Am urmărit articolele post-Webstock. Cei mai mulţi oameni care au fost la panelul de blogging şi au scris erau uşor nemulţumiţi că niciunul dintre speakeri nu şi-a divulgat secretele. “Normal, nu sunt fraieri să le zică şi altora”.

Treaba asta cu “cei mari nu ne spun secretele de teama concurenţei” e doar un alibi pentru insuccesul personal. În primul rând se pleacă de la ideea că există un secret, deci insuccesul n-are nicio legătură cu modul în care facem noi lucrurile. Există aceşti oameni răi care ştiu un secret şi care nu vor să ni-l spună şi nouă ca să nu le furăm pâinea de la gură. Problema e la ei, ei sunt de vină pentru insuccesul nostru.

Adevărul e că nu-i niciun secret în toate astea, iar dacă ar fi, mulţi nici n-ar fi conştienţi de el. Succesul se măsoară atât de diferit şi are atâtea cauze încât n-ai cum să faci o reţetă universală. Şi de fiecare dată când spui că secretul stă în muncă cei mai mulţi zic “eh, da, sigur, deci nu vrei să ne spui”.

Vreţi să vă spun un secret? Acum e mai uşor ca niciodată să te remarci în blogosferă. E gol-gol. Oamenii din agenţii efectiv nu mai ştiu cu cine să lucreze pe proiectele mici. Avem 80% din blogosfera comercială care s-a săturat de jocul ăsta şi a cam lăsat-o moartă cu scrisul. Iar agenţiile au nevoie de predictibilitate pentru că se munceşte într-un ritm nebun şi le trebuie cât mai multe canale de distribuţie.

E suficient să te ţii de scris câteva luni, apoi să mergi pe la câteva evenimente gratuite şi sigur o să te remarce lumea. Da, o să fie nevoie să scrii pe un stick USB şi o agendă, dar e mai mult decât nimic, iar banii n-au cum să vină din prima. După 3-4 articole bine scrise post-evenimente şi activări cineva o să te propună şi într-o campanie pe bani, că eşti deja un blogger care livrează bine. Până să-ţi dai seama au trecut 1-2 ani. Eşti în continuare pe baricade? Atunci vor veni şi banii. Trebuie ca lucrurile să se aşeze, să aduni nişte bile albe în mica ta carieră de blogger. Dacă aştepţi scurtături şi secrete n-o să te concentrezi cu adevărat pe ce ai de făcut.

Mai vrei un secret? Scrie controversat şi o să avansezi şi mai repede. O să-ţi explodeze traficul. Scrie despre câini, copii, bătrâni şi fii cât mai categoric. Generalizează. Dar ai mare grijă, vei descoperi rapid că nu toate brandurile vor să lucreze cu oameni controversaţi doar de dragul cifrelor. De fapt, cele mai multe te vor evita, chiar dacă stai bine în clasamente.

Ca ultim secret, încearcă să scrii cât mai puţin pentru bloggeri şi cât mai mult pentru oameni. Articole de meta-blogging ca acesta sunt cea mai mare iluzie. Zeci sau sute de likeuri date de aceiaşi oameni din bula online, pe care nu le citesc nici ei până la capăt uneori. Articole ce ajung să fie contabilizate în număr record de share-uri cu texte precum “Adevărat” sau “F. bun!”. Chestii pe care publicul larg, unicii ăia reali, nu le gustă pentru că nu le înţeleg. Şi, la drept vorbind, oamenilor nici nu le pasă de modul în care se face blogging sau nu. Ei vor ed-info-tainment. Puţină educaţie, puţină opinie şi informaţie, nişte divertisment. Asta-i reţeta “secretă”.

Gata, acum că o ştiţi puteţi să vă apucaţi de scris. Şi nici nu v-am luat vreun ban pentru asta. Mai bine făceam un curs intensiv.