Zilele astea se petrece Electric România 2020, un proiect Automarket menit să testeze cele mai noi maşini electrice de pe piaţă. Sunt nişte modele interesante acolo, pentru toate buzunarele, de la Renault Zoe până la Porsche Taycan.

Lista completă de maşini este:

Hyundai Kona Electric – de la 33.772 euro, 289 de km autonomie (449 pe modele mai scumpe)
Kia e-Niro – de la 40.460 euro, 289 de km autonomie (455km pe modele mai scumpe)
Mini Cooper SE – de la 33.201 euro, 234 de km autonomie
Peugeot e-2008 – de la 33.907 euro, 320 de km autonomie
Porsche Taycan Turbo – de la 110.625 euro, 407 km autonomie (463 de km pe modele mai scumpe)
Renault Zoe – de la 30.350 euro, 300 de km autonomie (395km pe modele mai scumpe)
Audi e-tron Sportback – de la 73.349 euro, 347 de km autonomie (446km pe modele mai scumpe) 
Volkswagen ID3 – de la 38.188 euro, 420 de km autonomie

Cu bold sunt variantele care mi se par mie interesante, pornind de la Hyundai Kona şi Renault Zoe care sunt chiar low cost, ajungi pe la 20.000 de euro dacă scazi bonusul dat de statul român. Peugeot e-2008 îmi place cum arată, atât în exterior, cât şi la interior, iar Volkswagen ID3 mi se pare că are proporţiile perfecte pentru o maşină de oraş a unei familii normale.

Mi se pare mişto că au crescut autonomiile până pe la 450 de km, cred că în 2-3 ani vom ajunge la 600 de km reali, ceea ce cred că va fi punctul în care oamenii vor opta mai mult pentru electrice. Mai ales că staţiile de încărcare te rezolvă într-o oră sau două şi numărul creşte de la o săptămână la alta.

În 2017 am condus un BMW i3 timp de o săptămână şi pe-atunci autonomia reală era pe la 200 de km. Am încărcat o singură dată maşina, în condiţiile în care mi-am plimbat toţi cunoscuţii cu ea. În condiţii de folosire obişnuită probabil că m-a fi ţinut 2-3 săptămâni bateria. Iar cu autonomia dublă de acum la modele precum ID3 sau Renault Zoe ar însemna să încarc o dată pe lună? Yes, please! O las şi peste noapte undeva dacă e nevoie în cazul ăsta.

Ziceam că mi se pare un moment bun pentru analizat piaţa electricelor, cu o eventuală achiziţie anul viitor. Pentru că nu cred că va mai continua mult timp programul de bonusuri eco oferit de stat, adică reducerea aceea de 10.000 de euro. 

În 2018 au fost 700 de înmatriculări de maşini electrice, în 2019 s-au înmatriculat 1750, în 2020 până acum suntem la 1327 (august 2020). Probabil că vom ajunge la 2000 de maşini electrice. Ăsta e un total de 20 de milioane de euro. Nu-mi imaginez că anul viitor se vor oferi 40 de milioane, apoi 60 sau 80 de milioane şi tot aşa. Nici măcar nu ştiu dacă au ajuns tichetele pentru toată lumea anul ăsta.

Cert este că electricele sunt o opţiune de luat în calcul, mai ales ca a doua maşină a familiei, cea de oraş. Deocamdată m-aş baza pentru drumurile prin ţară tot pe o maşină cu combustie. Dar situaţia asta n-o să mai dureze mult. Sunt mai multe companii care lucrează la staţii de încărcare de mare putere, iar competiţia asta o să crească şi o să uşureze mult lucrurile. Despre planurile Enel am scris acum 2 ani. O să încerc să fac un follow-up ca să văd cum a evoluat reţeaua pe care o plănuiau atunci.

Între timp puteţi urmări proiectul Electric România 2020, sunt materiale interesante, venite de la mai mulţi jurnalişti şi nişte bloggeri/vloggeri. Materialele video sunt aici.