paie

2012.

Anul trecut piaţa a fost extrem de fragmentată. Zeci de campanii punctuale, promoţii fără număr. Mult mai puţine acţiuni închegate în jurul aceleiaşi idei. Puţine lucruri de luat în seamă, şi alea preponderent venite din blogosferă.

Mare atenţie la bloggeri şi proiectele lor, vor fi o ameninţare tot mai importantă pentru bugetele agenţiilor. Bloggeri la schimb, Cluj Brands Tour, #priNeamţ, #airbloggers, Prin Sibiul Meu sunt doar câteva exemple de proiecte iniţiate de bloggeri, toate fiind realizate pe banii unor branduri. Iar bugetele de marketing nu se suplimentează special pentru asta.

În prima lună din 2013 s-au anunţat deja 2 proiecte iniţiate de bloggeri: #komandament şi #schiem. Vor fi mult mai multe şi se vor diversifica tipurile de colaborare (momentan se practică foarte mult călătoriile cu un anumit scop).

Pentru 2013 aştept să apară serii de articole sponsorizate de anumite branduri sau alte proiecte speciale în zona de publishing.

La fel ca anul trecut, pariez pe brandurile care vor fi capabile să ofere o experienţă inedită, memorabilă dar şi utilă. Cursuri de patinaj artistic, tir, cursuri de gătit sau cursuri de dans pentru băieţi. Un antivirus ar putea, de exemplu, să înveţe nişte bloggeriţe câteva aspecte tehnice care să le ajute să-şi administreze singure blogurile.

Tot în 2013 sper să dispară evenimentele făcute doar ca să anunţe lansarea a ceva. Fără vreun concept solid, fără o poveste spusă; „acesta este produsul – iată-l”. Sau cel puţin să fie scoşi bloggerii de pe listele de invitaţi. Dacă doar s-a lansat un nou model de scobitori care nu vine cu nimic nou şi n-ai nicio idee despre cum îl poţi vinde, mai bine te laşi păgubaş. La evenimentul plictisitor vor veni câţiva prieteni de dragul tău, nişte oameni care vor doar să bifeze o ieşire şi nu te vei alege cu mare lucru în materie de coverage.

Mizez pe concepte ample, care să poziţioneze într-un fel brandul în mintea consumatorilor. Şi asta înseamnă să scadă numărul campaniilor punctuale. Idei precum Experience Hotel sunt „one-hit-wonders”, dar alăturarea brandului cu experimentele creative rămâne.

Şi mai sper ca 2013 să fie anul în care brandurile să-şi stabilească nişte endorseri în blogosferă şi să lucreze preponderent cu ei. Nu unul, dar poate 3-4 ar fi de ajuns pentru a acoperi nevoile de comunicare. Modelul actual, în care 10-20 de bloggeri scriu din 3 în 3 săptămâni despre o altă campanie punctuală mi se pare destul de ineficient.

9 comentarii. Leave new

  • lol

    Răspunde
  • […] văd că astăzi Alex a publicat şi el ceva pe tema asta, aşa că îmi fac datoria de onoare să vă dau şi punctul lui de vedere […]

    Răspunde
  • ”Proiectele” inițiate de bloggeri au fost sponsorizate din banii de cafea ai ”brandurilor” – de fiecare dată e nevoie de 15 sponsori pentru o zi de cazare pentru 10 bloggeri. Din zona consumatorilor, mă întreb și eu ce promovare de succes o fi înregistrând Skoda dintr-o excursie a unor oameni, mai ales că link-ul către ei apare pe bloguri care n-au nici o legătură cu domeniul auto.

    În rest, ce-a zis vali.

    Răspunde
    • @dam167: daca ne uitam doar la Schimb de bloggeri, observam ca Siemens a fost partener principal si au mai fost cativa parteneri mai mici. Si apropo de parteneriatele astea mici, tine si de brand cum le comunica. De exemplu, Autonom mi se pare un brand care isi face treaba foarte bine: da masinile, capata ceva awareness, dar nu se bazeaza doar pe linkurile de la bloggeri ci face tot felul de interviuri pe blog, articole legate de campania respectiva etc. Ei ceva bani in marketing tot ar baga, niste masini tot ar pune la dispozitie cuiva.

      E mai ieftin asa decat sa organizezi tu un eveniment doar pentru brandul tau si ai ce sa comunici.

    • Siemens a fost pentru că exstă multe amiciții acolo și pentru că acei bani erau disponibili. Majoritatea articolelor scrise au fost foarte slabe – le-am citit de curiozitate. Trec peste faptul că așa zisul schimb de bloggeri nu aduce nimic în plus pe lumea asta în afară de ”fun și oameni faini”, lucru resimțit de atfel numai de blogări. Ca să nu mai spun că eternele argumente împotriva criticilor de orice fel sunt ”tu nu știi de câtă muncă e nevoie pentru aorganiza un eveniment”.

      Eu știu că e ieftin și mai știu că, în ciuda inutilității, o fi ceva drăguț și distractiv. Dar pe termen lung, o ompanie cu un nume chiar va plănui investiții în așa ceva? Nu de alta dar aia cu lecturile urbane, o adevărată revoluție în universul ăsta, nu prea mai există, din aceleași motive.

  • Utilitatea blogurilor consta cel mai probabil in comunicare, banii se pot face doar din alte activitati, promovate prin intermediul blogului, poate ca astfel s-ar gasi mai multi sponsori pentru evenimente.

    Răspunde
  • […] Branduri și bloguri în 2013. […]

    Răspunde
  • […] Branduri si bloguri in 2013 (Alex Ciuca) […]

    Răspunde
  • I see what you did there

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu