Pentru oamenii din Militari, linia 336 a STB era pâinea şi untul, era sarea şi piperul vieţuirii în cartier. La mijlocul anilor ’90 n-aveai cum să ajungi în civilizaţie fără să circuli cu 336.
Metroul era varianta mai complicată dacă evadai din cartier spre Universitate sau Piaţa Romană, trebuia să schimbi la Eroilor şi la Piaţa Unirii.
Primul meu abonament de transport pentru liceu a fost pe două linii: troleibuzul 61 şi autobuzul 336. Ambele aveau aproape acelaşi traseu, troleul întorcea pe Bulevardul Iuliu Maniu, puţin mai departe de Turbomecanica, în timp ce 336 ajungea la complexul Apusului. Pentru cei care stăteau în zona ultra-centrală a cartierului Militari, aş putea spune chiar zona de fiţe, adică la Lujerului, diferenţa asta de traseu nu conta deloc.
În primul an de liceu am mers în fiecare zi cu 336 sau cu 61 (de obicei cu 336 la plecare şi cu 61 seara, la întoarcerea spre casă, pentru că troleul era mai gol la Piaţa Rosetti, acolo unde întorceau ambele, aşa că găseam mereu loc pe scaun). Era un traseu foarte lung, care dura o grămadă, uneori făceam o oră până acasă. Era vremea în care telefoanele aveau ecrane monocrome, aşa că n-aveai ce să faci pe drum. Te mai uitai pe geam, te uitai la oameni, te uitai zeci de minute la zidul de la Grădina Botanică pentru că acolo se formau cele mai mari blocaje. Ulterior m-am „şmecherit” şi am început să folosesc un traseu mult mai complicat, cu 336 până la Eroilor, apoi unul dintre autobuzele care veneau din Drumul Taberei până în zona bulevardului Magheru. Adică fie luam autobuzele 137, 268 sau 122 până la Biserica Boteanu, fie luam 226, 126 sau 368 până la Galeriile Orizont, în funcţie de ce venea mai repede.
Asta însemna deja abonament pe toate liniile, pe care l-am obţinut, după un pic de negociere cu ai mei. 336 a dispărut din viaţa mea prin clasa a 11-a, când am început să iau metroul două staţii până la Eroilor şi am eficientizat drumul spre liceu până în punctul în care făceam 20 de minute din casă până în sala de clasă, la Grădina Icoanei.
Am zis toată povestea asta ca să vedeţi că e o legătură emoţională puternică cu linia 336, care acum va fi scoasă din uz (între timp s-a amânat puţin schimbarea, dar urmează să se întâmple curând). În locul ei rămâne doar troleibuzul 61, care îi va prelua şi traseul.
De ce se întâmplă chestia asta? Pentru că vor intra în folosire troleibuzele Solaris Trollino, care merg 20 de kilometri şi pe baterie. Cu alte cuvinte, se va merge pe fir cât se poate, apoi se va trece pe baterie. Chestia asta e importantă pentru că în Bucureştiul anilor 2000 se întâmpla destul de des să dai de o maşină parcată aiurea pe care troleibuzul nu avea loc să o ocolească, aşa că rămânea acolo blocat până când venea şoferul sau se găseau soluţii de ridicare.
Autobuzul nu avea problema asta, mai ales în ambuteiaje se întâmpla ca şoferul să treacă pe banda a doua sau chiar a treia ca să avanseze mai rapid. Desigur, astea sunt nişte poveşti demodate, acum autobuzele au bandă dedicată şi ajung imediat dintr-un punct în altul al oraşului, cu o precizie elveţiană, la nişte ore fixe foarte clar precizate într-un program afişat public. Glumesc, desigur.
Din experienţa de heavy user de 61 şi 336 pot să spun că e o decizie proastă. La orele de vârf, 336 se umplea mereu la capăt de linie, la Rosetti, aşa că singura variantă era să aştepţi următorul autobuz sau să iei troleul. De multe ori se întâmpla să ajungă aproape în acelaşi timp la capăt linie, dar autobuzul trecea mai repede prin trafic.
Acum va mai exista doar troleul, care sper că va avea suficiente maşini pe traseul încât să nu fie timpi mari de aşteptare.
Troleibuz vs. Autobuz Electric
Fix înainte să văd ştirea asta pregăteam un articol despre troleibuze vs. autobuze electrice. Primul meu gând a fost că, odată cu apariţia autobuzelor electrice, putem renunţa la troleibuze pentru că sunt lente, depind de firele de alimentare şi nu mai aduc niciun beneficiu, fiind tot bazate pe electricitate. În plus, am scăpa de toate firele de prin oraşe, care apar în pozele de Instagram.
Însă, documentând articolul respectiv, am descoperit că troleibuzele rămân în continuare varianta mai prietenoasă cu mediul. Pe scurt, e vorba de baterii, care sunt extrem de poluante. Modelele noi de troleibuz, precum acest Solaris Trollino, au şi o mică baterie, dar nu se compară cu cea a unui autobuz electric. În plus, pe fir eficienţa energetică e de 100%, în timp ce încărcarea unei baterii duce la o eficienţă mai mică pentru că există o pierdere de 10-20% pe încărcarea normală.
Dacă informaţiile din video-ul de mai jos sunt corecte, în momentul de faţă aproximativ 250 de oraşe din lume folosesc troleibuze, în scădere de la cele 800 de oraşe care foloseau un astfel de sistem în perioada de vârf.
În concluzie, nu vor dispărea prea curând troleibuzele din Bucureşti, ba chiar vor înlocui autobuzele acolo unde există infrastructură deja creată.
8 comentarii. Leave new
De ce trebuia sa schimbi la eroilor/unirii? Metroul mergea de la pacii doar pana la eroilor ?
Yes. Fix aşa. Pe vremuri aşa era. Apoi se întorcea pe celălalt peron şi pleca înapoi spre Militari.
pe vremuri da. fie se oprea acolo, fie mergea în altă parte, nu la unirii.
Daca e asa cum scrie in articol mi se pare o prostie. Scurteaza traseul lui 61 doar pana la Apusului, deci se pierde legatura directa cu Pacii si cu ce e dupa. Se elimina din start cateva zeci de blocuri vechi si noi din zona aia.
Daca tot aveau 20km autonomie electrica puteau mai degraba sa prelungeasca traseul pana la capatul lui 62, asigurand legatatura directa cu centrele comerciale din zona si cu centura (mai putin important, ca nu exista parcari in zona)
Păi și ce făceai cu Apusului?
Oricum e o prostie să treci de la două linii la una singură. Dar poate că au scăzut mult cifrele de trafic de când n-am mai mers eu pe ruta aia cu autobuzul.
336 e destul de plin tot timpul zilei, desi cred ca il folosesc mai mult pensionarii care isi permit sa faca o ora pana in centru. 61 parca era de obicei mai liber, probabil pentru ca e si mai lent si se mai blocheaza asa ca oamenii il evita
De la Apusului la Iuliu Maniu sunt 500 de metri, nu mi se pare asa o distanta colosala care sa necesite transport in comun. Si parca merge oricum 178 pe acolo
Da, merge 178. Eu stau prin zona si vad des 336. Indiferent de ora nu e plin(cand ajunge la capat, pleaca de la capat). Presupun ca se mai umple pe traseu, dar in majoritatea timpului metroul e mai rapid.
La Apusului n-a fost niciodată plin, dar pe segmentul Gorjului – Piaţa Rosetti sunt multe bucăţi pe care e(ra) plin. Mulţi tineri care mergeau la Politehnică sau la liceul Tudor Vladimirescu, de exemplu.
Metroul ocoleşte pe la Unirii, asta e problema. In the end ajungi tot pe-acolo cu timpul.