Zilele trecute am întrebat pe Facebook dacă vrea cineva să afle chestii de la reprezentanţii Netflix. M-am întâlnit marţi cu Kirsty Price, noul EMEA PR Manager al companiei. La fel ca la întâlnirea de acum jumătate de an, a fost o discuţie relaxată despre cum văd românii serviciul şi cum văd reprezentanţii Netflix piaţa din România. Am încercat să abordez cât mai multe dintre subiectele pe care le-au propus comentatorii de pe Facebook şi să-mi satisfac câteva curiozităţi. Găsiţi mai jos un mix între ceea ce am aflat direct de la sursă şi ce am dedus eu din conversaţie. Nu sunt citate pentru că nu am înregistrat nimic, doar am notat ideile principale.

despre problema mea cu algoritmul. Am întrebat de ce nu împing mai mult serialele importante, în care se investesc zeci sau sute de milioane de euro. Răspunsul a fost că Netflix este „a product company”, aşa că totul este bazat pe deciziile consumatorilor. Din motivul ăsta vor să lase algoritmul să-şi facă treaba astfel încât toată lumea să fie happy. Algoritmul este perfectibil, dar învaţă non stop pe baza preferinţelor a milioane de oameni, aşa că devine din ce în ce mai bun.  În continuare nu ştiu ce soluţie ar fi pentru informaţiile pe care algoritmul nu le poate afla. De-asta se bazează şi ei foarte mult pe word of mouth (de aici şi întâlnirile cu presă/bloggeri).

despre taggers. Există nişte persoane care sunt plătite să se uite la filme şi seriale. Yes, există acest job, se cheamă taggers. Oamenii trebuie ca la final să pună taguri pentru filme, în funcţie de cum li s-a părut lor. Pe baza muncii lor învaţă algoritmul unde să sugereze anumite filme.

despre cât content e disponibil. Sincer să fiu mă oboseşte subiectul deja, dar l-am abordat pentru că s-a plâns mai multă lume. Răspunsul oficial este că România e o piaţă importantă pentru Netflix, aşa că de la lansare au triplat conţinutul licenţiat aici. Eu în continuare nu pricep cum poţi spune că nu ai ce să vezi pe Netflix. Mie mi s-a aglomerat super mult watchlistul şi am o grămadă de seriale neterminate pentru că apar prea multe chestii noi. Plus că ni se tot dă exemplu contentul din SUA, dar unele showuri disponibile în RO nu sunt available şi pe Netflix US pentru că acolo au drepturi Hulu, Amazon sau HBO GO pe anumite showuri. Win some, lose some.

despre ce urmează să apară. Netflix investeşte 8 miliarde de dolari anul ăsta în content, în 2017 au investit 6,3 miliarde de dolari. Au 800 de showuri originale pe ţeavă. Sunt o mulţime de chestii mişto care vor fi lansate în curând.

despre alte tipuri de conţinut. Focusul este pe scripted content. Nu reality showuri, nu live content (au o durată de viaţă prea scurtă), nu alte chestii. Seriale, documentare, abia apoi filme şi cam atât. Şi e super logic dacă stai să te gândeşti. Vrei ca omul să se uite 10-20-40 de ore la aceeaşi poveste pe care să o construieşti cu 40-50-70 de milioane de euro, nu să dai 60 de milioane pe o chestie de 2 ore. 

despre cum aleg un show pe care să-l producă. În momentul ăsta sunt deschişi la absolut orice poveste care are potenţial să se răspândească pe cât mai multe pieţe. Au şi anumite showuri pe care le pregătesc pentru o anumită ţară şi care ajung să explodeze la nivel internaţional. Dark era gândit să atragă publicul german şi a ajuns să aibă cifre excelente în ţări din America de Sud. Narcos era pentru ţările din America de Sud + SUA şi a devenit senzaţia principală, probabil motorul #2 după House of Cards. First Team: Juventus a fost creat pentru italieni, dar a prins foarte bine în multe ţări din Europa. Şi încă o chestie importantă, căutările astea durează. În Germania a durat 5 ani până au venit cu ceva dedicat pentru piaţa de acolo. E posibil să se lucreze chiar acum la un show cu şi despre România şi să-l vedem abia peste 1-2-3 ani.

despre filme şi seriale româneşti. Câtă vreme nu vor avea ceva bun de export, probabil că nu vor cumpăra nimic. Din păcate, noi nu gândim global problema. Nu prea are sens să dai nişte zeci de mii de euro pe un produs pe care vor să-l vadă doar câteva mii de oameni. Ştiu că plânge lumea după filme româneşti la fel cum plângeau şi după Discovery când a ieşit din grila RDS. Pe Facebook toată lumea caută film românesc, iar în săli sunt 3000 de oameni cu chiu, cu vai. Şi nici nu cred că vom vedea prea curând vechituri gen Liceenii, Extemporal la dirigenţie şi ce alte filme mai vor câţiva nostalgici să aibă la un click distanţă. E un business, iar din punct de vedere economic nu merită să dai banii pe licenţe (plus că unele chiar nu sunt disponibile, fiind pe alte platforme).

despre centralizarea operaţiunilor. Au biroul din Amsterdam care are deja 150 de angajaţi şi au cam 100 de posturi deschise (în caz că vreţi să vă mutaţi la Amsterdam şi să găsiţi un job mişto). Nu va exista prea curând un birou la Bucureşti, sau la Budapesta, sau oriunde prin Europa, exceptând câteva oraşe în care au nevoie de birou pentru a ţine legătura cu companiile de producţie.

despre profile pollution. Cu ocazia asta am aflat un termen nou. Cică atunci când cineva intră de profilul tău şi se uită la chestii îţi strică algoritmul pentru că adaugă automat seriale de fete pe care tu nu vrei să le vezi în mod normal. Se cheamă profile pollution. 

despre seriale la zi şi întârzieri. Serialele şi filmele Netflix apar concomitent în toate ţările. Restul de seriale apar cu delay din diferite motive. Fie nu sunt gata titrările, fie (de cele mai multe ori) e altcineva care deţine drepturile pentru o anumită perioadă de timp în anumite zone. Să zicem că Netflix vrea să difuzeze sezonul 7 din Suits în Europa. Doar că e o televiziune din Germania care are drepturile exclusive timp de 6 luni. Abia după ce expiră acel deal va putea Netflix să dea peste tot pentru că nu prea merg pe ideea de „hai să spargem în cât mai multe ţări lansările astea” din câte am observat eu.

despre titrări în italiană şi franceză. Aici e simplu, m-a întrebat cineva de ce nu sunt mai multe limbi disponibile din România (şi vice-versa). Pentru că pur şi simplu nu are sens. Nu ştiu cum se descurcă românii din străinătate, dar noi sigur nu vom vedea alte limbi din ţări îndepărtate pentru că ideea de bază e ca totul să fie cât mai simplu, nu să alegi din zeci de limbi disponibile.

Cam astea ar fi, sper că am răspuns la cele mai multe curiozităţi. N-am întrebat lucruri de genul „când se lansează serialul X” pentru că n-am văzut până acum vreun reprezentant Netflix umblând cu un excel uriaş în care să se poată uita la fiecare show în parte. 

Imaginea de mai sus e de pe pagina de Facebook Netflix România, unde cineva face o treabă excelentă. E o resursă foarte bună de fun pagina respectivă.

21 de comentarii. Leave new

  • da, normal că sunt 3.000 spectatori când filmul rulează în 3 cinematografe mari 1 săptămână la o singură oră.

    Răspunde
  • Nu e chiar aşa. Filmele cu PR bun intră cu sloturi suficiente, cel puţin în Bucureşti, li se dă încredere (pe bune, am urmărit, că vânez şi eu unele dintre ele).

    După o săptămână se trage linie şi se scot 80% din sloturi, iar în săptămâna 3 îl mai vezi pe la MTR şi Union.

    Răspunde
  • știi că 80% din românie e in afara bucureștiului, da?

    Răspunde
  • Ştii că 80% din sălile de cinema sunt în Bucureşti, da? 😀

    Răspunde
  • tocmai de aia. netflix.

    Răspunde
  • Sunt convins că vor testa în curând.

    Răspunde
  • Ma doare exact in dos ca show-urile romanesti nu se difuzeaza pe Netflix US. Ca nici eu nu le urmaresc. Dar mi se pare amuzant sa vii pe o piata in care pirateria este inca la ea acasa, cu 1% continut din ce se poate vedea in lumea civilizata si sa te miri ca lumea inca prefera sa ‘torrenteze’ decat sa plateasca abonament. Daca vin cu povestin din astea cu licentierea, sa nu se mire ca lumea nu da buzna la abonamente.

    La replica aia ‘vai, dar ce chestii doresti pentru 10 euro’ raspund ca este acelasi pret pe care-l platesc si cei din vestul indepartat. Si aia au acces la mii de titluri interesante, in timp ce noi primim praful de pe toba. Un singur exemplu, ca m-am lungit deja: caut CSI-urile, gasesc la noi ceva CSI cu niste chinezi/japonezi. Caut cateva seriale pe care le urmaream acum 8 ani, nimic. Cateva titluri decente si in rest umplutura.

    Am avut interes sa platesc un abonament lunar, dupa o ora de cautat si facut nervi ca nu gasesc aproape nimic din ce as fi vazut, am inchis contul si gata. Mai asteptam.

    Răspunde
  • Nu e vorba de „showurile romanesti” e vorba de showuri mişto pe care Netflix le-a cumpărat de la alţii din US pentru Europa.

    Dar e ok, am înţeles discursul. „Dacă nu găsesc eu ce vreau, înseamnă că e 1% din content”. 🙂

    Focusul e „seriale pe care le urmăream acum 8 ani”. 8 ani. 🙂 Sigur, n-o să găseşti oldies but goldies, nu despre asta e vorba.

    Răspunde
  • Eu nu inteleg cum naiba sa mai piratezi cu atatea chestii la un touch distanta. Televizor smart ( Horizon ieftin): click Netflix si pot sa ma uit 100 de ani. Mie mi se pare ca are enorm de multe seriale si filme si documentare… Muzica – youtube, si asa mai departe.

    Mi se pare atat de incomod sa stau si sa descarc orice.

    Răspunde
  • Ok, hai sa o luam altfel, la o scara relativa, dar ca si idee de comparatie.

    De ce are succes Google si Bing nu, cam pe orice piata/tara? Google are localizare, content in functie de localizare, cautari si rezultate in prima pagina, etc, in cam 99% din cazuri. Care a fost strategia lor? Sa investeasca foarte mult in infrastructura, in dezvoltare. Tehnologia nu e asa de grea incat Bing sa nu poata faca acelasi lucru, dar Microsoft vrea? A investit indeajuns in tara x, in tara y, etc? Nu prea. Ma deranjeaza ca unele rezultate nu le gasesc fiindca nu vrea UE, prin Google? Nu chiar, fiindca gasesc oricum ce caut.

    Cam la fel e si cu Netflix versus piraterie, sau Netflix versus continut. Greseala cea mai mare e sa nu ai continut, indiferent ca vorbim de motive gen licentiere sau orice altceva scoatem in fata ca scuza ca nu avem continut.

    Digi nu stiu cum, era un serviciu asemanator. Mai traieste? Nu a avut niciodata continut, iar aici vorbim de hai 10 seriale si hai 50 filme, cate aveau in zilele bune. Parca si Pro sau altcineva, facusera un serviciu asemanator. Continut? Nici la ei. Mai traiesc? Nu.

    De ce prefera lumea torrenting-ul? Si nu vorbim de romani, e o problema la nivel mondial. Continut. Nu vrea nimeni toate serialele si filmele din lume la un click distanta, dar hai macar alea de acum 5 ani, sa fie. Hai si alea care au avut succes si care au note peste 6-7 in rating, chiar daca au trecut 5 ani.

    Politica Netflix e relativ ok, desi si ei scot din continut dupa o perioada de timp. Daca mai vin si cu idei gen licente si altele… scuze, dar nu imi pasa ca o anumita televiziune are exclusivitate in Germania, fiindca vor sa scoata profit repede si ii doare in cot de restul Europei. Profitul se face prin continut de calitate si renume pe termen lung, nu prin tunuri. Ca asa si CBS au facut manevre sa aiba doar ei noul Star Trek (oricum o dezamagire) ca sa atraga noi subscriberi. Ca l-au lasat sau nu dupa… mai conteaza? O mare parte din serial e probabil piratat. Si cine a castigat? Netflix sau alt serviciu nu, publicul asa si asa, CBS cu tunul.

    Răspunde
  • Eu am o problema.Da, poate sunt prea batran deja.Dar.Am vazut filme pe Netflix unde traducerea era cu : pula, pizda, sa o fut pe ma-ta!! Textual.Nu stiu daca vei publica exact, dar scriu textual ca la Netflix.Nu sunt vreun pudic dar actorul zice ,,fuck,, iar traducerea este,, sa imi bag pula,,!!!! Sau la fuck you traducerea este sa imi bag pula-n ma-ta!Cam asta imi vine si mie sa fac cu Netflix! Nu stiu daca puteai sa discuti asta cu reprezentantul Netflix.

    Răspunde
    • Nu sunt vreun pudic, dar parca si pe mine ma deranjeaza traducerile de genul asta. Am patit sa vad un film downloadat (How High) cu o traducere de genul asta, dupa 30 de minute l-am inchis pentru ca deja ma enerva. Apoi am deschis tv-ul pe hbo unde avea acelasi timp. Era alta viata, tradus in stil Nistor, intelegeam ce vrea sa zica.

  • cine tine pagina de fb netflix?

    Răspunde
  • Am incercat sa citesc toate comm. Nu am gasit o informatie care m-ar interesa foarte mult. Cat timp tine Netflix titlurile pe site. Si, ma refer aici in mod special la cele care nu sunt productii proprii. In rest, pentru mine Netflix este vital.

    Răspunde
  • Depinde de la titlu la titlu. Producţiile proprii nu prea au termen de expirare, însă celelalte au contracte de licenţiere pe o anumită perioadă de timp. De obicei scrie la tabul de Details. Dar nu scrie la toate, mai ales când data e foarte îndepărtată.

    Răspunde
  • de ce dispar unele filme dupa netflix..? exemplu Troy cu Eric Bana

    Răspunde
  • Foarte interesant ce spui de exemplu de Suits. Dar nici măcar sezonul 6 sa nu fie în stare sa îl dea tot, ( au doar 10 eu) când deja în tarile cu apa calda e la sezonul 8?

    Răspunde
  • Buna ziua! Tot nu am înțeles când se va difuza sezonul 7 din Suits. Merci

    Răspunde
  • Se difuzeaza sezonul 7 din Suits, acum! M ar interesa sa stiu cand se vor difuza 8 si 9??
    De ce trebuie sa platim 10 euro pe abonamentul lunar in conditiile in care nici nu avem toate sezoanele din Suits, de exemplu, nici salariile celor din SUA sau alte tari dezvoltate din Europa? Nu e oare asta, discriminare si abuz??
    Eu cred ca celor de la # Netflix ar trebui sa le fie cel putin rusine dar sa se astepte si la procese impotriva lor!!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu