2011 a fost un an plin pentru blogosferă. O serie de branduri noi au ales să desfăşoare campanii online prin intermediul blogurilor. Asta a constituit în acelaşi timp atât un lucru bun, cât şi un lucru rău. Un lucru bun, pentru că a crescut felia pentru bloggerii mari şi pentru că au apărut bloggeri noi care au avut campanii sporadice. Pe primii asta i-a ajutat să fie mai relaxaţi, să producă conţinut mai bun, să dezvolte noi proiecte. Pe cei din urmă i-a motivat, i-a îndemnat să se profesionalizeze, să scrie cât mai des, să acorde o importanţă mai mare blogului personal, în speranţa că vor veni şi alţi bani.

Un lucru rău, pentru că oamenii de comunicare şi-au demonstrat limitele în inventarea campaniilor. Ne-am învârtit în jurul aceloraşi clişee, aceloraşi concursuri organizate pe genunchi, în jurul aceloraşi briefuri de campanie fade. Prea puţini advertiseri au investit în proiecte ample, prea mulţi au avut campanii punctuale.

Deşi situaţia s-a mai relaxat în jurul celor 10-20 de bloggeri care în 2010 erau folosiţi la nesfârşit, e în continuare o aglomeraţie enervantă de branduri. Asta pentru că nu există prea multe direcţii clare de comunicare. Câteva branduri au făcut ceva paşi în elaborarea unei strategii pe termen lung, dar mai e mult de muncă.

Fruntaşii sunt Petrom (cu Redescoperă România în prim-plan şi Ţara lui Andrei trecut cumva în background), Danone (cu obiceiurile sănătoase şi eventual şi Blogjuan – deşi a fost o campanie punctuală slăbuţă), Pepsi (prin implicarea în diverse proiecte), Vodafone (care completează foarte bine ce face pe TV cu implicarea în evenimentele online).

Pentru mine, cele mai memorabile branduri au fost cele care mi-au oferit o experienţă inedită. Cursurile de înot de la Body Art, vizita la Uzinele Dacia, plimbarea prin culisele Tarom, vânătoarea de comori din Centrul Vechi. Şi Redescoperă România, evident.

În 2012 vor avea succes brandurile care vor reuşi să ofere experienţe interesante, vizite în culise, poveşti care nu sunt neapărat legate direct de brand, dar care ne rămân în memorie.

Tot în 2012 vor avea de câştigat brandurile care vor oferi mai puţine “pişcoturi” şi mai multe lucruri utile. Gillette a dus bloggeriţele la cursuri de dans anul trecut. O serie de bloggeri au învăţat să înoate, alţii au sărit cu paraşuta, alţii au învăţat să conducă defensiv. Lucruri în urma cărora bloggerii respectivi au rămas cu ceva.

Decât să investesc într-un concurs care să aibă ca premiu o excursie în Guadalupe sau un televizor cu o diagonală obscen de mare, aş da banii pe lucruri utile. Cursuri de auto-apărare, şcoală de şoferi, lecţii de golf, echitaţie, o limbă străină (poate exotică, care să aibă legătură cu brandul meu). Din mai multe motive (vorba prozatorului): pentru că îmi oferă pretextul (sau, dacă vreţi, contextul) unui coverage de lungă durată (omul va povesti despre progresele pe care le face, despre cum se adaptează) şi pentru că îmi asigură o doză de entuziasm asociată brandului meu.

Bloggerii respectivi vor rămâne cu ceva ce le va folosi toată viaţa şi vor asocia lucrul respectiv cu brandul meu şi involuntar vor avea o atitudine pozitivă faţă de brand pentru mult timp.