Acum câteva săptămâni, Social@Ogilvy, hubul de digital al celor de la Ogilvy, a publicat un studiu conform căruia reachul organic pe Facebook e într-o continuă scădere. Iar zilele trecute a apărut o informaţie pe surse, care anunţă o reducere până la 1-2% a reachului organic. Altfel spus, reachul „organic” urmează să dispară de tot ca noţiune.
Şi asta face ca likeurile strânse cu atâta entuziasm de branduri să devină aproape inutile. În plus, agenţiile care luau bani pe planuri editoriale scrise doar de dragul reachului organic rămân fără obiectul muncii. N-o să mai existe povestea cu „promovăm o dată pe săptămână câte o postare, iar în rest ne bazăm pe reach organic”. Dacă până acum a fost greu să le explici proprietarilor de business că din cei 500.000 de fani de pe pagină mesajul ajunge numai la 16%, să vedeţi ce distractiv va fi când o să le spui că mesajul nu ajunge la nimeni şi că trebuie să bage bani.
Prin urmare, o grămadă de businessuri mici vor ieşi de tot din zona asta, pentru că nu vor avea bani să plătească atât specialişti în comunicare care să le facă mesajele, cât şi aduri. Iar paradigma urmează să se schimbe total. Şmecheria va fi să creezi conţinut mişto, să-l promovezi pe bani şi să te rogi la Sfântul Zuckerberg să se viralizeze ca să poţi opri promovarea şi să ajungă mesajul la cât mai multă lume pe cât mai puţini bani.
Pe termen puţin mai lung o mulţime de branduri se vor întoarce la promovarea prin metode ceva mai vechi. Bloguri, campanii de bannere online, adwords. Distracţia cu „Facebook e bun pentru că e gratis” s-a terminat, rămâne doar cine are bani de pus pe masă.
Mă rog, modul în care se vor folosi adurile e ceva mai complex şi e subiectul altui articol, cert e că nu ne mai putem baza pe povestea cu „scriem şi noi mesajele astea şi ajung ele la cineva”. Ceea ce e trist, pentru că s-a investit atât de multă energie într-o chestie care a ţinut 3 ani.
Foto via
20 de comentarii. Leave new
Bre, Alex, ești bolnav sau ceva? Toată teoria se bazează pe ce anume? E o afirmați curajoasă, dar nu are nicio bază reală.
Toata teoria se bazeaza pe faptul ca scosul de bani din vorbe goale si prostit clienti creduli nu tine la infinit.
lol. l-ai atins pe alex la punctul slab.
Fara intentie
M-a dărâmat, da. Sunt amuzat de expresia asta cu clienții creduli. De obicei e vorba de oameni de multe ori mai deștepți decât cei care o folosesc. Clienți creduli cu afaceri de milioane.
La fel și cu Facebook. Sa crezi ca la nivelul lor ar merge pe prostit clienți e cel puțin naiv. Ma rog…
Cred ca tu l-ai ‘atins’ mai degraba haha!
Cand iti construiesti o afacere in jurul unui lucru la care nu ai 100% control (vezi Facebook) e ca locuitul intr-o cladire cu bulina rosie.
Mai pe scurt, cine are în denumirea jobului Facebook ar trebui să se reprofileze rapid. 🙂
Lol. Nu, nici pe departe. Cine face treaba asta aiurea va trebui sa se reprofileze. Brandurile care vor sa investeasca si au bani vor avea nevoie de specialisti mai mult ca oricand. Nu mai merge sa posteze secretara poze cu pisici.
Pai cu banii e marea problema. Dupa anii astia in care toata lumea a prostit pe toata lumea cam greu sa aprobe cineva un buget serios pentru promovare pe Facebook. Si mai e o problema cum deosebesti un specialist de un ageamiu la capitolul Facebook. Cate pisici poti sa postezi de 100.000 de euro?
Ai zis bine, brandurile care vor să investească, deci tot mai puține. Presimt că cei care au 200 de euro alocați lunar pt promovare online vor ieși rapid din jocul Facebook, sunt alte opțiuni mai bune pt ei.
bună aia cu clienții deștepți. bună de tot.
Imaginea este extrem de sugestiva. Hai sa vedem mai intai ca se intampla acest lucru si dupa aceea mai vorbim.
[…] „O grămadă de business-uri mici vor ieşi de tot din zona asta, pentru că nu vor avea bani să plătească atât specialişti în comunicare care să le facă mesajele, cât şi să-şi împingă mesajele către un public mai larg”. Well, o grămadă de business-uri mici n-au bani de ProTV şi o grămadă de business-uri mari n-au bani de Master Chef şi Românii au talent. Atenţie, nu compar Facebook cu ProTV, spun doar că Facebook trebuie tratat ca un canal de comunicare. Plăteşti, măsori rezultatele şi decizi dacă mai plăteşti şi a doua oară sau alegi un alt canal media. […]
[…] Nu are în fiecare zi reach de 120.000 de fani, dar știu sigur că 120.000 înseamnă mai mult de 16% din 150.000. Şi știți de ce? Pentru că reach-ul e un efect, nu o cauză care declanșează succesul pe Facebook. Asta încercam să-i explic și lui Alex zilele trecute, după ce a scris că dispare reach-ul organic pe Facebook. […]
[…] 13:05 – Noţiunea de reach organic pe Facebook va dispărea […]
Pana la urma cineva trebuie sa plateasca si in bani reali achizitia WhatsApp… :))
[…] a publicat un studiu despre scăderea reach-ului organic, Alex Ciucă l-a publicat și el pe blog și a tras o concluzie destul de dură: “noțiunea de reach organic […]
Am belit pula.
[…] Alexandru Ciucă anunță și el dispariția noțiunii de reach organic fiind de părere că sutele de mii de like-uri ale unei pagini pot exista în zadar, dacă mesajele create de branduri nu sunt cu adevărat utile fanilor. Investiția în crearea lor e de asemenea inutilă dacă utilizatorii nu o consideră suficient de atractivă încât să o împartă cu prietenii lor. Tot el aduce în discuție și faptul că Facebook se va „curăța” de brandurile care au strâmbat din nas când a venit vorba de investiții în social media. (sursă) […]