brad

2012, 2013.

Anul trecut s-a mai dus entuziasmul şi energia din jurul blogurilor, iar odată cu ele s-au dus şi campaniile. Sigur, nu e bine să zicem asta, pentru că stricăm karma şi poate că pleacă şi mai mulţi bani din blogosferă, dar dacă ignorăm problema şi nu o tratăm, ajungem la acelaşi rezultat.

Tot mai puţine agenţii propun campanii cu bloggeri, ăsta a fost trendul pentru 2013. Eu am avut mai puţine campanii decât în anul precedent şi am câştigat mai mulţi bani, dar nu sunt un etalon, creşterea există pentru că suma totală nu era prea mare. Câţiva bloggeri mari au făcut la fel de mulţi bani ca în anii precedenţi, chiar dacă asta a însemnat să lucreze cu câte 5 bănci, 3 beri şi 2 companii de telecom.

Că veni vorba de cine a băgat bani în 2013, avem pe de-o parte băncile, care s-au întrecut în campanii ceva mai elaborate decât în alţi ani, dar în continuare slăbuţe.

Am avut Fermierii Lays şi Vara în cap, campanii reuşite mai mult din meritul agenţiilor decât datorită bugetului disponibil. Coca-Cola a implicat şi blogosfera în #haisămâncămîmpreună, Danone a mai mişcat ceva, berile au avut câteva campanii punctuale.

Am avut, în premieră, bloggeri care au ieşit din circuitul campaniilor. Concluziile pentru toţi ceilalţi ar trebui să fie două:
1. Fără muncă multă şi implicare la un moment dat lumea nu te mai bagă în media plan (Ciubotaru, Nihasa)
2. Tâmpeniile şi crizele de PR costă (Raluxa, Auraş, Haotik, Piticu)

Vremea în care companiile băgau şi ceva bani în bloguri doar de test a trecut. De Standout nu s-a mai auzit mare lucru, Spada nu prea mai face campanii cu bloggeri. Cele două agenţii de social media pe care le aveam s-au repoziţionat. Odată cu numărul mai mic de campanii se va reveni la o mână de oameni care vor fi rulaţi. La situaţia asta sunt şi ei complici, pentru că acceptă să lucreze cu branduri concurente la un interval foarte scurt de timp, uneori chiar şi în posturi consecutive.

Vor continua evenimentele organizate de bloggeri cu sponsorizări de la diferite companii, însă urmează să se închidă şi acel robinet dacă brandurile nu vor fi implicate în mod activ, mai mult decât o menţionare la finalul a 50 de articole.

Din fericire, în 2013 a scăzut şi numărul evenimentelor făcute doar pentru a puncta o lansare, fără un concept solid. Evenimentele alea care aveau doar mâncare şi băutură şi la final “acesta este produsul”.

Agenţiile de PR (acolo s-au mutat în mare parte banii care vin în blogosferă) au ales să vină cu concepte mişto pe baza cărora să obţină earned media. Primele două exemple care îmi vin în cap sunt Vara în cap şi lansarea serialului Vikings. Totuşi, trebuie subliniat că astfel de abordări nu merg în fiecare campanie, pentru fiecare client. Earned media se obţine foarte greu.

În 2014 se va înteţi lupta dintre Mercador şi Tocmai, aşa că mă aştept la câteva campanii punctuale pe bloguri. Poate şi un proiect mai amplu de la Lidl sau Mega Image. Operatorii de telecom vor continua să  investească destul de haotic, berile vor continua să adapteze conceptele din afară.

Petrom va dezvolta programele pe care le-a început, în special pe zona de CSR. Ecourile campaniei Redescoperă România s-au stins, ar fi momentul să vină cu ceva nou.

Brandurile care au nişe potrivite produselor lor (travel, food) se vor concentra tot mai mult în zona aia şi mai puţin pe bloggeri generalişti.

În continuare sper că brandurile îşi vor găsi câţiva endorseri cu care să se asocieze pe termen lung. Farmec face asta, Danone a făcut asta o perioadă. Şi mizez în continuare pe experienţe memorabile şi utile oferite de branduri bloggerilor.