EPSON scanner image

Acum câteva săptămâni, Social@Ogilvy, hubul de digital al celor de la Ogilvy, a publicat un studiu conform căruia reachul organic pe Facebook e într-o continuă scădere. Iar zilele trecute a apărut o informaţie pe surse, care anunţă o reducere până la 1-2% a reachului organic. Altfel spus, reachul “organic” urmează să dispară de tot ca noţiune.

Şi asta face ca likeurile strânse cu atâta entuziasm de branduri să devină aproape inutile. În plus, agenţiile care luau bani pe planuri editoriale scrise doar de dragul reachului organic rămân fără obiectul muncii. N-o să mai existe povestea cu “promovăm o dată pe săptămână câte o postare, iar în rest ne bazăm pe reach organic”. Dacă până acum a fost greu să le explici proprietarilor de business că din cei 500.000 de fani de pe pagină mesajul ajunge numai la 16%, să vedeţi ce distractiv va fi când o să le spui că mesajul nu ajunge la nimeni şi că trebuie să bage bani.

Prin urmare, o grămadă de businessuri mici vor ieşi de tot din zona asta, pentru că nu vor avea bani să plătească atât specialişti în comunicare care să le facă mesajele, cât şi aduri. Iar paradigma urmează să se schimbe total. Şmecheria va fi să creezi conţinut mişto, să-l promovezi pe bani şi să te rogi la Sfântul Zuckerberg să se viralizeze ca să poţi opri promovarea şi să ajungă mesajul la cât mai multă lume pe cât mai puţini bani.

Pe termen puţin mai lung o mulţime de branduri se vor întoarce la promovarea prin metode ceva mai vechi. Bloguri, campanii de bannere online, adwords. Distracţia cu “Facebook e bun pentru că e gratis” s-a terminat, rămâne doar cine are bani de pus pe masă.

Mă rog, modul în care se vor folosi adurile e ceva mai complex şi e subiectul altui articol, cert e că nu ne mai putem baza pe povestea cu “scriem şi noi mesajele astea şi ajung ele la cineva”. Ceea ce e trist, pentru că s-a investit atât de multă energie într-o chestie care a ţinut 3 ani.

Foto via