Am ajuns zilele trecute la conferinţa organizată de ARMO (Asociaţia Română a Magazinelor Online) despre starea ecommerce-ului românesc în 2018. Multe cifre interesante, optimism, nemulţumiri legate de legislaţia din ţara noastră. Am notat mai jos nişte cifre, însă am lăsat ce e mai bun pentru final.

  • Avem 12,6 milioane de români între 16 şi 55 de ani. 11 milioane de români au acces la internet. 
  • În 2017 au făcut cel puţin o achiziţie online 7,7 milioane de români, în 2018 cifra a urcat până la 8,28 milioane.
  • Asta înseamnă că 38% dintre românii cu acces la internet sunt e-shoppers. Un procent apropiat de Grecia, Italia şi Portugalia. De menţionat e o diferenţă importantă: în majoritatea statelor vestice, este mult mai dezvoltată ideea de susţinere a economiei locale. În loc să comanzi de pe net, te duci la micile magazine din oraş şi le faci vânzare directă.
  • Retailul online a ajuns la un procent de 4% din total, iar România are cifre similare cu alte ţări europene din punctul ăsta de vedere.
  • Din punct de vedere valoric am ajuns la 3,6 miliarde de euro pentru 2018

  • Top companii de curierat: Fan Courier, Urgent/Cargus, Poşta Română. 70 de milioane de euro a adus industria de ecommerce firmelor de curierat.
  • Plata cu cardul are creşteri importante YoY, a ajuns la 25% în 2018, însă vorbim de 10% pe an, probabil că va ajunge la 50% în 3 ani, la fel cum au acum vecinii unguri.

  • O chestie de care s-au plâns şi oficialii eMAG: legislaţia e învechită şi se contrazice. OUG 99/2000 şi Legea 363/2007 se bat cap în cap pe alocuri.
  • Există un grup de lucru la Ministerul Mediului de Afaceri şi se doreşte schimbarea legilor pentru a fi în concordanţă şi cu legile UE.
  • UE pregăteşte o lege pentru Digital Single Market, 25 de prevederi care urmăresc să democratizeze accesul la produsele vândute online în UE. Mai exact, UE vrea să nu mai existe restricţii de ţară atunci când comanzi ceva. Să poţi să iei din Germania de la orice magazin fără să ţi se spună că ei nu vând către România. Plus uniformizarea taxării cu focus pe importurile din China care în 80% din cazuri nu plătesc TVA.
  • Cumpărăturile de pe dispozitive mobile sunt pe la 57,3%, ceea ce iar e o creştere foarte mare, se preconizează că vor ajunge la 70% până la finalul lui 2019. Altfel spus: “Go mobile, or go home.”
  • Însă am lăsat cea mai interesantă cifră pentru final: avem 14.000 de magazine online active în România, dublu faţă de anul trecut şi de 3,5 ori mai multe decât în 2015. Ceea ce sună impresionant la prima vedere. Wow! 14.000! Iar aici excludem amazonienii şi alţii care fac drop shipping. Nu, vorbim de magazine online proprii.
    Creşterea nu mă surprinde deloc, am făcut în ultimii 2 ani mai multe magazine online decât în precedenţii 6 la un loc. Plus sute de oferte probabil pentru oameni care voiau să-şi facă şi ei un business online pentru că aveau impresia că merge uşor treaba.Adevărul e că s-a creat o iluzie specifică începuturilor. Magazinele online care au apărut în anii ăştia sunt similare cu tarabele din piaţă pe care se vindeau blugi la începutul anilor ’90. Oricine închiria şi încerca. Practic, avem multe mii de magazine făcute la plezneală, nepromovate, fără un plan de marketing bine stabilit, fără un furnizor testat.

    Mii de buticuri online, practic. Care vor dispărea la fel cum au dispărut şi buticurile nouăzeciste, atunci când au fost lăsate în paragină. Unele dintre aceste buticuri online sunt făcute ca o prelungire a unui cont de eMAG Marketplace (tot 14.000 de selleri are şi eMAG, apropo). Deci da, rupem pe comerţul online, dar hai să vedem câte vor mai fi active peste 2 ani.