca nu va faceti treaba si o frecati la rece si/sau sunteti incompetent oriunde … ca e birou sau acasa, tot una.
    Nu va mai plangeti, fiti bucurosi ca puteti lucra de acasa si stati in siguranta … altii si-au pierdut joburile / afacerile sau sunt obligati sa vina la munca in conditii nesigure.

    Răspunde
    • Ai uitat de caldura, pe care o tii pornita 24 de ore acum, nu doar seara/noaptea.
      Ai uitat ca sunt companii care dadeau pranzul la birou (si acum nu-l mai ai)
      Ai uitat ca sunt angajati care calatoresc cu metroul si stau relativ aproape de birou (deci pierdeau mai putin timp).
      Ai uitat sa pui spatiul din casa – multa lume si-a amenajat al doilea dormitor ca birou.

  • Sunt în aceeași situație ca a ta, că aș putea lucra lejer de acasă. Totuși, am și eu experiența primilor ani de agenție când lucram de acasă 12 ore pe zi dar productivitatea era la jumătate, deci pentru noi spațiul de birou contează. Anul trecut după 3 luni de stat în casă abia așteptam să lucrez de la birou.
    În rest da, e mișto să știi că uneori poți lucra din pat sau de la biroul de acasă, că vinerea sau lunea dacă nu ai chef nu te duci la birou, dar e bine să ai un loc în care să mergi și doar să lucrezi.
    Suma aia de 400 lei mi se pare decentă, cred că poate acoperi cheltuielile extra pe care acum nu le mai face angajatorul ci angajatul.

    Răspunde
  • Pe mine nu m-a sprijinit cu nimic firma unde sunt angajat in perioada in care am lucrat de acasa (acum am revenit la birou).
    Scaunul meu, laptopul meu de acasa. Ba mai mult, mi s-a reprosat ca mi-au decontat abonamentul la transportul in comun (da , stiu, sunt sarak, merg cu autobuzul la serviciu) pe luna intreaga, desi eu am lucrat de acasa de pe 15 martie (anul trecut).
    Ca aspecte pozitive ale WFH: am fost mai productiv, nu m-a mai intrerupt mereu din lucru orice sef sau coleg ca sa ii arat, explic, fac, ceva.
    La pranz ma relaxam pe canapeaua din living, coloana mea vertebrala a fost foarte multumita de acest lucru.
    Am mancat mancare gatita, nu junk food, la pranz.

    Per total a fost ok, nu stiu insa cum mi s-ar parea daca ar trebui sa lucrez mereu doar de acasa.

    Răspunde
  • […] de avantajele oferite de angajatori celor ce lucrează de acasă, am căutat să văd ce mai zic studiile despre productivitate, atunci când prestăm work from […]

    Răspunde
  • Eu lucrez în învățământ și nu, nu am primit nimic. Exista posibilitatea de a merge la școală pentru a ține orele online de acolo, dar am preferat să work from home.

    Răspunde
  • Eu am primit un laptop pentru acasă, un ecran suplimentar (la care am renunțat între timp, mi-am luat un ultrawide pentru uz personal și merge și pentru munca) + căști pentru conferințe. Pentru cei care aveau nevoie ofereau și un birou de urgență (de carton, nu credeam că ar putea funcționa așa ceva, dar pare-se că merge). La nevoie aș mai fi putut lua de la birou și alte treburi cum ar fi scaunul, alte chestii de adaptabilitate dar la mine nu a fost nevoie. Organizația pentru care lucrez eu nu e una în care să se fi lucrat in mod tradițional de acasă înainte de pandemie, dar cu toate astea am avut un downtime de doar 3 zile de cînd s-a anunțat lockdown-ul din UK și totul a fost pus pe picioare destul de bine.

    Răspunde
  • Singurul dar probabil și cel mai important lucru a fost că ne-au trimis să lucrăm de acasă imediat după ce a apărut primul caz.

    Răspunde
  • Ne-au trimis in work-from-home anul trecut in martie, a doua zi dupa primul deces de COVID, daca nu ma inseala memoria. Am avut posibilitatea sa ne luam de la sediu (cu transportul platit de companie): birou, scaun, monitoare. Laptopuri aveam deja, iar HR-ul ne sfatuise dinainte sa le luam cu noi la finalul zilei, just in case. Nu ni s-au platit facturi la utilitati sau alte extra-beneficii in bani, insa plaja de optiuni non financiare s-a largit, incluzand sesiuni de psiho-terapie, educatie financiara sau cursuri de gatit mai sanatos. Pentru parinti, au fost puse la dispozitie workshop-uri de parenting de pandemie.
    Cand a fost buget, ni s-a dat optiunea (nu obligatia) de a comanda telefoane „de munca”, fiindca nu mai era nimeni in sediu in afara de paza, receptie si HR ca sa raspunda la telefoanele fixe de pe birou. Nu a avut nimeni pretentia sa raspunzi la telefon/email in afara orelor agreate de munca, cu exceptiile rare cand „arde”; in cazul meu o singura data intr-un an, la o ora decenta si oarecum asteptat.
    Orice am avut nevoie de la birou mi s-a putut trimite prin curier (inclusiv laptop, telefon, orice alt echipament), iar in sediul fizic am fost de doua ori din martie anul trecut pana acum: prima data ca sa imi iau obiectele de stricta necesitate pentru munca si sa semnez o hartie la HR, a doua oara in toamna pentru a-mi lua restul de obiecte personale, deoarece se renunta la inchirierea unei cladiri intregi pentru un spatiu mai mic, si sa semnez alta hartie.
    In sediu nu s-a intrat decat pe baza de aprobare prealabila in toata aceasta perioada, si cu respectarea stricta a distantarii.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu