in Advertising/PR, Web

shutterstock_152153471_small

A apărut studiul privind salariile din social media în România. 713 euro pe lună, în medie. Adică vreo 3000 de lei. Mult sau puţin? Depinde cum priveşti problema. Din perspectivă antreprenorială, e mai puţin important câţi bani se cheltuiesc cu omul ăla. Ce contează e produsul finit al muncii sale. Cu alte cuvinte, cât produce de banii ăia? Ce beneficii aduce companiei? E ceva concret, palpabil, dincolo de rapoarte şi likeuri numărate? Eu, de fiecare dată când semnez cu un client nou, îmi pun problema: cum pot folosi social media ca să aduc bani acestui business? Sau să-i rezolv probleme de vizibilitate care, în fond, îl fac să piardă bani?

Am un prieten care spune că s-a umplut ţara de „wordişti” care nu ştiu să producă nimic, nu aduc niciun beneficiu şi consumă resurse financiare. El e extrem de dur şi pune în aceeaşi oală accounţi, copywriteri şi oameni de social media. Îmi dă mereu exemple la prima mână, precum vânzătoarele de la supermarket, care stau pe 10-12 milioane şi salariile medicilor, cele ale profesorilor (chiar şi cele din mediul privat). Nu-i împărtăşesc opiniile, dar sunt convins că trebuie făcută o diferenţiere între cei care chiar aduc un beneficiu real companiei pentru care lucrează şi cei care doar încearcă asta.

În acelaşi timp, nu pot să nu mă întreb ce e aşa special la acest domeniu al marcommului. Ţin minte că la 19 ani, cu puţin noroc şi aproape zero experienţă, am prins un post cu un salariu care aproape îl egala pe cel al tatălui meu, care la vremea respectivă avea vreo 25 de ani de muncă în sistemul sanitar de stat. Iar acum ceva timp, când am ajuns să-l ajung şi mai apoi chiar să-l depăşesc cu mult, m-am simţit puţin ruşinat de situaţie. Pentru că ştiam în adâncul sufletului că ceea ce face el e mai util, la fel e şi pregătirea pe care o are.

Prea puţin faţă de Anglia?

Alex Negrea zice că salariul mediu e mic şi are o întreagă argumentaţie pe tema asta. Strategic, e corectă abordarea, încearcă să tragă piaţa în sus. Salarii mai mari, preţ mai mare pus pe întregul domeniu de activitate –> consultanţă mai scumpă şi cursuri mai bănoase. Dar dacă luăm la bani mărunţi (pun intended) abordarea, o să vedem că e total greşit să compari merele din România cu coşul cu fructe din UK sau US. Păi ia să vedem, câte reţele sociale trebuie să ştie un Social Media Manager din ţara noastră? Facebook, puţin LinkedIn, poate nişte Instagram. Câte se folosesc pe bune în UK? Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Tumblr, Foursquare, LinkedIn and so on. Strategii? Responsabilităţi? Research? În schimbul a 2800 de euro pe lună faci de toate. Nu mai zic că banii ăştia (adică 2000 de lire) nu înseamnă prea mult în UK, mai ales dacă vorbim de Londra.

Salariul de 3400 de euro pe lună e o greşeală

Cât despre salariul de 3400 de euro, există două variante: fie este o eroare umană, fie este vorba de o greşeală din partea companiei care a ales să dea banii ăştia. With all due respect, nu cred că există un om de social media din România care să producă rezultate în valoare 5781 de euro pe lună pentru o singură companie din România (am adăugat taxe de 70% la salariul de bază ca să obţin un cost final pentru angajator, chiar dacă vorbim de costuri mai mari de fapt, iar la final am pus 1 euro profit) astfel încât să-şi justifice banii.

Eroarea umană poate fi de multe feluri: fie e notat un salariu la mişto şi realizatorii studiului nu au verificat informaţiile (mi-e greu să cred asta, Mădălina Uceanu este extrem de riguroasă), fie omul a crezut că e vorba de lei, fie postul e regional, şi-atunci nu prea are ce căuta în acest studiu.

Realitatea din teren este că lucrăm într-un domeniu extrem de tânăr, în care titlul de junior este atribuit oricărui om pasionat de subiect şi care citeşte 2-3 bloguri pe tema asta, executiv poate să fie orice absolvent care a trecut printr-o agenţie de comunicare în internship, iar manager devine fiecare om cu 1-2 ani de experienţă de agenţie. Fie că e pe online sau nu, dacă e tânăr şi ştie câţiva bloggeri, deja se poate reprofila.

Eu aleg să observ părţile bune: că salariul mediu a crescut cu 33 de euro, că doar 20% din practicanţi au sub 1 an experienţă şi că salariile au crescut cu 20% în companiile cu peste 500 de angajaţi (asta înseamnă că au crescut şi bugetele de media pe zona asta, deci vom avea creştere şi pe producţie şi strategie).

Foto: Social media money via shutterstock

16 comentarii. Leave new

  • eu daca nu am nici macar o zi de experienta in agentie unde intru?

    Răspunde
  • Tu nu intri, ieşi!

    Răspunde
  • Nu cred că e vorba de câte reţele sociale ştii să foloseşti, Alex. Chestia aia se învaţă rapid, dacă înţelegi cum functionează lucrurile într-o reţea socială, dacă ai noţiunile de bază de marketing şi dacă toceşti bine zona de publicitate online.

    Pe community management e la fel, nu contează numele reţelei de socializare, contează să ai abilităţi sociale, să înţelegi comunicarea online, să te pasioneze un pic psihologia. Pe creativitate la fel, nu ţine de nume.

    Comparaţia mea cu UK şi US nu a fost 100% corectă pentru că şi cheltuielile sunt mai mari în UK şi US, dar în continuare cred că, pentru setul de abilităţi necesar unui om de social media (din nou, nu vorbim de juniori aici), salariile din Ro sunt mici.

    Dezamăgirea mea vine din faptul că expresia „e o problemă de industrie” a devenit o chestiune neutră, folosită ca răspuns final în situaţii din astea. Când, în fapt, e o tragedie că ne dorim performanţă şi vânzări de la un om care uneori face munca unui întreg departament în social media.

    Răspunde
  • Am văzut ieri pe toate blogurile discuția pe marginea studiului, însă nu am găsit foarte multe date despre cum s-a realizat studiul. Știi unde aș putea găsi detalii?

    Răspunde
    • din comunicatul de presă: „Anul acesta au fost implicate 213 persoane (angajați cu responsabilități în social media), care au răspuns unui chestionar completat online în perioada 23-29 septembrie 2015”

    • Bogdan, uite aici link către prezentare. A fost pus şi de Costin, pe refresh.ro http://www.slideshare.net/MadalinaUceanu1/social-media-employment-webstock-2015

    • Cele din prezentare le-am văzut și eu, însă voiam să știu dacă analiza s-a făcut printr-un chestionar în mediul online, dacă respondenții au atestat cumva că sunt angajați sau că lucrează ca freelanceri în domeniu (cel puțin dacă au existat întrebări de verificare a acestui fapt), dacă li s-a oferit ceva în schimbul completării chestionarului sau a fost un act deliberat e.t.c.

      Asta în ideea că cifrele respective sunt valoroase, însă nu le-aș lua mot a mot, fiindcă există posibilitatea ca răspunsurile să nu fi fost foarte exacte. Posibilitatea dezirabilității sociale ș.a.m.d.

  • A circulat peste tot pe net un chestionar, iniţiat de Cristi Manafu şi preluat de multă lume. Nu mai ştiu exact întrebările, au trecut vreo 2 luni de atunci dacă nu mă înşel.

    Răspunde
  • Salariile mai mari din străinătate nu sunt date în primul rând de faptul că acolo trebuie să știi mai multe rețele sociale, ci de:

    1. salariile sunt în general mai mari, dar și cheltuielile mai mari, că o chirie în UK nu e ca-n București.

    2. responsabilitatea e mult mai mare pentru că bugetele sunt mult mai mari. Cu cât să-l plătești pe unul care bagă sute de mii de euro din banii tăi în rețele sociale?

    Cât despre salariile de aici, 3400 de euro nu mi se pare mult, dacă e un singur caz. Cine știe ce firmă, ce bugete, ce responsabilități mai are omul, ce vechime, cu câți mai colaborează șamd.

    Nu mi s-a părut mult nici când Alex a zis că el a cerut 4500 unei firme. Să presupunem că acum câștigă jumătate din acea sumă din cursuri, consultanță și ce-o mai face, dar asta pe programul lui, e propriul său șef, muncește pentru el și nici nu are presiunea de a se angaja urgent. Tu pe cât ai fi dispus să treci de la astea la un program de 10 ore, cu deplasări, ședințe, șefi și KPI?

    Răspunde
    • Nu zici rău, însă e ‘o diferență sensibilă de nuanță’, salariul nu e același lucru cu venitul. Un individ poate munci pe 1000€ într-o firmă și să mai câștige, în medie, 500€ în timpul liber din diferite acțiuni. Suma de 3400€ e mare în condițiile în care un angajator îi oferă, însă dacă venitul total al individului e de 3400€, salar + alte surse, s-ar putea să nu mai pară atât de mare.

  • […] Sumă, pe care, apropo, cam toată lumea o consideră aproximativ paralelă cu realitatea. Alex și Hoinaru, ca să nu zic Alex și Alex, au scris mai pe larg despre subiect, dar dacă sunt și alte opinii, […]

    Răspunde
  • […] Un subiect foarte discutat săptămâna ce a trecut: Salariile din Social Media. Aici părerea lui Alex Negrea și aici o altă opinie pertinentă; […]

    Răspunde
  • […] a cerut cândva 4.500 de euro/lună pentru un post tot în domeniu, și o discuție mai largă la Hoinaru și la Manafu; citiți și comentariile. Studiul poate fi văzut pe Refresh sau ceva mai extins ca […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu