Afacerile mici se închid, oamenii se angajează sau caută ajutor din partea comunităţii lor pentru a trece peste perioade dificile din punct de vedere financiar. Nişte exemple aici. Am mai văzut şi altele în ultima vreme. Afacerile mici au de suferit, mai ales dacă nu aveau baze solide şi o diversificare a serviciilor oferite.

Când eşti la limită şi Statul decide să facă schimbări la nivel fiscal, treci foarte rapid linia roşie. Sunt multe afaceri în situaţia asta.

Din ce-am observat, în momentul de faţă există goluri din loc în loc, puncte roşii în economie. Nu e încă ceva generalizat, sunt în continuare o mulţime de afaceri care merg ok. Dar cred că depinde de un anumit context, de un contract sau mai multe contracte care merg bine, de o proximitate sau o clientelă veche.

Cum ziceam, nu doar afacerile mici au probleme. Am dat peste o declaraţie de la patronul La Mama:

Mie mi se pare că suntem în criză economică. Nu știu ce o să fie. Cu toate acestea, cred că nu avem voie după 25 de ani să stăm pe loc. Mergem înainte. Având în vedere că e an electoral, eu cred că se va acoperi această criză economică prin diverse moduri pe care politicul le poate vedea. Cred că fiecare va avea așa cum își așterne. (…) Dacă nu ești cinstit în ceea ce-i oferi clientului, n-ai cum să faci 25 de ani în industria asta. Dar cred că ne vom confrunta cu un an cu probleme.”

Şi mie mi se pare că povestea cu banii din PNRR şi cu cei din campaniile electorale sunt mai mult wishful thinking. Ne tot spunem că anul ăsta vor fi bani în piaţă şi o să fie bine, alegerile vor muta bugete care până la urmă vor ajunge în piaţă la tot felul de afaceri. Dar până atunci companiile au arici la buzunar şi se gândesc de trei ori înainte să ia o decizie.

Au reapărut şi anunţurile auto de la dealeri, e plin de reclame cu maşini pe care le poţi lua cu avantaj client de până la 8500 de euro. OPT MII CINCI SUTE de euro discount la o maşină. Era un Nissan Juke, apropo. Şi la Qashqai era 6500 acel avantaj client. Am văzut reclame similare la mulţi alţi dealeri auto, cu oferte care taie masiv din preţuri.

Sigur că pe piaţa auto preţurile au crescut foarte mult, peste nivelul inflaţiei, fără vreo justificare clară. Dar dacă au rămas sus luni de zile înseamnă că piaţa a permis creşterile astea. Anul trecut abia dacă vedeai 2-3000 de euro „avantaj client”. Acum mi se pare că e o precauţie care îmi aduce aminte de vara de după pandemie, când toate brandurile se chinuiau să mute maşinile din stoc.

Am zis-o şi anul trecut, după ce am avut un an foarte bun, cu creştere, că situaţia noastră nu e conformă cu realitatea din piaţă. Structura portofoliului de clienţi ne-a permis acea creştere şi ne permite şi azi să nu simţim criza pe care evită toată lumea s-o numească. Dar asta nu înseamnă că o să mă îmbăt cu apă rece şi să ignor semnele care sunt peste tot în jur.

1 comentariu. Leave new

  • Anul trecut am luat o cupra formentor pret de catalog 50000euro cu fix 41000(persoana fizica). Am vazut reduceri de genul si la audi, respectiv la tucson.. mult peste 2-3000 de euro „avantaj client”…Si multe din firmele mici au suferit din lacomia patronilor. Stiu caz concret in care patronul a scazut calitatea, cantitatea, nu ca sa ramana la acelasi profit, ca sa il creasca..

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu