in Web

Bloggerii în scandalul de la Tarom

Acum ceva timp, la TAROM a venit un manager privat. Om cu experienţă, ales pe bune, a început să taie în carne vie şi de-atunci sistemul încearcă să-l scuipe. Au fost tot felul de şicane: ba i-au redus mandatul, ba l-a demis Consiliul de Administraţie şi l-a pus înapoi Ministrul Transporturilor. Ultima ghiduşie venită de la Corpul de Control al Tarom e un raport privind activitatea CEOului belgian.

Evident, din raportul respectiv reiese că s-au cheltuit mulţi bani aiurea, printre altele şi pe o campanie pe bloguri.

Concluzia finală legată de banii daţi pe bloguri este următoarea:

Este evident că achitarea unei sume total de 86.180 euro (69.500 euro + 16.680 euro TVA) pentru promovarea companiei pe blogul unor persoane fizice, gen www.razvanpascu.ro, www.adrianciubotaru.ro, www.victorkapra.ro, www.alexandrunegrea.ro, www.alexradescu.ro, www.tedoo.ro etc. este total nejustificată având în vedere numărul mic al persoanelor care au accesat respectivele bloguri.

Fiţi siguri că aceeaşi concluzie ar fi fost trasă indiferent de numele implicate, indiferent de traficul lor. Că asta era tema dată.

Dar hai să vedem mai concret despre ce bani e vorba. Aveţi aici extras din raport (paginile 5-6). Alex Negrea, Victor Kapra, Adrian Ciubotaru, Răzvan Pascu au luat între 4000 şi 4500 de euro plus TVA fiecare. Asta înseamnă între 330 şi 375 de euro pe lună pentru un contract care s-a întins pe parcursul unui an. Am găsit vreo 6-7 articole despre Tarom pe fiecare din blogurile menţionate, la care se adaugă şi un banner pe care l-am văzut afişat mai multe luni.

Altfel spus: 300 de euro articolul x 7 = 2100. Rămân 2400 de euro, deci 200 de euro pe lună afişarea bannerului. Astea sunt preţuri absolut normale în piaţă. Cel mult am putea să reproşăm agenţiei care s-a ocupat (Mather Communications, Ogilvy Group) că n-a obţinut discount de volum. Un 10-15% să zicem. Dar în niciun caz nu putem spune că s-au furat banii statului sau că suma e nejustificată în raport cu numărul mic de persoane care au accesat blogurile.

A avut acces Corpul de Control al TAROM la datele de Analytics pentru fiecare blog? Dacă da, de ce nu sunt ataşate? Dar să presupunem că există aceste statistici şi ele arată că  X oameni au intrat pe acele bloguri. Cum stabilim dacă numărul ăla e mic sau mare? În comparativ cu ce? Cu alte bloguri? Dacă analiza s-a raportat la alte bloguri, de ce nu sunt ele menţionate?

În plus, care erau obiectivele acestei campanii? Poate că un obiectiv cerea să apară numele Tarom cu 40 de noi rezultate provenind de la bloguri cu PageRank 4. S-a îndeplinit? Probabil. Cât timp nu avem toate datele problemei, raportul ăsta e praf în ochi. Cine sunt aceşti experţi pe online de la Corpul de Control al Tarom care concluzionează că blogurile „unor persoane fizice” sunt naşpa?

Mai rămânea să se descopere că belgianul a cumpărat prea scump timbrele fiscale de 1 leu sau că a plătit 24% TVA. Cum, 24% din banii poporului?

În plus, să nu uităm ideea de la care porneşte raportul, idee care e aberantă, mai ales pentru online:

Implicaţiile acestei deficienţe (n.a. de management):

Efectuarea de achiziţii fără publicarea în toate cazurile a unui anunţ pe site-ul companiei a condus la realizarea unor achiziţii la preţuri mai mari (…)

Exemple:
1. Contract de consultanţă (…)
2. Achiziţia de servicii de promovare a României şi a companiei pe diferite bloguri respectiv: (…)

Bine că n-au zis de licitaţie publică, să depună bloggerii caiet de sarcini şi să se aleagă cel mai mic preţ per articol.

Problema cea mare e că multor oameni care au acces la bugete li se va arunca în ochi această ştire. Şi nimeni nu se va obosi să pună lucrurile în context şi să citească acel raport (am testat asta, am dat nişte linkuri unor oameni şi majoritatea s-au oprit la paragraful pe care l-am reprodus şi eu la început).

Şi ideea care rămâne în mentalul colectiv e că bloggerii sunt naşpa şi fac campanii la suprapreţ pe banii statului. E ca în bancul cu bicicleta: 70.000 de euro pentru bloggeri, care de fapt erau 24.000, care de fapt erau 4500. Mai rămâne să aflăm că nu li s-au dat, ci li s-au luat.

Later edit: Adrian Ciubotaru spune că s-a negociat direct, fără agenţie. În contract scrie „24.000 de euro, servicii de relaţii publice şi comunicare – Mather Communications”. De asemenea, alţi 20.000 de euro sunt daţi pe servicii de traducere a siteului. În schimb, la final se vorbeşte de „86.180 euro pentru pentru promovarea pe bloguri” şi de fapt e vorba de 31.120 de euro.

21 de comentarii. Leave new

  • Auzi, dar feeul agentiei intra in suma aia sau e separat? Ca nu m-am prins. Adica suma aia toata a intrat la boggeri sau reprezinta costurile bloggerilor plus feeul agentiei?

    Răspunde
  • Poate n-am stat eu prea mult in online in ultimul an, dar pentru o persoana care intra zilnic pe facebook, twitter, bloguri, pana la aparitia acestui „scandal” nu am auzit ca Tarom ar fi avut campanii in online si nu-mi amintesc sa fi vazut bannere. In fine…

    Răspunde
    • Eu imi amintesc ca m-am intrebat de multe ori cine a facut campania si cat a costat. Pentru ca nu mai dispareau bannerele alea de pe bloguri.

  • a fost campanie, au fost articole, bănuiesc că scopul și bugetul lor n-a fost „să atingem pe toată lumea”.

    Răspunde
  • imi amintesc si eu campania pentru tarom.

    Răspunde
  • […] a explicat destul de bine realitatea despre sumele încasate de bloggeri și obiectivele campaniei, care nu apar în rapoarte. În presă s-a spus că bloggerii au primit […]

    Răspunde
  • Atata agitatie si n-a intrat nici in Top10 Campanii pe bloguri, nici in Top100 Cele mai influente companii, nici in Top3 Cele mai bune companii prietene cu mine….ce pacat!

    Răspunde
    • pai poate asta e de fapt campania. Nu vedeti ca scrie toata lumea despre Tarom moca? :)) Sau poate nu e gratis. Ia spune hoinarule cati bani ai luat pe articolul asta? :))

  • Atentie, CEO belgian a fost numit pe 4 noiembrie 2012, insa campania a inceput in primavara lui 2012. Deci nu prea are vina actualul CEO belgian pe ce au cheltuit banii cei care au fost inainte la conducere…Dupa venirea noului CEO si conform noului plan, pe 2013 nu au mai fost campanii. Plus ca vechiul CA din 2013 a demis si departamentul de comunicare intern, un lucru rau as putea spune.

    Cat despre campanie, nu mi se pare nimic exagerat ca buget si perioada. Orice firma, companie are nevoie de publicitate in functie de targeturi.

    Răspunde
  • Au greșit la calcul.
    Ai acolo o sumă de 20.000 LEI, pe care au calculat-o ca fiind 20.000 €.
    Totalul, de fapt, este (suma în € + 20000 LEI)+TVA. De aici neînțelegerea despre care nimeni, se pare, că nu bagă de seamă.

    Răspunde
  • Am ajuns pe desktop si am vazut mai bine cifrele, asa ca uite cum au calculat:

    – în lista respectivă ai 8 totaluri în EUR și 1 în LEI.
    – totalul în EUR = 64500
    – totalul în LEI = 20160
    —Au evaluat EUR la 4,032 lei, ceea ce înseamnă 20160 LEI = 5000 EUR.

    Totalul general este de 69500 EUR + TVA 24% = 86180 EUR.
    În total au inclus și „revizia paginilor Internet”, alături de sumele pentru agenția MATHER COMM. și bloggeri.

    Deci TOTALUL PENTRU BLOGGERI este de 86180 – 29760 (MATHER COMM.) = 56420 EUR.

    Sper că e clar acum. 🙂

    Răspunde
    • dacă te uiți mai sus la ce a zis un nene, ciubotaru, campania n-a fost făcută de o agenție. deci iar ești prost și căpos.

    • Daca adunam toate sumele date bloggerilor sunt fix 20.500 de euro si 20.160 de lei, totul + TVA. Adica vreo 25.000 de euro + TVA. Pentru 7 bloggeri, campanie pe 1 an, nu e o suma astronomica. Restul sunt alte sume incluse aiurea in acel raport.

  • Pana la urma de ce ne certam?

    Răspunde
  • E posibil ca aceasta campanie sa fi avut ceva rezultate, sau sa fi avut rezultatele dorite de ei.

    Totusi cred ca daca investea 70.000 de euro in site-ul lor (content, seo, social media, adwords) ar fi vandut vreo 5000-7000 de zboruri 🙂

    Nu ca m-as pricepe 🙂

    Răspunde
  • […] Bloggeri în scandalul de la Tarom […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu