A venit momentul ăla din an în care aflăm informații despre piața de ecommerce direct de la liderii de piață. Joi a avut loc conferința de presă Fashion Days care anunță Black Friday. 

Informaţia de bază: Fashion Days organizează Black Friday începând de luni, 7 noiembrie, iar reducerile vor porni pe la ora 7:00. N-au anunțat ora fixă, dar în primă fază vor porni aplicația, apoi siteul în România și abia după asta trec granița la vecinii bulgari și maghiari. Pentru că și asta e o noutate: Black Friday se va organiza concomitent în România, Bulgaria și Ungaria. Ceea ce înseamnă că ne batem pe stocuri cu vecinii noștri de la sud și vest.

La fel ca de obicei, conferințele Fashion Days și eMAG sunt un prilej excelent de a culege informații despre piață, chiar dacă anul ăsta lucrurile au fost mai puține detalii.

Cum a fost 2022 până acum

Pe scurt, a fost un an complicat, atipic (da, nicio surpriză aici, așa a fost pentru multe businessuri). Fashion Days are anul fiscal între 1 aprilie și 31 martie în anul următor, astfel că nu au acum datele finale ca să spună dacă au scăzut sau au rămas la același nivel ca în 2021, însă clar nu vorbim de o creștere. Robert Berza, CEO-ul Fashion Days, a zis că anul ăsta încep să se concentreze mai mult pe profitabilitate, că nu contează atât de mult care e cifra de afaceri dacă profitabilitatea e mare și crește.

Clienții au avut și ei un an complicat, cu temeri legate de război, de ziua de mâine, probleme cauzate de inflație. Rezultatul a fost că unii au migrat spre produsele cu prețuri mici, iar alții s-au dus spre produsele luxury (în ideea ”mai bine îmi iau o haină de calitate, pe care s-o port mult timp de-acum încolo”). Au pierdut fix brandurile de mijloc, alea care nu aveau nici prețuri foarte mari, nici nu erau low cost. Aș adăuga aici că multe branduri românești se încadrează în categoria asta, deci e posibil să fi fost un an complicat pentru toată lumea.

Pe termen scurt și mediu, brandurile mari vor vinde în continuare și vor fi pe plus, brandurile medii vor avea probleme de creștere. Și asta e normal când trăiești o criză la nivel de consum. 

Vara a fost dificilă pentru că s-au ridicat restricțiile și lumea a mers mai mult la mall, au mai rărit cumpărăturile online. Odată cu venirea sezonului rece se așteaptă la o creștere.

Unde e Fashion Days în acest moment

Au lansat recent conceptul Dressing Room, adică posibilitatea de a plăti după 30 de zile și de a plăti în 4 rate. E același serviciu de la eMAG, doar că e împachetat altfel, pentru un public diferit. Chestia asta îi va ajuta să concureze cu mallurile, pentru că poți să probezi oricâte haine vrei, apoi plătești doar ce ai păstrat (aici e beneficiul cu plata la 30 de zile). Plata în 4 rate e pentru lucrurile mai scumpe, gen sneakers de 2000 de lei, sau cel puțin așa au spus ei. Eu cred că dacă nu ai 2000 de lei să dai pe niște sneakers n-ar fi o idee chiar bună să-i iei în rate.

După doar o lună de la lansare, Dressing Room este deja la 10% din tot businessul lor, se așteaptă ca în mai-iunie să ajungă la 25-30% din vânzări. 

Mai mult de 70% din vânzările de fashion pe eMAG și Fashion Days sunt livrate în lockere (acolo unde e prezentă rețeaua easybox, desigur). Momentan sunt 4000 de lockere în România, Ungaria și Bulgaria și numărul lor va crește, desigur. Sunt zone în care procentul e mult mai mare, în sectorul 1 au ajuns la 85% livrare în easybox pentru vânzările din categoria fashion. E uriaș procentul ăsta!

Aș paria că lockerele au mers atât de bine în România și pentru că oamenii evită curierii pe cât posibil, nu doar pentru că vor flexibilitate și cost mic de livrare (sau chiar gratuitate pentru cei cu genius). Apropo de asta, livrarea la easybox are acum un preț unic de 10 lei (9.99) pentru eMAG, sellerii din Marketplace etc. 

Legat de plata cu cardul, în orașele cu easybox au ajuns pe la 90% din total dacă ne gândim că 70% dintre comenzi sunt la easybox (în orașele cu easybox) și acolo se plătește cu cardul online sau la locker direct. Deci e un ramburs tot cu cardul. 

Per total plata cu cardul este la 55%, ceea ce înseamnă că mai sunt 45% de procente potențiale de creștere, cum ar zice un prieten care lucrează în domeniu. Dar cine ar fi crezut că plata cu cardul va deveni majoritară într-un timp atât de scurt pentru cea mai mare rețea de ecommerce?

La nivel de stoc sunt la 17%+ față de anul trecut, ceea ce este excelent, au competitori care au investit foarte mult în stoc și acum caută să scape de el. E un joc de noroc cu stocurile, pot să confirm și din experiența Aceeași Mărie că pregătești niște lucruri dar nu știi exact cât de bine merg produsele alea și dacă vor pleca repede de pe raft sau nu.

Și apropo de stocuri, a întrebat cineva cum merge Romanian Corner (zona cu branduri românești), iar răspunsul lui Robert Berza a fost unul… diplomat să-i spunem. Brandurile românești nu au suficient curaj să investească în stocuri pe cât și-ar dori FD. 

Black Friday 2022

Cum spuneam, au pregătit o săptămână de reduceri, între 7 și 13 noiembrie. Încep luni, pe 7 noiembrie, apoi vin cu oferte noi de la Mango pe 8 noiembrie (au făcut un parteneriat cu spaniolii pentru asta), pe 9 noiembrie vin alte oferte. 

Așa cum anticipam de anul trecut, abonații Genius vor avea parte de beneficii în plus: cel mai important este un discount suplimentar de 10% pentru anumite produse (în special cele mai scumpe, de mii de lei, nu vor da 10% extra-discount la un tricou de 100 de lei). 

Revin cu sfatul de anul trecut: încercaţi să daţi comandă luni dimineaţă astfel încât să prindeţi pe cât posibil primul val de livrări în easyBox, altfel depindeţi de „vecinii” voştri de lockere. Plus că stocurile s-ar putea termina mult mai rapid, având în vedere că vom concura cu vecinii din Bulgaria și Ungaria.

Câteva oferte care mi-au atras atenția:

Bocanci Timberland la 439 de lei cu -10% extra la Genius (adică 395 de lei)
Geacă Columbia la 679 de lei cu -10% extra la Genius (adică 611 lei)
Ghete UGG slip-on – 429 de lei 

E o pagină dedicată care anunță deja o parte din reduceri.

Sunt multe altele, desigur, varianta ideală e cea în care vă faceți o listă de favorite și dați check-out repede când încep reducerile.

Se așteaptă la vânzări de 110 milioane, cu 20 de milioane de lei mai mult decât anul trecut, dar și la o rată de retur mai mare (creștere de la 27% la 35%). 

Planuri de viitor

Urmează să dezvolte un Marketplace pentru Fashion Days, probabil că anul viitor îl vor lansa, încă nu au pornit partea de coding. Mi se pare că va fi un moment foarte important pentru Fashion Days, posibil să intre mai multe branduri românești în felul ăsta. La fel de bine e posibil să apară și mai multe bătăi de cap pentru FD.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu