Probabil că aţi urmărit scandalul zilei de ieri, în care diferiţi influenceri au criticat nişte branduri pentru că s-au asociat cu un eveniment în cadrul căruia a fost premiată o persoană pe care ei n-o agreau. Până la urmă la asta se rezumă povestea.
Însă ce m-a uimit a fost lejeritatea cu care lumea îşi dădea cu părerea despre ce-ar fi trebuit să facă oamenii de PR care se ocupă de brandurile criticate.
Medicul Vasi Rădulescu, cel care a împins cât a putut de mult povestea asta, a zis de vreo 5 ori că e o mare gafă de PR, a dat lecţii de business pentru antreprenorii români, a analizat răspunsurile venite de la Jean Valvis şi Medicover, a estimat că nici 10 agenţii de PR nu vor putea repara reputaţia distrusă de acest scandal (ceea ce e arată cât de mult l-a luat valul ăsta social media, de fapt „scandalul” ăsta probabil că a ajuns la 200.000 de oameni şi va fi uitat până mâine dimineaţă).
La fel cum mi-aş dori ca doar medicii să îşi dea cu părerea despre vaccinuri, aş vrea şi să văd păreri despre PR doar de la oameni care activează în acest domeniu (see what I did here?). Nu zic să aibă studii, dar măcar să ştie cu ce se mănâncă.
Cei care au interacţionat vreodată cu domeniul ăsta ştiu că prezentările de sponsorship sunt nişte PPT-uri pline de banalităţi şi cifre umflate, în care sunt menţionate doar câteva detalii despre evenimentul în sine. Oricum contează să ai o intrare, altfel prinzi mai greu ceva. Omul de la sponsorship (sau PR/Marketing, dacă e o companie mai mică) analizează, stabileşte dacă e potenţial de expunere pentru brand şi alocă suma de bani.
De obicei, analiza riguroasă se face pentru bugetele mari. Evenimentul despre care discutăm nu cred că a avut vreun pachet de sponsorizare mai mare de 2-3000 de euro (x mai mulţi sponsori). O zic ochiometric, după program, sala aleasă şi ce s-a întâmplat acolo. Aşa că nu m-aş mira să fi fost o analiză foarte rapidă. Ca idee, brandurile măricele se asociază cu zeci de evenimente anual, poate chiar sute în cazul celor care dau produse precum AQUA Carpatica. Nu poţi să afli toate detaliile despre fiecare eveniment în parte.
Aveau brandurile de unde să ştie care vor fi premianţii? Nu, şi nici dacă ar fi întrebat nu li s-ar fi spus, când s-au decis sponsorizările, evenimentul nu era decât o schiţă. Puteau să prevină situaţia asta? Mă îndoiesc. În lumea reală nu ai timp şi nici nu poţi să verifici fiecare organizator cu privire la evoluţia evenimentului său. Puteau să gestioneze mai bine ulterior? Cu siguranţă.
Probabil că o vreme va fi mai dificil să primeşti sponsorizare dacă n-ai o intrare bună la un brand. Câţiva oameni vor renunţa la abonamentele la Medicover şi cam atât, că apă oricum bem de care ne place, iar celelalte branduri erau atât de mici încât deja nu mai ştie nimeni să le spună numele. N-o să se simtă în vânzări, n-o să se vorbească despre asta la piaţă, viaţa în afara bulei îşi urmează cursul firesc. Dar da, noi putem să ne batem cu pumnul în piept că am făcut dreptate şi am dat lecţii de PR.
PS: Corect este a-şi da cu părerea, nu „a se da cu părerea”. Tnx, Teo. Explicaţii aici.
14 comentarii. Leave new
„Noi”
Eu de exemplu nu vreau să dau lecții de PR nimănui, că nu-mi pasă de acest aspect în acest caz. Dacă treaba asta înseamnă că mai multe companii vor fi mai atente pe cine vor sponsoriza în viitor și vor pune mai multe întrebări înainte de a se băga peste tot, e de bine.
Practic, tu ce-ai fi vrut? Să nu-și exprime nimeni dezgustul pentru că oricum nu contează, apă tot bem și sponsorizările se dau pe PPT-uri?
Cred că inclusiv protestele din ultimul an au arătat oamenilor că e ok să-și exprime dezaprobarea pentru ceva, chiar dacă nu au puterea de a modifica acel lucru sau sistem.
Nu, aș fi vrut să discute despre premiu, despre organizator, nu despre PR.
Ce treabă au protestele cu situaţia asta. Protestele au pornit de la niște lucruri care ne afectează direct vieţile.
Protest = exprimarea dezaprobării față de o acțiune.
What NWRADU said.
Și eu mi-aș dori să aibă dreptul să scrie doar oamenii care au o diplomă de la o facultate de litere ( see what I did here?).
Bieţii oameni de la SNSPA și FJSC.
Habar n-am ce-s acronimele folosite și nici chef să caut cu google n-am. Încercam doar să evidențiez că pleci într-o direcție greșită cu exclusivismul. E ok, chiar recomandat, să combați tâmpeniile altora cu date/fapte concrete, dar să crezi că doar tu ai dreptul la opinie e ușor deplasat.
🙂 U’re missing the point. Dacă pro-vacciniştii spun că Olivia Steer n-are voie să îşi dea cu părerea despre vaccinuri, pentru că nu e medic, merg pe acelaşi raţionament şi spun că pe probleme de PR nu au voie să îşi dea cu părerea decât oamenii de PR.
Nu văd de ce ar fi diferite lucrurile. Sunt două profesii respectabile amândouă.
In sfarsit o abordare obiectiva si profesionista a evenimentului. Sa nu se inteleaga ca o sustin pe Olivia Steer si elucubratiile dansei, dar ce s-a intamplat ieri, mi-e mi-a amintit de un singur lucru: linsaj mediatic!
Bă baeț, văzui ca nu zise nimica ca a fost premiata de Aqua Carpatica dar amu ca s-au retras a explodat ca o mămăligă vârtoasă
Asta unde se încadrează la PR?
Nu trebuie sa lucrezi in PR ca sa te uiti la 2 comunicate si sa intelegi cine si-a dat interesul. De la simplul fapt ca Aqua au fost incivisi pe buna dreptate si au mai folosit si diacritice (faptul ca eu nu folosesc e fiindca sunt un neica nimeni si nu fac o ironie) desi ei sunt o companie de imbuteliat apa, pana la mesajul anemic al unei clinici ce tine in maini destinele a multor oameni. Textul Medicover era atat de scurt si lipsit de chef incat putea fi scris de pe un telefon Nokia cu text predictiv.
Basca faptul ca la 3 ore de la comunicatul Medicover el nu era preluat prin diverse surse de media, in schimb despre premiu stia jumatate de tara.
Hai sa fim serios cu bagatul in seama si PR.
Si mie mi-ar placea sa vad oameni dandu-si cu parerea pe chestii pe care au experienta, dar daca facem asta majoritatea bloggerilor nu mai au ce pune pe masa. Nu e nici o ironie sau aluzie, chiar mi-ar placea sa nu mai vad atatea aiureli si opinii a caror singura explicatie e: am dreptul la o opinie.
Ingineri care isi dau cu parerea pe orice tema de la masini la macroeconomie, absolventi de jurnalism care isi dau cu parerea despre taxe si politica monetara, apoi vaccinuri apoi dumnezeu mai stie pe ce.
Te face sa te simti si prost cand vezi ca tu stii doar economie, dar cei din jurul tau sunt experti in orice, de la tenis pana la PR si finante.
Ai semnalat mai multe chestiuni în neregulă cu ce s-a întâmplat acolo. Un om implicat civic va acționa pe orice palier consideră că se întâmplă lucruri care nu sunt ok. Implicit marketing și PR (mai ales marketing, care a ajuns în ochii lumii și mai puternic odată cu scandalul Facebook). Dacă aceste sponsorizări se fac în felul în care ai scris că se fac, atunci clar nu e OK și atunci clar protestele sunt lesne de înțeles (lucrez și-n domeniu, deci cu atât mai mult nu sunt ok cu ce se întâmplă și sunt multe lucruri care se fac ampulea).
Mai apoi, având în vedere diluarea sensurilor atâtor cuvinte, începând cu cel de news, apoi cu cel de autoritate într-un domeniu, nu înțeleg de ce te enervezi. Asta e lumea și timpul pe care le trăim. N-o să mai vezi epoca iluministă prea curând.
N-ati inteles nimic. Asta e ROMANICA. Totul e posibil