Miercuri a apărut pe Medium un articol uriaş intitulat “2 Year Investigation Into The Fake Influencers In the UK: 2016–2018 — PART I — #opInstaFake”. A început să fie shareuit masiv, apoi a dispărut la un moment dat de pe Medium şi a rămas doar în Google Cache. Cât o mai rămâne şi acolo. It’s gone, dar am pus un PDF aici. Şi varianta High Quality (39 MB)

Povestea, pe scurt, e că unii “influenceri” au boţi care făceau (mă rog, fac în continuare unii) follow-unfollow ca să-şi crească artificial contul. Cineva a documentat asta de-a lungul timpului cu multe screenshoturi şi a scris despre fiecare.

Asta e varianta ceva mai rafinată la cumpăra direct followeri falşi. Dacă dai automat follow, omul vede că îl urmăreşte vedeta X şi dă şi el follow înapoi, că aşa e frumos, că i-a plăcut că a fost băgat în seamă etc. După o zi sau două, contul respectiv îţi dă unfollow, însă tu nu primeşti o notificare, aşa că rămâi cu impresia că te urmăreşte în continuare vedeta X. Aşa că vedeta respectivă adună followeri reali, care nu mai ajung să fie şterşi de fiecare dată când Instagram se hotărăşte să mai cureţe din conturile fake.

Toolul cu care poţi să verifici asta se cheamă SocialBlade şi e gratuit.

Desigur, există şi varianta în care cineva îţi cumpără un bot de follow-unfollow ca să dea impresia că trişezi tu şi să-ţi facă rău. Uite, de exemplu cum se întâmplă pe contul lui Dragoş Bucurenci. 

N-ar face Bucurenci manţocării de genul ăsta, să dea follow şi unfollow la 400 de conturi pe zi, că doar e om serios, are şi ceva şcoală de comunicare. Sau?

Între timp, unii oameni au printat articolul, ca să fie siguri că îl au la îndemână (şi eu l-am salvat într-un Word pentru că n-am reuşit să-l citesc până ieri).

Dincolo de articolul în sine, oamenii care postează pe hashtagul #opInstaFake zic nişte chestii interesante.

Social media is the greatest smoke n mirrors platform ever. It’s full of fakers & frauds. It’s too easy for anyone to say anything about themselves. Also. Too few businesses do any credible checking on anything. They’re to blame as well. Tweet

Şi, desigur, cineva consideră că e vina brandurilor, că ele cer cifre.

Eu nu cred că e vina brandurilor că oamenii cumpără followeri sau încearcă să păcălească sistemul. E normal ca brandurile să îşi dorească expunere. Asta nu înseamnă că trebuie să faci orice măgărie ca să ajungi la ele.

Însă au şi brandurile o responsabilitate, pentru că trec cu vederea problemele astea, mai ales pe alea flagrante. Chestie care se întâmplă şi în România. Influencerul are 200k pe Instagram, dar nu primeşte mai mult de 200 de likeuri pe o postare. E clar că ceva este dubios acolo, pentru că o rată de likeuri este de cel puţin 3%. Sunt influenceri cu comunităţi puternice care ajung şi pe la 10%. La 200k followeri ar fi decent să ai măcar 6000 de likeuri la postări.

Ce se întâmplă, de fapt, e că oamenii simt o anumită presiune să crească mult numărul de followeri ca să fie în atenţia brandurilor. Când ai 1300 de followeri pe Instagram nu prea te potriveşti pe niciun media plan (de-aia nici nu prea mă bag la campanii care au doar o componentă de Instagram). Dacă ar fi pentru mine o miză campaniile cu branduri, probabil că m-aş agita mai mult să cresc numărul de followeri. Nu cred că aş alege “scurtături”, însă m-ar ajuta să ştiu că sunt branduri care n-au nicio problemă cu asta.

Cel mai probabil articolul de pe Medium a fost dat jos pentru că erau nume de oameni şi nume de branduri care îi susţin. Poate fi considerat atac la persoană, asta e lumea în care trăim. Cea în care nu-i mai poţi spune împăratului că e gol, pentru că îi aduci prejudicii de imagine.

M-am gândit să fac şi eu o listă similară cu useri din România, însă nu cred că e vorba despre asta. Cu toţii aţi primit cel puţin o dată follow de la ceva vedetă sau influencer. Cred că cel mai util exerciţiu e să intraţi pe Social Blade şi să verificaţi dacă face asta în mod constant şi dacă vrea să trişeze în modul ăsta.

Bonus: Influencer fraud is hurting brands. The cost of influencer fraud is $500m a year according to influencerDB, an influencer search engine. via

Am primit mult feedback bun legat de articolele astea “de industrie” pe care le-am mai scris în ultima vreme. Unii oameni m-au întrebat de ce nu scriu mai des aşa ceva. Adevărul e că articolele astea nu interesează prea mulţi oameni. E un blog generalist, va rămâne un blog generalist, de fiecare dată când scriu chestii analizate amănunţit e un procent destul de mic de oameni care înţeleg despre ce e vorba şi apreciază. Restul dau skip. Într-o lume ideală, în care aş avea timp, aş muta articolele astea pe DigitalRecap.ro, fără să-mi propun să public zilnic. Mai vedem :)