Facebook a ajuns la o răspândire considerabilă în România. Social media nu mai e o noţiune străină, dar deocamdată nu folosim reţelele sociale în scopuri foarte utile societăţii. Dacă în afară se studiază posibilitatea ca serviciile de urgenţă să aibă o prezenţă în Social Media, mă întreb cum ne-am putea folosi noi de reţelele sociale.

Cred că în unele situaţii de urgenţă ar fi benefic un plus de informaţii foto şi video de la faţa locului. Practic, pentru ca SMURD (cred că e singurul serviciu capabil să se folosească de aceste canale cu succes) să aibă o prezenţă pe reţelele sociale, ar fi suficientă o persoană care să monitorizeze menţiunile şi postările/comentariile de pe o pagină de Facebook destinată serviciului de urgenţă, persoană care să lucreze undeva în cadrul dispeceratului de urgenţă.

Din fericire ne-am format de mult reflexul de a suna la 112, dar de multe ori nu putem descrie suficient de bine situaţia (oamenii intră în panică, se precipită; dispecerii au o muncă foarte grea, în încercarea de a afla cât mai multe detalii şi a calma interlocutorul). Aici cred că ne-am putea folosi de fotografii şi clipuri de la faţa locului, deci nevoia există.

Intervin însă alte 2 probleme. Cea legată de veridicitatea solicitărilor. Unele pot fi coroborate cu apelurile telefonice la 112, însă alte dăţi surprindem evenimente în timp ce scriem pe Twitter (de exemplu, la revoltele de la începutul anului eram prima maşină la semafor în momentul în care s-a închis circulaţia la Piaţa Universităţii şi am transmis imediat informaţia pe Twitter). A doua problemă ţine de panica ce s-ar putea stârni în rândul utilizatorilor respectivelor reţele sociale la vederea unor imagini de la faţa locului. Să luăm cazul crimelor de la Perla, nimeni n-ar fi fost benefic pentru populaţie să fie publicate fotografii de la faţa locului.

Totuşi, dacă am găsi rezolvări pentru cele două probleme, cred că prezenţa serviciilor de urgenţă (mai exact SMURD) în social media s-ar putea dovedi a fi extrem de benefică.