Vineri a fost Black Friday în SUA, o zi a reducerilor record, ce are loc în fiecare an imediat după Ziua Recunoştinţei. Oamenii se bat între ei (la propriu) pentru a intra în magazine şi a cumpăra orice le pică în mână. Sunt reduceri de 60-70% la tot felul de produse. Ca orice săbătoare care încurajează consumul, conceptul Black Friday a fost adus şi în România. Au fost o grămadă de oameni nemulţumiţi, serverele tuturor au picat, lumea a făcut live blogging (1, 2) dar pentru magazine a fost un real succes.

Dincolo de succesul financiar, unele magazine au punctat şi la capitolul branding. Haideţi să vedem însă cum au comunicat magazinele implicate în Black Friday anul acesta.

Emag a fost primul magazin care a anunţat reducerile de Black Friday. Sau cel puţin aşa s-a transmis mesajul în piaţă. Chiar dacă au fost sau nu primii care au anunţat ziua reducerilor, cei de la Emag au punctat la capitolul imagine. Percepţia generală a fost că celelalte magazine concurente au intrat în joc mai mult pentru a încerca să ţină pasul cu Amazonul românesc.

Anunţată şi pe blogul Emag, “Vinerea Neagră” a pornit la 5 dimineaţa. La 6 şi jumătate, într-o nebunie generală, Emag scria pe blog date preliminare. Pe Twitter au ţinut lumea în priză încă de joi seara. Pe Facebook apăreau primele poze cu echipa Emag. Tot în cursul zilei au apărut două clipuri cu îmbulzeala din showroomul Crângaşi (1, 2).

Au urmat posturi pe blog la ora 10, la ora 13 şi o galerie foto din depozit. Apoi un nou update la ora 18:00 cu suma uriaşă a vânzărilor: 8 milioane de euro! Sâmbătă apăreau primele livrări. Pe Facebook mai slăbuţ, însă au compensat din plin cu informaţii utile şi interesante pe blog şi Twitter.

Koyos.ro s-a rezumat să dea un comunicat de presă şi să anunţe pe blog reducerile şi rezultate preliminare, fără să divulge prea multe cifre. Pe Facebook un singur post care anunţa promoţiile, pe Twitter la fel de slab.

Evomag s-a axat pe Twitter, unde au postat ceva reduceri şi newsletterul care anunţa promoţiile (linkul a apărut şi pe pagina de Facebook). Blogul nu merge şi nu prea înţeleg de ce. E un instrument de comunicare foarte important pentru un magazin online.

PC Garage a mişcat pe Twitter şi Facebook, tot cu varianta online a newsletterului drept principal mijloc de comunicare în masă.

Flanco a preferat să închidă siteul de tot, poate de frică să nu pice 🙂

Clickshop au dovedit că au umor şi s-au poziţionat foarte bine în tot valul ăsta de reduceri. Găsiţi mai jos newletterul trimis abonaţilor. Poza e luată de aici şi a circulat vineri pe Twitter.

Concluzii

Emag rămâne câştigătorul la puncte (şi la bani) al Black Friday. Şi asta pentru că s-au folosit de toate uneltele de comunicare pe care la aveau la îndemână: blog, Facebook, Twitter, Youtube. S-a văzut că cineva s-a ocupat exclusiv (sau preponderent) de asta.

Unele magazine online încă n-au descoperit (sau nu folosesc) blogul de companie, o hibă extrem de mare. Un magazin de mărimea celor de mai sus ar trebui să comunice în permanenţă cu publicul ţintă. Ca să nu mai spunem că o parte din ele au şi agenţii de PR care le iau bani grei pentru chestia asta. Şi problema nu apare doar pentru Black Friday, ci în toate momentele. Nu e de ajuns că PC Garage a prezentat echipa de Product Management cu o zi înainte de Black Friday, ar fi trebuit să continue cu informaţiile din interior în cea mai aglomerată zi a anului.

Dacă ne uităm la cifrele Emag, ne dăm seama că ziua asta nebună de muncă a meritat din plin. La 8 milioane de euro venituri presupun ca poţi suplimenta numărul de oameni şi poţi da o primă tuturor angajaţilor care au muncit în plus. Inclusiv oamenilor de comunicare. Eu sunt însă curios dacă posturile de pe blog sunt scrise chiar de Radu Apostolescu 🙂

Anul viitor sunt convins că se va comunica mai bine şi vor fi mai multe magazine implicate în bătălia reducerilor. Până atunci, învăţaţi de la Emag cum se comunică.