2 ani mai târziu, am revenit în Lefkada.

Am fost și în alte zone din Grecia, dar insula asta lipită de continent mi-a rămas în suflet, am vrut s-o vadă și Antonia. Plus că voiam să o cer în căsătorie într-un anumit loc de pe insulă (la farul Cape Lefkada), ceea ce am și făcut de altfel.

Mișto la greci, aproape ca în anii precedenți, cu mici schimbări. Plajele relativ pline în septembrie, a fost o experiență nouă pentru mine, nu știu dacă o să o repet. E foarte greu să aștepți atâtea luni pentru concediu, de data asta a fost contextul de vină.

Pe de altă parte e mișto să stai pe plajă la 28-30 de grade și să nu te frigă tălpile când calci pe nisip, să nu te ascunzi sub fiecare umbrelă și să mori de cald. Am prins o jumătate de zi cu semi-nori, ceea ce a fost o surpriză, la începutul vacanței toate aplicațiile de vreme anunțau vreo 2 zile cu ploi.

Mica dezamăgire a fost legată de granițe. Am completat PLF, suntem vaccinați amândoi, am avut și pașapoartele de vaccinare, iar la vamă la greci, după ce am stat vreo oră jumate în coloană pe la Kulata, a durat fix 15 secunde să arunce un ochi pe buletinele noastre. Aveam pregătite și PLF-urile, dar nu ni le-a cerut nimeni.

La revenirea în România s-a uitat o doamnă vameș peste buletine, peste certificatele de vaccinare, a întrebat ”deci vaccinați amândoi?”, am zis DA și aia a fost. Practic, Antonia a zis DA de 2 ori în aceeași săptămână.

Am notat câteva idei, atât pentru cine a bifat deja Lefkada, cât și pentru oamenii care n-au ajuns încă.

Dacă ați mai fost

Unele taverne închise, cam 5%. Înainte de pandemie nu-mi aduc aminte să fi văzut așa ceva. Acum erau și taverne la care nu prea mai mergea treaba, aveau puține mese ocupate.

Nidri complet renovat, atât strada principală (care a devenit pietonală), cât și tavernele din port, care s-au mai ”comercializat”.

Grecii parcă mai puțin primitori, nu mai aveau toți bucuria aia în glas. Poate și pentru că sezonul se apropia de final și se adunase oboseala, poate și pentru că au avut de suferit cu pandemia.

N-au crescut foarte mult prețurile față de 2019 la taverne (aici am putut compara cu pozele cu meniuri pe care le aveam, fac asta de câțiva ani deja și mă ajută în diverse situații), un 50 de cenți pe ici, pe colo. Am mâncat la aceleași taverne pe care le știu pentru că erau deja validate și am fost de suficiente ori încât să pot face un best-of.

Ce s-a schimbat, în schimb, este că nimeni nu mai dă chestii din partea casei. Înainte, la desert primeai o mică înghețată pe băț sau o prăjitură, sau pepene. Acum ni s-a întâmplat o singură dată, când am revenit a doua oară în același loc, grecul ne-a recunoscut și ne-a întâmpinat cu ”ma frends”, apoi a adus o prăjitură din partea casei.

Altă ”scumpire” e legată de șezlonguri, care au ajuns la 10-15 euro perechea + umbrelă. Ultima oară erau 7.5 euro pe anumite plaje și chiar zero euro dacă făceai consumație de la beach bar.

La Porto Katsiki sunt prăbușite scările care duceau spre punctul de belvedere al plajei (probabil de la cutremurul de acum câțiva ani?) în schimb a răsărit un bar în parcare (în 2014 nu era, în 2019 n-am fost la plaja asta).

Egremni e refăcută, e set nou de scări, dar n-am mai ajuns, poate data viitoare.

Am prins un concert de bossa nova la Havana Club Cafe-bar-ul din Lefkada Town și am descoperit un pic povestea oamenilor care îl au, dar voi reveni separat pe tema asta.

Dacă n-ați mai fost

Lefkada e o destinație foarte mișto din Grecia, aflată la 1050 de km de București. Cam 14 ore faci în mod normal. Google zice 12 ore, dar Bulgaria nu se traversează pe autostradă decât după Sofia și mai apar chestii. Plus că ai nevoie de 2-3 opriri. Una pentru combustibil, altele pentru mâncare și restul.

La dus, din cauză că am stat în vamă la greci și că ne-am abătut puțin prin Salonic, am făcut 16 ore.

Însă drumul merită fără îndoială, Lefkada e cea mai accesibilă dintre insulele Ionice, fiind legată de continent printr-un pod. Ceea ce înseamnă că veți avea și avantaje precum prețuri mai mici, dar și dezavantaje precum foarte multe mașini de România.

Erau atât de mulți români încât la un moment dat am început să numărăm mașinile de greci, că alea îți săreau în ochi drept ceva neobișnuit.

În afară de Vaslui, cred că am văzut toate județele din România. Suceava, Iași, Bihor, you name it.

Insula oferă un platouaș de experiențe destul de diverse, de-aia îmi place mie foarte mult. Pe coasta estică plajele sunt mici, apa e liniștită și poți găsi chiar plaje foarte retrase, unele accesibile cu barca mai ușor.

Pe coasta vestică găsești plaje cu apa turcoaz, o plajă pe stilul Mamaia, cu șezlonguri de 3 feluri, baldachine și beach bar cu jacuzzi și piscină (asta e plaja Kathisma), altă plajă la care ajungi după 15 minute de hiking (Milos beach).

Mai au și o cascadă la care poți face o mică drumeție, un far în capătul insulei, de unde poți privi cel mai mișto apus, înconjurat de stânci.

E și o zonă pentru iubitorii de kitesurf, la Vasiliki, într-un golf spectaculos (cu vânturi groaznice). Mâncarea e bună sau foarte bună, o singură dată am dat peste mâncare decentă și atât.

Din păcate, observ de la călătorie la călătorie cum insula devine tot mai comercială, pe măsură ce vin tot mai mulți turiști, în special din România. Ăsta e prețul progresului probabil. Am găsit Lefkada preponderent rurală în 2014, acum am lăsat-o cam cu 20-30% mai comercială.

Mai mergem? Sigur că da, mie îmi place în continuare și Antoniei i-a plăcut mult. Sunt locuri retrase pe insulă, sunt sătuce în care poți să stai liniștit la o tavernă, printre localnici. ”Comercializarea” s-a produs în Lefkada, Nidri, Vasiliki, restul au scăpat momentan.

O să revin cu un articol separat cu locuri de mâncat și de făcut plajă în Lefkada, ca să nu mă lungesc și mai mult aici.

5 comentarii. Leave new

• Sa fie intr-un ceas cu cuc si… casa de piatra + copii de fier 🙂 atunci cand va fi cazul.
    Noi am fost, long time ago, in Thassos, dar era alta situatie atunci.
    In Lefkada nu am fost, dar e de retinut, avantajele sunt consistente, dezavantajele inevitabile…

• Mulţumim!

Da, clar e de pus pe un shortlist măcar.

• Felicitări și casă de piatră!

Referitor la vacanță în Grecia, anul acesta am fost în Creta, prima săptămână din septembrie. Câteva aspecte în paralel cu cele punctate de tine:
    – nu mi s-a părut asa aglomerată, cred că înainte de pandemie ar fi fost mult mai aglomerată. Cele mai mari aglomerații le-am văzut în centrul orașelor Chania și Rethymno. Chiar și în aeroport părea destul de liber.
    – la sosire, înainte de control pașapoarte ne-au cerut PLF-urile, din câte îmi amintesc la certificatul de vaccin nu ne-a verificat nimeni, decât la retur DSP-ul, tot așa înainte de control pașapoarte.
    – erau câteva taverne închise în majoritatea zonelor, unele care nu au aveau clienți, erau municipii unde muzica era interzisă, dar în linii mari cam toate erau deschise și aveau clienți. Au fost câteva unde am așteptat câteva minute până să se elibereze o masă.
    – destul de multe hoteluri închise, inclusiv de 5*, păreau că nu funcționau de 1-2 sezoane
    – înafară de o tavernă, peste tot ne-au dat desert și raki la final, iar unele dădeau și o mică gustare la început.
    – oamenii foarte prieteno și cu zâmbetul pe buze.
    – la sezlonguri am simțit cea mai mare creștere de prețuri, mai ales că nu includeau consumație de banii respectiv.
    – prețurile mi s-au părut de bun simț, mai ales raportate la ce primești în schimb. Cel mai scump lucru mi s-a părut benzina…
    – de apreciat că la toate tavernele, cafenelele și barurile pe masă era dezinfectant. Ceea ce la noi nu se mai practică de mult.

Sincer mă așteptam să fie mult mai pustie insula din cauza pandemiei, dar nu a fost așa.

Răspunde
    • Am pe listă și Creta, dar momentan mă reține diferența de costuri (Avion + mașină închiriată vs. mașina mea). Până la urmă de-aia am schimbat mașina, ca să pot să cutreier lumea cu ea. Plus că îmi place foarte-foarte mult Lefkada și cum e ea concentrată pe 20-30 de kilometri. Ajungi în vreo oră și ceva dintr-un capăt în altul de la Nord la Sud și în vreo 30 de minute de la Est la Vest.

Am mai auzit și despre alte zone din Grecia că ar fi fost mai darnici cu deserturile, fructele și așa mai departe. Poate că situația a fost mai rea în Lefkada sau poate că nu știu să facă turism așa bine.

• Lefkada e pe lista de vizitat…doar ca tocmai drumul cu masina nu prea ma incanta.
    Zboruri pe Creta din Bucuresti sunt cateva…poti gasi preturi la bilete sau pachete cu cazare la pret decent.
    Doar ca iti trebuie mai mult de o saptamana sa o vizitezi cat de cat. Noi am zis ca in cativa ani vom mai reveni pentru a termina de vizitat insula.
    Masina a fost 200 euro un Panda cu full casco(acoperit orice chestie) plus combustibil. Daca sunt 4 persoane/ 2 cupluri devine destul de convenabil. Daca nu vrei full casco, pretul e mai mic.