Am urmărit articolele post-Webstock. Cei mai mulţi oameni care au fost la panelul de blogging şi au scris erau uşor nemulţumiţi că niciunul dintre speakeri nu şi-a divulgat secretele. „Normal, nu sunt fraieri să le zică şi altora”.

Treaba asta cu „cei mari nu ne spun secretele de teama concurenţei” e doar un alibi pentru insuccesul personal. În primul rând se pleacă de la ideea că există un secret, deci insuccesul n-are nicio legătură cu modul în care facem noi lucrurile. Există aceşti oameni răi care ştiu un secret şi care nu vor să ni-l spună şi nouă ca să nu le furăm pâinea de la gură. Problema e la ei, ei sunt de vină pentru insuccesul nostru.

Adevărul e că nu-i niciun secret în toate astea, iar dacă ar fi, mulţi nici n-ar fi conştienţi de el. Succesul se măsoară atât de diferit şi are atâtea cauze încât n-ai cum să faci o reţetă universală. Şi de fiecare dată când spui că secretul stă în muncă cei mai mulţi zic „eh, da, sigur, deci nu vrei să ne spui”.

Vreţi să vă spun un secret? Acum e mai uşor ca niciodată să te remarci în blogosferă. E gol-gol. Oamenii din agenţii efectiv nu mai ştiu cu cine să lucreze pe proiectele mici. Avem 80% din blogosfera comercială care s-a săturat de jocul ăsta şi a cam lăsat-o moartă cu scrisul. Iar agenţiile au nevoie de predictibilitate pentru că se munceşte într-un ritm nebun şi le trebuie cât mai multe canale de distribuţie.

E suficient să te ţii de scris câteva luni, apoi să mergi pe la câteva evenimente gratuite şi sigur o să te remarce lumea. Da, o să fie nevoie să scrii pe un stick USB şi o agendă, dar e mai mult decât nimic, iar banii n-au cum să vină din prima. După 3-4 articole bine scrise post-evenimente şi activări cineva o să te propună şi într-o campanie pe bani, că eşti deja un blogger care livrează bine. Până să-ţi dai seama au trecut 1-2 ani. Eşti în continuare pe baricade? Atunci vor veni şi banii. Trebuie ca lucrurile să se aşeze, să aduni nişte bile albe în mica ta carieră de blogger. Dacă aştepţi scurtături şi secrete n-o să te concentrezi cu adevărat pe ce ai de făcut.

Mai vrei un secret? Scrie controversat şi o să avansezi şi mai repede. O să-ţi explodeze traficul. Scrie despre câini, copii, bătrâni şi fii cât mai categoric. Generalizează. Dar ai mare grijă, vei descoperi rapid că nu toate brandurile vor să lucreze cu oameni controversaţi doar de dragul cifrelor. De fapt, cele mai multe te vor evita, chiar dacă stai bine în clasamente.

Ca ultim secret, încearcă să scrii cât mai puţin pentru bloggeri şi cât mai mult pentru oameni. Articole de meta-blogging ca acesta sunt cea mai mare iluzie. Zeci sau sute de likeuri date de aceiaşi oameni din bula online, pe care nu le citesc nici ei până la capăt uneori. Articole ce ajung să fie contabilizate în număr record de share-uri cu texte precum „Adevărat” sau „F. bun!”. Chestii pe care publicul larg, unicii ăia reali, nu le gustă pentru că nu le înţeleg. Şi, la drept vorbind, oamenilor nici nu le pasă de modul în care se face blogging sau nu. Ei vor ed-info-tainment. Puţină educaţie, puţină opinie şi informaţie, nişte divertisment. Asta-i reţeta „secretă”.

Gata, acum că o ştiţi puteţi să vă apucaţi de scris. Şi nici nu v-am luat vreun ban pentru asta. Mai bine făceam un curs intensiv.

14 comentarii. Leave new

  • muncă? scris? deci nu vrei să ne spui secretul tău!

    Răspunde
  • F bine scris.

    Răspunde
  • O intrebare. Imi sta de mai mult timp pe buze. Un blogger este considerat controversat daca scrie despre un brand ca umbla cu ocaua mica? Cu dovezi clare. Nu fabulatii, exagerari si alte chestii specifice jurnalismului lipsit de omenie. Un blogger care nu poate fi cumparat cu o invitatie la vre-un eveniment, un cadou de sarbatori sau un produs in teste este considerat controversat?

    Răspunde
    • *vreun eveniment – asta în primul rând.

      Nu, un blogger e controversat când coboară jos de tot ştacheta moralităţii şi apelează la trucuri ieftine de tip click-bait. Când e foarte vehement în mod conştient şi controlat. „Căţeii sunt de căcat, uite de ce”. Când scrii cu înjurături ca să arăţi că eşti rebel şi liber în exprimare şi apropiat de cititor. Şi alte artificii de-astea.

    • Multam

  • Cu multumiri! Multumiri pentru sinceritatea din articol. Eu, eu sunt desteapta(ha) de la Acasacumami.ro care voia initial sa creasca peste noapte ca vrejul de fasole a lui Jack dar am invatat ca trebuie sa am rabdare sa cresc incet si sigur pe nisa mea homecleaning unde nu e nimeni…….Na ca ma sterg la gura de englezisme…Am aflat ca Secretul e perseverenta si rabdarea. Lucrez la asta! Iti multumesc dinnou!

    Răspunde
  • [Acum e mai uşor ca niciodată să te remarci în blogosferă. E gol-gol.] Sună bine, dar cam ce șanse are un blog de nișă, spre exemplu unul de… filatelie? :)

    Răspunde
    • Superb blogul tau! Mi se par foarte misto intro-urile in engleza, ca sa inteleaga oricine despre ce e vorba. Mult spor in continuare!

    • Mulțumesc frumos! Sfaturile tale din acest articol (plus opiniile exprimate de tine în timpul secțiunii de blogging de la Webstock) îmi sunt foarte utile, deoarece mi-am propus să aduc în lumină un domeniu de nișă, dar foarte ofertant. Cătălin

    • Merci 🙂 Nu-i al meu comentariul de mai sus.

      Cred că ar trebui să descoperi care sunt obiectivele tale. Vrei să faci bani? Ok, atunci stabileşte exact unde sunt banii din domeniu. Cine vinde timbre? Ai cum să faci bani în România din aşa ceva sau trebuie să te axezi pe engleză? Ai putea să faci un soi de afiliere? Emag n-are momentan aşa ceva în Marketplace, dar poate ai chiar tu oportunitatea să deschizi un mic magazin în timp. În plus, poţi să identifici brandurile care vorbesc despre pasiuni în general şi să încerci să iei legătura cu ele prin agenţiile lor de PR.

      Dacă vrei doar să te poziţionezi ca un iubitor de timbre ai putea să-ţi faci un blog cu numele tău, cu o temă customizată şi să continui să scrii despre timbre.

      Însă toate astea trebuie făcute după ce investeşti. Un domeniu .ro (sau .com, depinde ce decizi cu internaţionalizarea), o temă şi un blog pus la punct tehnic, o investiţie serioasă de timp pentru a face networking. Intră în bula asta de online şi fă cunoştinţă cu cât mai mulţi oameni. Ei te vor promova mai apoi drept un specialist pe nişa ta.

  • Scuze pentru confuzie! 🙂 Am notat tot, mulțumesc frumos!

    Răspunde
  • E primul meu comentariu pe acest blog. Sper sa-mi fie si aprobat.

    Asa cum zice si autorul articolului, nu exista secrete sau scurtaturi daca vrei sa devii un viitor zoso, cetin, nwradu etc

    Am un domeniu cumparat de vreo 8 ani, care s-a vrut a fi un blog precum cele enumerate mai sus.

    In cei 8 ani de zile de cand exista asa zisul meu blog, nu am sa ii dai numele pt ca e irelevant, am publicate in jur de 280 de articole. De ce doar atat? Lipsa de timp, lipsa de chef dar mai ales o mare lene de a scrie.

    Probabil ca in tot acest timp as fi putut scrie cel putin un articol pe zi sau cel putin 2-3. As fi putut sa am mii de articole, trafic, sa fiu cunoscut si invitat pe la tot felul de campanii, prezentari de produse si toate celelalte.

    Dar cel mai important mi-as fi format un stil propriu de a scrie, as fi invatat sa scriu mai bine si multe altele. Imi aduc aminte cum am publicat un articol cu ceva ani in urma, acel articol era scris foarte prost, fara paragrafe si multe alte greseli de incepator. Pe calea asta tin sa ii multumesc inca o data lui Cristi (criserb), care mi-a oferit cateva indicatii despre cum trebuie sa arate un articol pe un blog.

    Asa cum spune si hoinaru, singura acurtatura si marele secrete sunt munca de zi cu zi. Daca vrei a deveni o persoana care sa fie citita zilnic de alte sute sau mii de persoane nu mai incerca sa o iei pe vreo scurtatura magica, nu exista asa ceva.

    Loc este pt toata lumea, dar ca sa fii invingator trebuie sa fii ambitios si sa muncesti, nu sa faci ca mine sau altii si sa zici: las ca azi nu scriu nimic, o sa o fac maine si pt azi. Nu merge asa.

    Incepe si scrie, chiar daca o faci bine sau prost. Vezi cum scriu altii, citeste la altii, invata de la ei, unde nu ai raspunsuri incearca sa il intrebi pe google sau pe altii. Sigur se va gasi cineva sa te ajute cu un raspuns.

    Asa cum zice ai autorul in articol, nu scrie pt blogeri, scrie pt tine, despre ce-ti place, ce ai vrea, despre tot ce-ti trece prin cap.

    Asa ca dragii mei viitori blogeri, munciti, scrieti si repetati asta zi de zi. Altfel nu o sa faceti nimic.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu