paie

2012.

Anul trecut piaţa a fost extrem de fragmentată. Zeci de campanii punctuale, promoţii fără număr. Mult mai puţine acţiuni închegate în jurul aceleiaşi idei. Puţine lucruri de luat în seamă, şi alea preponderent venite din blogosferă.

Mare atenţie la bloggeri şi proiectele lor, vor fi o ameninţare tot mai importantă pentru bugetele agenţiilor. Bloggeri la schimb, Cluj Brands Tour, #priNeamţ, #airbloggers, Prin Sibiul Meu sunt doar câteva exemple de proiecte iniţiate de bloggeri, toate fiind realizate pe banii unor branduri. Iar bugetele de marketing nu se suplimentează special pentru asta.

În prima lună din 2013 s-au anunţat deja 2 proiecte iniţiate de bloggeri: #komandament şi #schiem. Vor fi mult mai multe şi se vor diversifica tipurile de colaborare (momentan se practică foarte mult călătoriile cu un anumit scop).

Pentru 2013 aştept să apară serii de articole sponsorizate de anumite branduri sau alte proiecte speciale în zona de publishing.

La fel ca anul trecut, pariez pe brandurile care vor fi capabile să ofere o experienţă inedită, memorabilă dar şi utilă. Cursuri de patinaj artistic, tir, cursuri de gătit sau cursuri de dans pentru băieţi. Un antivirus ar putea, de exemplu, să înveţe nişte bloggeriţe câteva aspecte tehnice care să le ajute să-şi administreze singure blogurile.

Tot în 2013 sper să dispară evenimentele făcute doar ca să anunţe lansarea a ceva. Fără vreun concept solid, fără o poveste spusă; “acesta este produsul – iată-l”. Sau cel puţin să fie scoşi bloggerii de pe listele de invitaţi. Dacă doar s-a lansat un nou model de scobitori care nu vine cu nimic nou şi n-ai nicio idee despre cum îl poţi vinde, mai bine te laşi păgubaş. La evenimentul plictisitor vor veni câţiva prieteni de dragul tău, nişte oameni care vor doar să bifeze o ieşire şi nu te vei alege cu mare lucru în materie de coverage.

Mizez pe concepte ample, care să poziţioneze într-un fel brandul în mintea consumatorilor. Şi asta înseamnă să scadă numărul campaniilor punctuale. Idei precum Experience Hotel sunt “one-hit-wonders”, dar alăturarea brandului cu experimentele creative rămâne.

Şi mai sper ca 2013 să fie anul în care brandurile să-şi stabilească nişte endorseri în blogosferă şi să lucreze preponderent cu ei. Nu unul, dar poate 3-4 ar fi de ajuns pentru a acoperi nevoile de comunicare. Modelul actual, în care 10-20 de bloggeri scriu din 3 în 3 săptămâni despre o altă campanie punctuală mi se pare destul de ineficient.