Vineri seară a avut loc (deja) tradiţionala întâlnire dintre conducerea eMAG şi presă + bloggeri, eveniment la care am ajuns şi eu, fix când au început discuţiile. Din cauza asta n-am mai prins loc la masa bogaţilor, aşa că n-am reuşit să pozez decent toate slideurile.

Înainte de toate aş vrea să punctez că eMAG e singura companie care an de an dă acces presei în spatele uşilor închise la un asemenea nivel, care pune cifre pe masă şi răspunde la întrebări deschis. Ok, poate că nu e mereu răspunsul pe care vor să-l audă oamenii, poate că uneori au o abordare piaristică, însă în cele mai multe cazuri sunt dornici să explice lucruri şi să culeagă feedback de la power users.

Anul acesta mi s-a părut că discursul se îndreaptă spre unul de corporaţie, ceea ce e normal, având în vedere că au ajuns să aibă aproximativ 4000 de angajaţi în toată ţara. S-a vorbit la început de ecosistemul eMAG, în care sunt implicaţi angajaţii, clienţii, partenerii din marketplace sau din firmele de curierat, acţionarii, cei din media şi statul român.

Penetrarea ecommerce-ului este în continuare destul de mică, printre cele mai mici procente din UE, ceea ce e un lucru bun, pentru că există mult loc de creştere. Mă întreb de unde va veni creşterea asta în cea mai mare parte (hint: scăderea offlinerilor Altex şi Flanco). Suntem pe ultimul loc din Europa în economia digitală, ceea ce înseamnă că avem viteză bună doar în anumite zone ale ţării, destul de puţine. Acoperirea internetului bun e mică şi, pe lângă asta, facem puţine chestii cu adevărat utile pe internet.

Cea mai importantă investiţie din acest an e într-o bandă de sortare, care e cea mai mare din România, mai mare şi decât au curierii în depozitele lor. În total s-au investit 10 milioane de euro în acest an, din care 4 milioane de euro numai în banda de sortare. Depozitele eMAG au ajuns la un total de 125.000 mp.

De ce s-a investit aşa mult în partea asta de depozit şi de sortare? Pentru că de câţiva ani provocarea eMAG nu mai e să promoveze Black Friday, ci să livreze totul rapid. Probabil că singura barieră pe care o mai au este legată de timpul lung de aşteptare pentru sosirea comenzii, însă s-au făcut progrese mari pe tema asta.

Odată cu achiziţia SameDay Courier, au înţeles mai bine cum funcţionează piaţa curierilor, au descoperit şi cealaltă parte a baricadei, ceea ce i-a ajutat să optimizeze pentru toate firmele cu care lucrează.

În rest, se confruntă şi ei cu aceleaşi probleme ca orice firmă din România: şi-ar dori mai multă predictibilitate din partea autorităţilor, consideră că e o mare greşeală să se pună impozite în plus fix pe domeniul IT, care aduce destul de mulţi bani la buget şi au perioade în care nu găsesc oameni să angajeze. În perioada mai-iunie au avut deficit de 200 de oameni în depozit, a fost nevoie să aducă muncitori cu autocarele de prin judeţele de pe lângă Bucureşti.

Black Friday 2017

  • Au schimbat procedura în acest an, toate produsele unei comenzi vor veni în aceeaşi cutie la BF2017
  • Se aşteaptă să poată livra până la 200.000 de comenzi pe zi.
  • Vor lucra cu toţi cei 20 de curieri în Bucureşti
  • Încearcă să livreze vineri-sâmbătă-duminică foarte mult
  • Anul trecut au avut 300 de oameni care sortau de Black Friday, acum lucrurile vor merge mai uşor cu banda de sortare
  • Se aşteaptă la venituri de 30 de milioane de euro în octombrie, 55 de milioane de euro în noiembrie şi 50 de milioane de euro în decembrie; asta i-ar face să depăşească Altex pentru prima oară

Alte informaţii

Odată cu modificările din depozit a scăzut timpul mediu de livrare de la 2.3 zile până la 1.8 zile în Bucureşti. În 2018 vor să implementeze şi în ţară serviciul de livrare în anumite intervale orare. Se pare că această chestie i-ar putea ajuta foarte mult în eficientizarea procesului, 2-3% din întârzierile la livrare sunt cauzate de faptul că oamenii selectează plata la livrare dar nu au banii pregătiţi, aşa că nu răspund curierului sau spun că nu sunt la adresă pentru a trage de timp. Dacă vor şti exact când vine comanda, vor avea banii pregătiţi şi totul va merge mai repede.

În momentul ăsta sunt la 6 milioane de pagini de produs afişate pe zi. S-a făcut un sondaj şi 47% din oameni iau o decizie de cumpărare după ce se informează de pe magazinele online, 41% de pe motoarele de căutare şi doar 5% de pe comparatoarele de preţuri (aş fi zis că sunt mai mulţi, dar e nişa nişelor aici). Din acei 47% care se informează din magazine online, 56% au zis că eMAG este prima sursă. Asta înseamnă că 1 din 4 români intră pe eMAG să se informeze când vrea să cumpere ceva.

Au ajuns pe la 71% trafic pe mobil (aplicaţii + versiunea de mobil a siteului). Şaptezecişiunu la sută! În 2011 era doar 6% trafic pe mobil. Mai au şi 1 milion de instalări ale aplicaţiilor de iOs şi Android. Din păcate, nu ni s-a spus câte instalări sunt pe aplicaţia de Windows Phone, se pare că şefii eMAG ascund acest amănunt.

Colaborarea cu Poşta Română a evoluat, au adăugat 320 de noi oficii poştale din care poţi să-ţi ridici coletul eMAG, s-a ajuns la 600 în total. Iulian Stanciu vede o oportunitate foarte bună de business în infrastructura Poştei, care în câţiva ani nu va mai avea facturi şi pensii de livrat, ceea ce reprezintă cam 80% din businessul lor. Nu m-ar mira să îi cumpere eMAG peste vreo 10 ani, chiar dacă vineri seară s-a zis asta doar în glumă.

Plata cu cardul a ajuns la 30%, faţă de 16% cât era acum 2 ani. Au 300.000 de carduri salvate în conturile clienţilor, însă e totul safe, datele respective sunt găzduite de PayU, care mai departe le ţine direct la bănci, eMAG nu are decât nişte tokenuri de acces. 25% din cardurile cu care se comandă sunt de business. Cardurile sunt varianta de preferat pentru că rata de anulare e de 3% în cazul plăţii cash şi aproape 0% cu cardul.

Anul ăsta s-a insistat mult pe partea de reviews, au ajuns de la 75k de reviews în 2015 la 670k reviews anul ăsta. Acum trebuie să mai lucreze şi la partea calitativă, că e multă băşcălie acolo şi sunt chestii scrise la mişto pentru a ridica valoarea unui produs. Se pare că lumea chiar se uită pe reviews, iar în curând vor implementa şi posibilitatea de a arăta numai achiziţiile verificate, astfel încât să fii sigur că oamenii ştiu despre ce vorbesc.

Zona de finanţare a fost o prioritate anul ăsta, în total s-a lucrat vreo 4 ani la acest proiect, până la urmă l-au scos la lumină. Este vorba de un card de cumpărături lansat în colaborare cu Raiffeisen, ce permite achiziţia în 12 rate fără dobândă a unor produse de cel mult 30.000 de lei. Adică 5 iPhone X luate pe datorie, aici şi acum. Avantajul e că primeşti şi nişte puncte bonus pe care le poţi folosi apoi să cumperi produse eMAG, un fel de voucher de reducere. În primele 6 zile de la lansare au fost 6000 de leaduri pentru acest card. A scris Radu mai multe pe tema asta la lansare.

Am întrebat pagina de Comenzi pe care nu există decât numărul de comandă şi suma în acest moment şi mi s-a spus că se lucrează la asta, în curând va fi mult mai uşor să parcurgi comenzile din anii precedenţi. Momentan mi-e foarte greu să identific comenzile, pentru că toate au cam aceeaşi valoare (5000 de lei, desigur) şi trebuie să intru pe fiecare în parte ca să văd care e cea pe care o caut. Se pare că n-am doar eu problema asta :D

La nivel internaţional stau bine, au ajuns number one pe Ungaria şi au o cotă de piaţă de 30% în Bulgaria, ceea ce e ok, având în vedere că până să intre ei pe piaţă erau nişte retaileri offline care aveau cam 80% din piaţă. În Polonia sunt încă mici, dar e loc de creştere şi acolo, chiar dacă concurenţa e mai mare. Din câte îmi dau eu seama cred că în Polonia doar încearcă marea cu degetul, focusul fiind în continuare pe celelalte 3 ţări şi poate că se vor mai adăuga altele din zonă în următorii ani, pieţe mai mici, slab dezvoltate, pe care să poată ajunge lideri rapid.

Marketplace

În ceea ce priveşte marketplace-ul, în ianuarie sau februarie se va implementa şi aici sistemul prin care este afişat termenul de livrare a comenzii.

Au ajuns la 6000 de selleri, faţă de 2000 anul trecut şi 1.9 milioane de produse pe tot shopul, din care eMAG are 200k produse, iar partenerii 1,7 milioane.

Apropo de Marketplace, se pregătesc să lanseze şi partea de servicii acolo, în parteneriat cu Depanero, ocazie cu care vor închide toate siteurile de tipul “vreau instalator” şi altele. Deja au început să ofere serviciul de “Livrare cu instalare”, au testat asta pe aere condiţionate, într-un sistem asemănător cu cel de la UBER, bazat pe preţ dinamic, în funcţie de cerere şi ofertă.

Evoluţia preţurilor

Ca în fiecare an, s-a discutat despre “cum le explicăm oamenilor că voi nu creşteţi preţurile înainte de Black Friday, ci doar opriţi anumite campanii de reduceri?”.

Nu cred că o să fie lămurită toată lumea, dar să punctăm că preţul eMAG e unul dinamic şi ia în calcul următoarele:

  • Politica de preturi a eMAG – adică cam cu cât vor ei să vândă un produs
  • Strategia marketplace – dacă un partener din Marketplace scade preţul, ăla o să fie prima variantă, deci scade şi preţul final al produsului
  • Preţul concurenţei – dacă Altex are o promoţie la PlayStation 4 Slim de 500 de GB (şi chiar vă rog!), scade şi preţul eMAG automat
  • Cursul euro-dolar-leu – dacă sunt fluctuaţii importante, poate să crească preţul
  • Stocul produselor respective – poate distribuitorul din România descoperă că are stoc mai mare decât credea şi bagă repede o promoţie sau invers, se cere mult, scade stocul, creşte preţul.

 

Alte materiale de la întâlnire: Mariciu interviu cu Iulian Stanciu, Vali cu nişte slideuri din care am furat şi eu, pentru că ale mele se vedeau mizerabil.