Acum un an şi ceva, odată cu cascadoria făcută de Oreo la Super Bowl, toată piaţa de marcomm a luat-o razna cu real-time marketingul. O noţiune care exista de o grămadă de timp, dar care abia acum a devenit glossy. În ceea ce priveşte exemplul Oreo pe care toată lumea îl dă când vine vorba de RTM, eu nu i-aş zice chiar aşa. SuperBowlul mobilizează o armată de creativi ca să scoată ceva, e totul planificat, oamenii au pixul în mână. Uneori vin cu o idee mişto, alteori o dau în bară. Anul ăsta au dat-o în bară.

Revenind la problema care ne priveşte pe noi, Real Time Marketingul a fost introdus pe piaţă pe la jumatea anului trecut şi e endorsat puternic de cei de la GolinHarris. Foarte frumos, s-au întâmplat nişte lucruri mişto, însă mă tem că o să se facă abuz de tehnica asta până când o să cadă în banal. Aşa cum se întâmplă mai mereu pe piaţa românească, orice noţiune nouă devine răspunsul tuturor problemelor. La fel cum erau acum câţiva ani evenimentele cu bloggeri, avem azi parte de acţiuni de Real Time Marketing. Iar în ritmul ăsta o să se fâsâie de tot înainte de finalul anului, pentru că tot mai multe agenţii se vor folosi de aşa ceva. Înţeleg şi punctul de vedere al agenţiei, care are o jucărie nouă şi vrea să o vândă tuturor clienţilor, dar hai să nu stricăm jucăria.

A doua problemă pe care o avem în domeniul ăsta e că foarte mult RTM nu e de fapt RTM. Cumva s-a format un pattern greşit pe baza căruia intrăm în interacţiune cu orice blogger care zice ceva de brandul nostru. Chestie care va fi în curând exploatată de oportunişti, aşa cum bine zice Andrei aici (în rest nu sunt de acord cu el pe articolul ăla). În plus, ăla e mai mult Bloggers Marketing (sau Influencer Marketing dacă vreţi). Or, partea importantă cu RTMul tocmai asta e, să interacţionezi cu oamenii şi să le faci lor mici surprize, nu tot ălora care oricum au parte de o interacţiune comercială cu brandul.

Înţeleg că e mai ofertant să-i trimiţi unui blogger o chestie, că poate mai scrie pe undeva, prinzi nişte expunere, raportezi o apariţie la client, dar comunitatea apreciază mai mult dacă vede că brandul interacţionează cu oamenii obişnuiţi.

Sper să o luăm cu toţii mai uşor, să trecem la chestii ceva mai complexe decât micile acţiuni de Customer Care sau alte surprize şi să facem RTM ceva mai elaborat. Mai rar, dar mai bun. Pentru că altfel o să ne trezim că o să cadă şi asta în banal.

PS: O să las aici linkul ăsta la Old Spice Response Campaign, făcută prin 2010.