2Performant (ex-2Parale) a lansat recent un tool de intermediere a relaţiei dintre brand, agenţie şi influencer. Ei nu-i spun chiar aşa, îl marketează drept un serviciu care “elimină hârtiile” şi automatizează plăţile. Teoretic, influencerul semnează un singur contract, cu 2Performant, apoi îşi încasează banii imediat ce clientul aprobă publicarea contentului creat. Şi agenţia (sau clientul) semnează un singur contract, însă pentru ei sistemul funcţionează mai mult în regim pre-pay din câte am înţeles.

Încarci contul cu suma X, apoi faci campania, selectezi influencerii, iar platforma transferă banii direct. E un fel de Revolut cu influenceri, dacă vreţi. 

Ce nu ştiu eu e dacă asta e o nevoie reală în piaţă. Cât de mulţi influenceri se plâng că au de semnat acte după ce bat palma pe o campanie? Şi cum se pupă sistemul ăsta cu cele 30-60 de zile de plată pe care le au toate companiile mari şi pe care le-au preluat şi agenţiile?

Mai mult, nu pricep de ce răsar ca ciupercile după ploaie aceste tooluri. Ştiu că Florin Grozea are un astfel de tool, Global lucrează de vreun an şi ceva la altul, The Practice avea propriul tool de selectare a influencerilor, la care a prestat cu spor Mariciu înainte să devină şomer full-time vlogger.

Se pleacă de la premisa că influencer marketingul va creşte constant în următorii ani, vor apărea tot mai mulţi influenceri care vor avea nevoie de tot mai multe agenţii şi tot aşa. Însă mi se pare că nu va fi deloc aşa. Deja se taie din costuri, se fac rebrandinguri, fuziuni de agenţii. Unii influenceri renunţă să mai lucreze cu agenţia şi se întorc la munca pe cont propriu, alţii se dovedesc a fi atât de neprofesionişti încât clienţii fug de ei mâncând pământul. 

Ok, suntem în vârful aisbergului numit “influencer marketing”, însă cum se vor amortiza investiţiile astea în următorii 3 sau 4 ani? Cât de mult vor mai fi folosite aceste tooluri când lumea se va fi lămurit că se pot obţine rezultate doar cu 50-100 de astfel de vedete de internet? Un brand mare probabil că va avea o listă cu 15-20 de astfel de influenceri cu care va lucra pe termen ceva mai lung, fără să pescuiască mereu alte şi alte oferte. La ce vor mai folosi toolurile atunci?