Vineri a fost Black Friday în SUA, o zi a reducerilor record, ce are loc în fiecare an imediat după Ziua Recunoştinţei. Oamenii se bat între ei (la propriu) pentru a intra în magazine şi a cumpăra orice le pică în mână. Sunt reduceri de 60-70% la tot felul de produse. Ca orice săbătoare care încurajează consumul, conceptul Black Friday a fost adus şi în România. Au fost o grămadă de oameni nemulţumiţi, serverele tuturor au picat, lumea a făcut live blogging (1, 2) dar pentru magazine a fost un real succes.
Dincolo de succesul financiar, unele magazine au punctat şi la capitolul branding. Haideţi să vedem însă cum au comunicat magazinele implicate în Black Friday anul acesta.
Emag a fost primul magazin care a anunţat reducerile de Black Friday. Sau cel puţin aşa s-a transmis mesajul în piaţă. Chiar dacă au fost sau nu primii care au anunţat ziua reducerilor, cei de la Emag au punctat la capitolul imagine. Percepţia generală a fost că celelalte magazine concurente au intrat în joc mai mult pentru a încerca să ţină pasul cu Amazonul românesc.
Anunţată şi pe blogul Emag, „Vinerea Neagră” a pornit la 5 dimineaţa. La 6 şi jumătate, într-o nebunie generală, Emag scria pe blog date preliminare. Pe Twitter au ţinut lumea în priză încă de joi seara. Pe Facebook apăreau primele poze cu echipa Emag. Tot în cursul zilei au apărut două clipuri cu îmbulzeala din showroomul Crângaşi (1, 2).
Au urmat posturi pe blog la ora 10, la ora 13 şi o galerie foto din depozit. Apoi un nou update la ora 18:00 cu suma uriaşă a vânzărilor: 8 milioane de euro! Sâmbătă apăreau primele livrări. Pe Facebook mai slăbuţ, însă au compensat din plin cu informaţii utile şi interesante pe blog şi Twitter.
Koyos.ro s-a rezumat să dea un comunicat de presă şi să anunţe pe blog reducerile şi rezultate preliminare, fără să divulge prea multe cifre. Pe Facebook un singur post care anunţa promoţiile, pe Twitter la fel de slab.
Evomag s-a axat pe Twitter, unde au postat ceva reduceri şi newsletterul care anunţa promoţiile (linkul a apărut şi pe pagina de Facebook). Blogul nu merge şi nu prea înţeleg de ce. E un instrument de comunicare foarte important pentru un magazin online.
PC Garage a mişcat pe Twitter şi Facebook, tot cu varianta online a newsletterului drept principal mijloc de comunicare în masă.
Flanco a preferat să închidă siteul de tot, poate de frică să nu pice 🙂
Clickshop au dovedit că au umor şi s-au poziţionat foarte bine în tot valul ăsta de reduceri. Găsiţi mai jos newletterul trimis abonaţilor. Poza e luată de aici şi a circulat vineri pe Twitter.
Concluzii
Emag rămâne câştigătorul la puncte (şi la bani) al Black Friday. Şi asta pentru că s-au folosit de toate uneltele de comunicare pe care la aveau la îndemână: blog, Facebook, Twitter, Youtube. S-a văzut că cineva s-a ocupat exclusiv (sau preponderent) de asta.
Unele magazine online încă n-au descoperit (sau nu folosesc) blogul de companie, o hibă extrem de mare. Un magazin de mărimea celor de mai sus ar trebui să comunice în permanenţă cu publicul ţintă. Ca să nu mai spunem că o parte din ele au şi agenţii de PR care le iau bani grei pentru chestia asta. Şi problema nu apare doar pentru Black Friday, ci în toate momentele. Nu e de ajuns că PC Garage a prezentat echipa de Product Management cu o zi înainte de Black Friday, ar fi trebuit să continue cu informaţiile din interior în cea mai aglomerată zi a anului.
Dacă ne uităm la cifrele Emag, ne dăm seama că ziua asta nebună de muncă a meritat din plin. La 8 milioane de euro venituri presupun ca poţi suplimenta numărul de oameni şi poţi da o primă tuturor angajaţilor care au muncit în plus. Inclusiv oamenilor de comunicare. Eu sunt însă curios dacă posturile de pe blog sunt scrise chiar de Radu Apostolescu 🙂
Anul viitor sunt convins că se va comunica mai bine şi vor fi mai multe magazine implicate în bătălia reducerilor. Până atunci, învăţaţi de la Emag cum se comunică.
13 comentarii. Leave new
Ce intelegi prin succes financiar? Emag a pierdut 500.000 euro, de-aia au fost si primii la ‘comunicare’, ceilalti nu isi permiteau sa vanda atat.
Au vandut de 8 milioane de euro. Daca produsele au fost in valoare de 8.5 milioane (ceea ce ma indoiesc), poti spune ca a fost o investitie. Insa, repet, mi-e greu sa cred ca au pierdut atat.
Scopul principal pentru Black Friday nu este sa faci profit, ci sa misti volume masive de marfa care altfel nu s-ar vinde. Produsele sunt vandute pentru a elibera stocurile si pentru a „scapa” de marfa veche, pentru a face loc celei noi pentru vanzarile de Craciun.
Intradevar, profitul pe care l-ar fi avut daca ar fi vandut volumul respectiv de marfa, ar fi fost mai mare la preturile nereduse, dar marfa respectiva sunt sanse foarte mari sa fi ramas pe rafturi sau in depozit.
In plus, nu cred ca putem face astfel de estimari, avand in vedere ca marfa nu a fost inca livrata. Comenziile fiind facute la gramada, nu au mai fost verificate telefonic, cum se face in mod obisnuit, si exista posibilitatea sa apara comenzi in gol, ceea ce ar modifica statisticile finale.
[citation needed]
Cum poate cineva sa creada ca au iesit in pierdere vreunul dintre astia???
Salutari tuturor, salutari Hoinarule si multumim pentru o analiza succinta si obiectiva. Hai sa va dau, din interior, cateva idei despre ce a insemnat si ce am vrut noi de la Black Friday:
1. A fost un eveniment de deschidere de sezon de vanzari, adica de marcare a momentului principal de la inceputul perioadei in care vanzarile sunt cele mai mari din an. Cine puncteaza in acest moment va castiga dupa el, nu in timpul lui.
2. Nu a fost o campanie de vanzare in profit ci una in care s-a investit mult. Motivul e mai sus. Sa-ti propui profit dintr-o astfel de campanie e ca si cum ai cere bani unei televiziuni sa-ti difuzeze o campanie.
3. Nu a fost o campanie de lichidare de stocuri. Lista promotiilor speciale e aici: http://www.emag.ro/newsletter/2011_11_25_Blackfriday_la_eMAG/, nu cred ca cineva poate da exemplu un singur produs ca ar fi nevandabil si pus la lichidare. Tocmai asta e specificul Black Friday – sa fie produse dintre cele mai dorite si actuale, la preturi extrem de bune.
4. Cred ca amploarea evenimentului ar trebui folosita de orice om de online pentru a arata altora ce putere fenomenala are comunicarea online. S-a mai vorbit pana acum despre vreo campanie promovata mai putin de 8 ore si care sa stranga peste 1 milion de oameni? Da, a fost peste cele mai optimiste prognoze, acolo unde nici noi n-am indraznit sa visam (de 4 ori fata de cel mai optimist scenariu ca numar de comenzi). Pentru cine are notiunea cifrelor, 8 mil de euro reprezinta cifra de afaceri anuala a unor magazine online importante din piata. Asta ar trebui sa dea de gandit celor care stiu sa faca o analiza, dincolo de picarea serverelor cateva zeci de minute sau de intarzierea livrarilor – lucruri nedorite dar inevitabile si la cele mai mari case.
Salut Radu, iti multumim pentru precizari. Chiar daca nu a fost urmarit profitul, tot e un succes financiar, din moment ce au fost deblocati 8 milioane de euro.
Nu stiu ce numesti tu ‘deblocati’… marfa respectiva a fost adusa special, cu cateva zile inainte. Daca nu s-ar fi vandut, probabil ca ar fi fost un blocaj, asa s-ar putea spune ca am castigat un pariu 🙂
Si inca ceva, posturile semnate de mine sunt scrise de mine… nu m-am gandit niciodata cum as putea si daca am nevoie sa probez asta 🙂
In cazul asta e excelent. Ma gandeam ca ar putea fi un singur user in WP de pe care sa scrie mai multa lume, dar am vazut ca mai scrie si Andreea Barbulescu. Felicitari, in termeni de comunicare evenimentul s-a vazut foarte bine 🙂
[…] Apostolescu a adus câteva precizări privind Black Friday într-o serie de comentarii chiar pe acest […]
Privind reducerile a caror valoare n-are nici o legatura cu definitia de „black friday” si luand in considerare comentariile de mai sus, putem afirma fara greseala ca romanii sunt de 4 ori mai prosti fata de cel mai pesimist scenariu.
Din pacate black friday inca mai provoaca isterie si omuletii inca mai sunt impacientati de importanta momentului. Cum spuneam din pacate…