În prima tură de concediu ne-am învârtit destul de mult prin Italia cu maşina, aşa că am descoperit la ce sunt utile autostrăzile. Nu doar că pot merge maşini mici, dar se pot deplasa şi TIRuri, de-alea care transportă chestii!
Acum serios, n-am văzut nici prin Germania atâtea TIRuri ca în Nordul Italiei. Dacă aveau 3-4 benzi la dispoziţie, TIRiştii ocupau 2 benzi, iar cealaltă (sau celelalte două) erau pentru turisme.
Ce-am apreciat a fost povestea cu estimarea taxelor de autostradă din Waze. E o funcţie apărută încă din 2019, dar care nu e valabilă în Grecia şi Bulgaria (unde am tot mers cu maşina în ultimii ani). Însă la italieni îţi arată direct de când pleci: faci 5 ore şi plăteşti 40 de euro. Sau cât ai de dat. Traversarea Italiei din Slovenia până în Florenţa a fost vreo 41 de euro doar la dus. La întoarcere am făcut acel ocol pe lângă Milano şi a costat vreo 50-60 de euro distracţia.
Per total e mult mai scump decât ceea ce taxează grecii, dar sistemul îmi place mult mai mult. Adică intri pe o autostradă, primeşti un tichet, apoi plăteşti la locul de ieşire, în funcţie de cât ai mers. Ţi se calculează automat distanţa între intrare şi ieşire, cu ajutorul codului de pe tichet. La greci opreşti de o grămadă de ori pe 500 de kilometri ca să dai câte 30 de cenţi, 1 euro, 2 euro şi tot aşa.
Până în Lefkada am plătit zilele trecute vreo 15 euro, ceea ce este super puţin comparativ cu ce e în Italia. Dar prefer oricare dintre variante numai să existe autostrăzi.
Partea nasoală la italieni este că autostrăzile sunt foarte-foarte-foarte aglomerate. Chiar şi la costurile astea. Şi în condiţiile în care localnicii le evită pe cât posibil. Când am mers în Florenţa noi am luat-o de fiecare dată pe autostradă, chiar dacă era un drum de vreo 10-15 minute şi 50 de cenţi. Dar bucata aia era destul de goală, că italienii o luau pe drumurile naţionale ca să nu plătească.
Şi cu toate astea, la intrarea în Padova am stat o oră într-o coadă care începea încă din autostradă. În condiţiile în care am plecat devreme spre Padova, în jur de 13:00, ca să evităm rush hour. Se pare că sunt foarte mulţi navetişti care lucrează la Milano şi locuiesc în oraşele învecinate.