in De soi

Cum sunt împărţite lanţurile hoteliere în funcţie de categorie

Deşi am mai tratat subiectul ăsta în diferite articole, centralizez aici informaţiile şi cu gândul că voi putea să dau link la acest articol atunci când mai scriu despre diferite hoteluri. Nu sunt eu vreun mare blogger de travel, dar mai călătoresc cu diverse ocazii şi se întâmplă să mai stau şi în hoteluri mai scumpe din lanţuri celebre.

Am povestit deja cum a fost experiența la Radisson Blu Aurum Brașov sau cea de la The Marmorosch Hotel by Marriott. Radisson Blu este încadrat în categoria Luxury, în timp ce Marmorosch este un Autograph, categorie Upper Upscale.

Sigur că ambele hoteluri sunt încadrate la 5 stele, însă asta nu înseamnă că oferă aceeași experiență. După cum probabil că știți, stelele hoteliere sunt acordate de autoritatea turistică a fiecărei țări în funcție de anumite criterii care alcătuiesc un punctaj. Dacă un hotel are camere uriașe, dar nu are piscină, să zicem, el poate compensa cu sală de fitness, zonă de masaj sau un sky bar spectaculos. Numărul de restaurante, toaleta separată de restul băii sau un salon de cosmetică ori o frizerie pot fi alte criterii punctate pentru un hotel de 5 stele. Apropo de asta, hotelul Athene Palace avea în anii ’40 o frizerie renumită pentru că acolo tundea frizerul regelui Carol al II-lea.

Probabil că ați intrat vreodată în vreun hotel și v-ați gândit că poate că nu își merită cele 4 sau 5 stele. Sau vi s-a întâmplat să mergeți în străinătate și să comparați ”stelele românești” cu cele ”bulgărești”, ”italiene” sau ”franceze”. Adevărul e că există diferențe de la stat la stat, așa că marile lanțuri hoteliere își categorisesc singure tipurile de hoteluri și le alocă un anumit brand ca să fie recunoscute de clienți oriunde în lume.

Bănuiala mea e că fiecare grup hotelier mare beneficiază și de ajutorul consultanților pentru a identifica cel mai simplu mod prin care să obțină stelele dorite într-o anumită țară. Un fel de optimizare prin care bifezi cerințe și iei puncte chiar dacă ajungi la diferențe de servicii de la o țară la alta.

Cele 4-5 grupuri cu adevărat mari, care au mai multe hoteluri în fiecare țară și care au o structură extrem de diversă, schimbă brandul unui hotel atunci când vor să îl ”declaseze”. Un exemplu ar fi Sofitel, care a devenit Pullman în 2009, tot în cadrul Accor Group.

Ce mai e de reținut e că grupurile internaționale obișnuiesc să creeze niște lanțuri standardizare pe de-o parte și alte lanțuri de tip boutique în care fiecare hotel are particularitățile lui, are câte ceva special. Fiecare categorie vine cu tipul ei de clientelă, desigur.

Dar hai să vedem cum sunt împărțite toate tipurile de hoteluri din marile lanțuri.

Luxury

Luxury este categoria de top. Aici stau de obicei oamenii care sunt incredibil de bogați, cei care n-au o problemă să dea mii de euro pentru o vacanță de câteva zile. Există și branduri cu o plajă de prețuri ceva mai accesibile, însă depinde de mai mulți factori. Ce e de reținut aici este că nu doar categoria în care este un anumit hotel îi dă prețul, ci și amplasamentul, dimensiunea hotelului (mai puține camere se vor vinde întotdeauna mai scump), chiar și prezența grupului în țara respectivă.

Grupul Marriott are în această categorie branduri precum Ritz-Carlton, Bulgari, JW Marriott (pe care îl avem și în București), alături de hoteluri speciale precum EDITION. Brandul Edition include hoteluri boutique de lux, genul de loc care oferă experiențe cu adevărat memorabile. Din categoria brandurilor luxury ceva mai accesibile, JW Marriott din București are camere care pornesc de la 180 de euro pe noapte.

IHG Group are branduri precum Intercontinental, Six Senses sau Regent. Primul brand e prezent și în România. Inițial dădea numele hotelului de pe strada Batiște, până când patronii au decis să îl neglijeze și astfel s-a pierdut licența internațională. Astăzi hotelul se cheamă Grand Hotel Bucharest. Licența brandului Intercontinental a trecut recent la Athene Palace, care era până acum un hotel din grupul Hilton.

Grupul Hilton are doar două branduri Luxury: Waldorf-Astoria și Conrad, niciunul prezent în România momentan. 

În grupul Radisson nu există diferență între Luxury și Upper Upscale, iar Radisson Collection și Radisson Blu fac parte din această categorie unită.

Grupul Accor e cunoscut mai mult pentru branduri precum Pullman (Premium), Novotel şi Mercure (Midscale) sau Ibis (Budget), dar are și branduri Luxury cum ar fi Raffles, Orient Express sau Sofitel. Ultimul nume poate că vă sună cunoscut, din lanțul Sofitel făcea parte hotelul de lângă Romexpo, care a devenit Pullman în 2009.

Lanțuri precum Four Seasons au numai hoteluri Luxury, în timp ce altele cum ar fi Best Western nu au deloc hoteluri atât de scumpe și luxoase.

Unde găsim în România hoteluri din categoria Luxury: Cele mai cunoscute sunt JW Marriott, Intercontinental Athene Palace și Radisson Blu București.

 
Upper Upscale

Categoria aceasta, i-am spus eu ”de bogați-bogați” este dedicată celor care își pot număra banii, totuși. Clar nu e pentru cei care habar n-au câți bani au în cont și cărora nici nu le pasă. 

E o categorie pe care o dezvoltă lanțurile hoteliere cu adevărat mari, care pot să diversifice oferta atât de mult încât să împartă pe mai multe categorii de preț experiențele pe care le oferă clienților.

Hilton (cu 6500 de hoteluri) și Marriott (cu 7400 de hoteluri) își permit să facă asta, ba chiar au multe branduri în fiecare categorie.

Grupul Marriott are multe branduri în categoria asta, printre care: Le Meridien, Renaissance, Westin Hotels, Sheraton, Marriott Hotels, Autograph Collection sau Delta Hotels. Sheraton avem și noi în București, la fel și Autograph Collection – Marmorosch este din acest lanț. 

Cei de la Hilton au câteva branduri în categoria asta, printre care: Hilton, Curio A, Embassy Suites. Până anul trecut aveam un hotel Hilton, era Athene Palace, care a trecut la Intercontinental. Mai există un Hilton și la Sibiu.

Unde găsim în România hoteluri din categoria Upper Upscale: Sheraton București, Hilton Sibiu sau Autograph Marmorosch by Hilton sunt trei exemple.

Upscale

Deja ajungem în categoria de bogați obișnuiți, din care vezi la orice pas pe stradă. Alături de Upper Upscale formează o categorie generală denumită Premium.

Însă atunci când ai zeci de branduri la dispoziție e destul de ușor să le împarți pe sub-categorii cât mai bine definite. 

Grupul Marriott are branduri precum AC Hotels, Element, Courtyard by Marriott, Gaylord Hotels sau Residence Inn. 

Hilton are în categoria asta branduri precum Canopy by Hilton, DoubleTree by Hilton, Hilton Garden Inn sau Homewood Suites by Hilton.

Unde găsim în România hoteluri din categoria Upscale: DoubleTree by Hilton avem pe la Oradea, Garden Inn avem la Cluj, Courtyard by Marriott avem în București, în zona Floreasca.

Premium

Sunt grupuri hoteliere care pun în același loc aceste hoteluri ”de bogați”, mai sus de ele fiind doar Luxury, iar imediat după fiind urmate de Midscale. 

IHG Group are branduri precum Crowne Plaza, Hotel Indigo sau Even Hotels în categoria asta.

Radisson are hotelurile Radisson Red, în timp ce grupul Accor are Pullman ca vârf de lance în categorie.

Grupul Best Western are lanțul de hoteluri Best Western Premier în această categorie.

Unde găsim în România hoteluri din categoria Premium: Crowne Plaza și Pullman au prezență în București. 

Midscale

Deja ajungem în categoria de hoteluri mai accesibile. 

Marriott e prezent și aici, cu branduri cum ar fi Moxy, Fairfield Inn, Protea sau TownePlace.

Cei de la Hilton au și ei câteva branduri: Hampton sau Tru sunt niște exemple. 

Grupul Radisson e prezent cu Park Inn by Radisson, în timp ce echivalentul de la Accor ar fi Novotel sau Adagio.

IHG Group are celebrele Holiday Inn în categoria Midscale.

Brandul Ramada este tot un midscale, parte din grupul Wyndham Hotels and Resorts. Interesant e că același grup deține și hotelurile Howard Johnson, care au avut prezență în București, la fostul Hotel Dorobanți (actual Sheraton). Deși părea relativ luxos, se pare că Howard Johnson e catalogat drept brand budget

Economy / Budget

Ultima categorie este cea a hotelurilor ieftine care aparțin totuși de un grup mare și livrează niște standarde. Aici intră Ibis de la grupul Accor, intră Prizeotel de la Radisson sau Howard Johnson de la Wyndham Hotels and Resorts.

Lanțuri precum Marriott, Hilton sau IHG Group nu au hoteluri în categoria asta, ceea ce nu e vreo mare surpriză.

Apropo de hotelurile Ibis, am găsit la un moment dat un pliant în care am numărat 64 de hoteluri Ibis în Paris și zona metropolitană a capitalei Franței. 

Cam astea sunt categoriile, acum o să vă fie mult mai ușor să vă alegeți hotelul în care vreți să stați în funcție de categorie. Sigur, puteți să alegeți și în funcție de preț, dar care mai e distracția?

3 comentarii. Leave new

  • Holiday Inn Express intra in categoria budget de la IHG Group (InterContinental Hotel Group), nu IGH dupa cum ai typo prin articol.

    Răspunde
    • Am scris o dată aiurea şi pe urmă am tot copiat aşa. Tnx, am modificat.

    • Mda..Radisson Blu in Basel, Elvetia e o jucarie veche, mobila de la bunica zgariata si patata, parcare pentru maxim 12 tico sau 8 masini normale, mic dejun sarac, cafea ieftina. Da, are piscina si apa plata gratis. 800 eur/5 nopti.
      Pullman in Munchen pare un soi de cabana mare din containere de termopan, intrare pe o alee laturalnica, camere de un jeg incredibil (probat doua, pete pe pereti, pe pat, pe mobila..), baie cu mucegai la care cadea dusul.
      Radisson Blu din Amsterdam insa, de vis.
      Sa isi bage ceva in ele de autorități si stele, am fost la multe hoteluri si de prea multe ori intre 3 si 5 stele nu e mare diferenta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu