Sau de ce se fac tot mai puţine campanii prin agenţie

Teoretic au scăzut bugetele din blogosferă şi e foa tristeţe mare. Practic, lucrurile au început să se nuanţeze şi agenţiile au ocazia să facă tot mai puţine campanii cu bloggeri, iar cei care făceau preponderent asta au început să se reorienteze. E un trend care va fi tot mai accentuat în următoarea perioadă, până când nu se vor mai face campanii clasice aproape deloc.

Câteva motive, într-o ordine aleatorie:

Idei slabe, munca la kilogram. În efervescenţa momentului s-au făcut zeci de campanii fără cap şi fără coadă, majoritatea constând în advertoriale one-time only pe câte 10-15 bloguri. Rezultate slabe, chiar şi în materie de awareness. În afară de vreo 2-3 campanii nici măcar eu nu-mi mai amintesc pentru ce am luat bani. Ce să mai vorbim de cititori.

Clienţii s-au cam săturat să dea bani pe campanii care nici măcar awareness nu aduc, aşa că se reorientează spre proiecte individuale.

Întârzieri de plată şi suprataxare. Piaţa e mică şi se află. Clientului nu prea îi place când află că n-ai făcut plata către un blogger deşi el ţi-a dat banii de săptămâni bune. Şi nici când află că ai taxat 300 de euro pentru un advertorial şi la blogger au ajuns doar 100.

Relaţii tot mai bune între oameni din companii şi bloggeri. A fost scos din schemă intermediarul tocmai pentru că nu aducea niciun beneficiu. N-avea idei bune şi îngreuna procesul. Companiile s-au deschis tot mai mult spre bloggeri cu ajutorul diferitelor evenimente. Există contacte directe, există o relaţie foarte bună în unele cazuri. Nu mai e nevoie să-şi promoveze agenţia bloggerii favoriţi, compania abordează direct bloggeri.

Ce urmează? Vor fi tot mai puţine agenţii care să aducă în cioc campanii şi să-i hrănească pe bloggeri. Aşa că doar cei care încep să se mişte şi să aibă iniţiative vor mai câştiga ceva bani. Proiecte speciale, colaborări pe termen lung, evenimente cu bloggeri (ClujBrandsTour, #prinoraşulmeu, #bloggerslanparty, #schiem). Uşor-uşor se vor tria şi astea, momentan e tărâm necunoscut acolo, brandurile sunt încântate. Dar asta e direcţia generală.