Cândva în luna martie România va adera la Air Schengen, adică un fel de struţo-cămilă care ne ajută cât de cât să economisim timp, dar care e o palmă pe obrazul administraţiilor de la Bucureşti şi Sofia pentru corupţia din vămile terestre.

Imaginaţi-vă cum ar fi să treceţi direct în Bulgaria şi mai apoi în Grecia fără să mai pierdeţi ore întregi la controlul vamal. Bine, şi imaginaţi-vă şi cum ar fi să avem un pod decent peste Dunăre la Giurgiu. Vreo 3 benzi pe sens, cu taxă plătită prin SMS sau online, fără acel acces întortocheat la Ruse. Nimic SF, lucruri de secol XXI. Sau să ajungem imediat în Ungaria, să nu mai fie cozile alea la Nădlac.

Până acolo mai avem mult, momentan ne bucurăm de chestiile mici. Cum ar fi Schengen aerian şi maritim. Pe maritim nu prea mă interesează, că n-o să urc într-o croazieră pe Dunăre prea curând, dar pe aerian e un pas important. Care mă face să mă întreb cum va reuşi să gestioneze Aeroportul Otopeni schimbarea.

O soluţie care îmi vine în minte este să mute zborurile non-UE în terminalul folosit pentru zborurile interne până acum şi să ducă toate zborurile interne şi UE (care sunt majoritare) în terminalul de plecări internaţionale. Dar asta ar însemna că zborurile non-UE nu ar mai avea acces la air bridge (îmbarcarea pe podul cu burduf, direct în avion), pentru că terminalul de plecări interne nu are aşa ceva. 

Iar air bridge-ul e folosit de toate companiile bogate care zboară prin ţările arabe şi Turcia, cum să le tai accesul la aşa ceva? 

În 2018 doar 15% dintre zboruri erau non-UE. Nu ştiu care mai e statistica acum, dar presupun că nu s-a schimbat foarte mult. Milioane de pasageri care zboară în UE şi intern (vreo 15 milioane erau în 2018).

Altă variantă ar fi să se împartă terminalul de zboruri internaţionale în două, să-l taie la un moment dat, prima bucată să fie dedicată zborurilor UE, cealaltă pentru non-UE. Nici acolo nu ştiu cum s-ar organiza lucrurile, mai ales că air bridge-uri sunt 15 cu totul, iar companiile non-UE cred că plătesc mai des pentru asta.

Cert este că la întoarcerea în ţară din UE ne va fi mai uşor, mă bucur că scăpăm de controlul vamal. Era fix ultima chestie de care aveai chef, mai ales după vreun zbor cu întârzieri, târziu în noapte.

5 comentarii. Leave new

  • Am vazut in cateva aeroporturi ghisee de frontiera inainte de gate, astfel daca era nevoie de control pasapoarte se activa zona respectiva. Sunt curios si pe aeroporturile mai mici gen Iasi, Cluj cum se va proceda.

    Răspunde
  • Dar tot o să stăm 30 de minute să așteptăm bagajele

    Răspunde
  • In capatul terminalului mare, in sectiunea care cuprinde ultimele 4-5 porti, sunt deja niste ghisee care cred ca n-au fost folosite niciodata. Probabil acolo vor muta controlul de pasapoarte pentru non-UE
    Ceea ce e bine, zona actuala de control pasapoarte era mult prea inghesuita.

    Răspunde
  • Aeroportul este pregatit încă din 2011. Sunt curios dacă treci cu bacul în Bulgaria dacă mai vama?

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu