in Web

brad

2012, 2013.

Anul trecut s-a mai dus entuziasmul şi energia din jurul blogurilor, iar odată cu ele s-au dus şi campaniile. Sigur, nu e bine să zicem asta, pentru că stricăm karma şi poate că pleacă şi mai mulţi bani din blogosferă, dar dacă ignorăm problema şi nu o tratăm, ajungem la acelaşi rezultat.

Tot mai puţine agenţii propun campanii cu bloggeri, ăsta a fost trendul pentru 2013. Eu am avut mai puţine campanii decât în anul precedent şi am câştigat mai mulţi bani, dar nu sunt un etalon, creşterea există pentru că suma totală nu era prea mare. Câţiva bloggeri mari au făcut la fel de mulţi bani ca în anii precedenţi, chiar dacă asta a însemnat să lucreze cu câte 5 bănci, 3 beri şi 2 companii de telecom.

Că veni vorba de cine a băgat bani în 2013, avem pe de-o parte băncile, care s-au întrecut în campanii ceva mai elaborate decât în alţi ani, dar în continuare slăbuţe.

Am avut Fermierii Lays şi Vara în cap, campanii reuşite mai mult din meritul agenţiilor decât datorită bugetului disponibil. Coca-Cola a implicat şi blogosfera în #haisămâncămîmpreună, Danone a mai mişcat ceva, berile au avut câteva campanii punctuale.

Am avut, în premieră, bloggeri care au ieşit din circuitul campaniilor. Concluziile pentru toţi ceilalţi ar trebui să fie două:
1. Fără muncă multă şi implicare la un moment dat lumea nu te mai bagă în media plan (Ciubotaru, Nihasa)
2. Tâmpeniile şi crizele de PR costă (Raluxa, Auraş, Haotik, Piticu)

Vremea în care companiile băgau şi ceva bani în bloguri doar de test a trecut. De Standout nu s-a mai auzit mare lucru, Spada nu prea mai face campanii cu bloggeri. Cele două agenţii de social media pe care le aveam s-au repoziţionat. Odată cu numărul mai mic de campanii se va reveni la o mână de oameni care vor fi rulaţi. La situaţia asta sunt şi ei complici, pentru că acceptă să lucreze cu branduri concurente la un interval foarte scurt de timp, uneori chiar şi în posturi consecutive.

Vor continua evenimentele organizate de bloggeri cu sponsorizări de la diferite companii, însă urmează să se închidă şi acel robinet dacă brandurile nu vor fi implicate în mod activ, mai mult decât o menţionare la finalul a 50 de articole.

Din fericire, în 2013 a scăzut şi numărul evenimentelor făcute doar pentru a puncta o lansare, fără un concept solid. Evenimentele alea care aveau doar mâncare şi băutură şi la final „acesta este produsul”.

Agenţiile de PR (acolo s-au mutat în mare parte banii care vin în blogosferă) au ales să vină cu concepte mişto pe baza cărora să obţină earned media. Primele două exemple care îmi vin în cap sunt Vara în cap şi lansarea serialului Vikings. Totuşi, trebuie subliniat că astfel de abordări nu merg în fiecare campanie, pentru fiecare client. Earned media se obţine foarte greu.

În 2014 se va înteţi lupta dintre Mercador şi Tocmai, aşa că mă aştept la câteva campanii punctuale pe bloguri. Poate şi un proiect mai amplu de la Lidl sau Mega Image. Operatorii de telecom vor continua să  investească destul de haotic, berile vor continua să adapteze conceptele din afară.

Petrom va dezvolta programele pe care le-a început, în special pe zona de CSR. Ecourile campaniei Redescoperă România s-au stins, ar fi momentul să vină cu ceva nou.

Brandurile care au nişe potrivite produselor lor (travel, food) se vor concentra tot mai mult în zona aia şi mai puţin pe bloggeri generalişti.

În continuare sper că brandurile îşi vor găsi câţiva endorseri cu care să se asocieze pe termen lung. Farmec face asta, Danone a făcut asta o perioadă. Şi mizez în continuare pe experienţe memorabile şi utile oferite de branduri bloggerilor.

31 de comentarii. Leave new

  • misto noul template.
    articolul cam soft

    Răspunde
  • Salut, Alex.

    Imi pare rau ca tocmai tu sa fi ratat articolul nostru cu retrospectiva, in care am explicat si ca in 2013 am preferat sa vorbim mai putin si sa facem mai mult. Uite-l aici: http://blog.standout.ro/2014/01/campanii-pe-bloguri/retrospectiva-noastra-pe-2013/

    Citez din el: „peste 100 de campanii si proiecte de comunicare in social media, din care majoritatea au implicat bloguri”. Care si-au atins obiectivele, cele mi multe le-au si depasit. Stii doar, nu e obligatoriu sa fie vizibile pentru un observator extern, ci sa-si atinga obiectivele, pe grupurile-tinta dorite.

    Exemplele date de tine sunt, in principal, bloguri generaliste. N-am facut o analiza, dar cred ca am avut o proportie semnificativa pe bloguri de specialitate/de nisa, unele din ele pe cateva nise care nu sunt in vizorul tuturor.

    Asadar, la STANDOUT derulam in continuare campanii pe bloguri si retele sociale, nu ne-am repozitionat, asta facem #din2007, cu entuziasm maxim. Nu am vazut sa piara entuziasmul in randul celor cu care lucrez eu, nu generaliza, te rog.

    Si nu cred ca e deloc o problema ca nu se mai discuta pe bloguri despre bloguri 🙂 Eu n-am crezut niciodata ca ar fi o nisa de viitor, asta cu ‘bloguri despre bloguri’ sau ‘discutii despre bloguri’ etc… N-avem suficienti bloggeri:D

    In rest, noi sa fim cat mai sanatosi si sa ne facem treaba, fiecare cum stie mai bine.

    Răspunde
    • Ionut, imi scapase articolul 🙂 Da, stiu ca mai faceti ceva campanii, n-am zis ca v-ati inchis de tot, dar lucrurile stau mult mai rau decat in 2010-2011. Asta aud de la toata lumea cand vine vorba de bloguri. Da-mi voie sa fiu sensibil la numarul 100. Mai aveai tu un angajat care facuse singur 100 de campanii 🙂

      N-am zis nimic de „bloguri despre bloguri”, scriu cateva articole pe an pe tema asta, n-a zis nimeni ca ar fi o problema. S-a ajuns la o selectie naturala. Cine a vrut sa se ocupe serios de chestia asta (cu diferite beneficii: bani, influenta, contracte de consultanta etc) s-a ocupat, ceilalti au inceput sa fie sariti din schema.

  • probabil nu l-ai citit recent pe #bateciubi

    Răspunde
  • @Arhi: am urmarit si postarile lui Ciubotaru, nu stiu exact la ce te referi. El mi se pare ca s-a trezit dintr-o reverie călduţă şi poate părea invidios pe ăia care au campanii. Dar niciodată n-am crezut că e rău intenţionat, ci puţin capsoman.

    Răspunde
  • ciubotaru nu e capsoman, e un ecosistem de capsomani

    Răspunde
  • Scrisesem o reacție la mizeria de istorie a blogurilor a lui mugur și tot căutam un unghi de abordare. După articolul ăsta parcă aș șterge tot și aș scrie un top 5 mituri despre bloguri spulberate în 2013

    Răspunde
  • articol mai bun decat alte analize de pe blogul tau. tema blogului nu se potriveste cu stilul tau.

    Răspunde
  • Ionut, si eu sunt sensibil la cele 100 de campanii, majoritatea pe bloguri. Incerc sa imi dau seama pe ce nise cunoscute si necunoscute s-au putut derula aceste campanii. Chiar daca ar fi 60/100.

    Ma mir pentru ca numarul mare de care vorbesti practic „distruge” ideea lui Alex ca interesul a scazut. Si cred ca si pe Alex l-ar bucura sa nu aiba dreptate, daca reusim sa aratam ca exista un interes din ce in ce mai mare.

    Eu unul cred ca daca muncim si nu vorbim, nu ajutam blogosfera.

    Răspunde
  • Si inca ceva legat de numerele mari, ca tot am mai vazut prieteni care declara niste cifre cam mari…

    In copilarie aveam un vecin mai mare si mai mincinos, asa. Intr-o zi ne-a zis ca a facut sex si ca a dat 21 de numere. Noi ne-am uitat la el, mai mici fiind si chiar fara experienta, si i-am zis: Nelule, sa dai de 21 de ori din fund nu inseamna sa dai 21 de numere!

    Răspunde
  • Imi vine sa rad citind ca Vara in Cap a fost o campanie de succes 🙂
    In afara de bloggerii participanti nu a mai auzit nici dracu de ea. Plus ca una dintre echipele participante a sustinut in direct la radio ca au schimbat Pepsi pe apa proaspata din fantana. Cool..nu?

    Sunt curioasa cat a vandut clientul pe perioada celor 7 zile de campanie.

    Plus: bloggerii implicati in aceasta mai erau implicati concomitent in 2-3, chiar si 5 campanii in aceeasi luna. Care a fost ROI-ul acesteia? Probabil 0 🙂
    Dai Google dupa numele unuia dintre bloggeri…Pepsi cucu, nicaieri.
    Hai sa fim seriosi, o campanie eficienta se masoara in numere, in impact, in „Brand I love”, iar aceasta nu a inregistrat nici pe departe asa ceva 😉
    Ca de altfel multe alte campanii din Romania.
    In ultimul timp trendul este de a implica broggeri doar pentru a avea o sansa in plus in a castiga vreun premiu la vreo una dintre galele organizate anual, nu intr-un mod eficient, nu pentru a-i utiliza „smart”, nu pentru a aduce un plus de valoare unui concept si in mod cert nu pentru a face ceva pentru consumatorii brandului…care la urma urmelor, sunt cei care iti aduc bani 🙂
    Facem campanii pentru premii 🙂
    Sunt si campanii bune, nu ma intelege gresit, doar ca sunt rare ;(

    Răspunde
  • Flavia V, nu stiu din ce zona vii (nu am dat search inca dupa numele tau), insa judeci dintr-un unghi gresit campania Pepsi. Incearca sa vezi implicarea bloggerilor in intreaga campanie si ce rol au avut in lansarea actiunii. Cauta informatii despre intreaga campanie. Cred ca iti vei face o idee mai buna.

    Unitatile tale de masura nu exista in marketing. Probabil ai interpretat tu niste metrics, dar nimeni nu masoara ce zici tu sau cel putin in maniera in care lasi tu sa se inteleaga.

    Multi scot chestia cu ROI-ul in fata fara sa inteleaga rolul canalelor social media in viata unui brand sau a unei companii. As vrea sa te gandesti care e ROI-ul departamentului de HR, al secretarei, soferilor si al laptopurilor functionale din compania in care lucrezi. Lasand la o parte acest clasic raspuns (care e ROI-ul telefonului tau mobil?), sunt studii care arata ca marketerii au inteles ca nu pot sa masoare ceea ce isi inchipuie cei care striga: „ROI-ul, ROI-ul cat e?”.

    Cele bune!

    Răspunde
  • Nu am nimic cu campania lor, lucrez de 6 luni la niste studii de caz pentru licenta. S-a nimerit sa vorbim despre respectivul brand, la fel de usor puteam vorbi despre altul (si da, am cautat mult pe Google si nu doar)

    Asadar, atunci cand un brand investeste intr-o campanie…ce masoara la sfarsitul acesteia?
    Din spusele tale inteleg ca doar ceea ce spun bloggerii conteaza si asta masori 🙂 Cate articole au scris, cati au comentat la acestea….si atat, nu? Ca de traficul de pe blogurile lor nici nu stam de vorba, majoritatea sunt confidentiale 🙂
    Ca nu a mai vorbit absolut nimeni de respectiva campanie…nici nu mai conteaza.

    Incerc doar sa inteleg cum merge treaba si de ce acesta este al doilea articol pe care il citesc, intr-un timp relativ scurt, in care se trage linia si se ajunge la concluzia ca ceva se face gresit pe piata in ceea ce priveste implicarea bloggerilor in campanii 🙂
    Ideea este de a trage niste concluzii bune din toata discutia asta: tu ca blogger…eu ca utilizator si om de SM in devenire 🙂

    Răspunde
  • Flavia, daca inca nu ai pus campania Pepsi in lucrarea ta de licenta, cere o amanare, ceva, si vorbeste apoi cu agentia sa iti ofere toate detaliile.

    Ca sa aduc acum putina lumina. Si eu am apreciat recent campania asta intre cele mai bune din 2013. Ca si Alex (probabil), am apreciat ideea si implementarea conceptului. Rezultatele in cazul meu (si al lui Alex, cred), nu sunt importante. Altfel spus, chiar daca nu avea niste rezultate, eu tot as fi zis ca e o idee buna.

    Răspunde
  • Primul lucru pe care trebuie să îl înțelegi, Flavia, este că, dacă nu a auzit vecina de la doi de campania, asta nu inseamnă că „nu a mai vorbit absolut nimeni de respectiva campanie”.

    Restul, măsurători, mecanisme, se puteau afla in 6 luni de studii de caz.

    Răspunde
  • Vali, inca lucrez la ce trebuie cu adevarat masurat pentru a stabili daca o campanie a fost buna sau a fost doar o idee buna….implementata prost.
    Mai am inca luni bune pana la predare si lucruri de invatat.
    Cristian, nu am spus ca nu a fost un concept bun. Eu am privit-o la rece, din punct de vedere al consumatorului.
    Cand s-a terminat si ai tras linie, ce a ramas in mintea mea, a colegului, a prietenei, a studentului in sesiune…a omului care consuma brandul.
    Asta am cautat…si nu am gasit 🙂
    Nu acelasi lucru il pot spune si despre campania Lay’s (mentionata mai sus in articol).
    Fermierii a fost o campanie de educare a consumatorului desfasurata pe mai multe canale de comunicare, care a avut continuitate si consistenta, care a generat comentarii nu doar pe blogurile care au fost implicate, ci si pe Facebook, forumuri, comunitati.
    Lumea a avut ceva de zis, s-a implicat, si-a adus aportul. A creat ceva…o idee, te-a facut sa te gandesti putin la brand si sa te decizi la raft sa il cumperi.

    Poate gresesc in cele de mai sus 🙂 Recunosc ca este prima oara cand discut cu oameni mai specializati.
    Pana acum m-am limitat la a citi, local si international si a incerca sa aplic corect ceea ce ma straduiesc sa invat.

    Răspunde
  • Flavia, faci comparatie cu Lay’s, dar campania cu Fermierii a avut o întindere mult mai mare şi un buget pe măsură. Plus că vorbim de o campanie care a avut multe spoturi TV, pe când Vara în cap nu a beneficiat decât de transmiterea sloganului pe TV. Din câte îmi amintesc erau nişte spoturi cu Antonia şi Corina şi ziceau ceva de genul „ia-ţi vara în cap”. Înţelegi de ce e greşit să intri pe Google şi să compari rezultatele?

    Răspunde
  • Nu am intrat doar pe Google 🙂 Forumurile, Facebook-ul si celalte retele de socializare au fost analizate de asemenea.
    Printre altele, si prietenii mei, colegii de diferite varste, prietenii prietenilor, au fost supusi intrebarilor :)) (cred ca ma urasc pentru asta)

    Acelasi lucru il pot spune si despre Coca Cola…campania de pe Twitter.
    150 de tweets, vreo 90 unice si 90% blogeri. In rest..liniste si pace, consumatorii reali cumparau Pepsi nu isi faceau conturi pe Twitter 🙂
    Dar si-au luat un premiu si un articol in Mashable.

    Cred ca undeva se pierde notiunea de campanie cu impact asupra consumatorului, care sa aduca un plus de valoare brandului, care sa influenteze decizia reala de a cumpara…dar inca nu am aflat unde 🙂

    Cred, de asemenea, ca la noi sunt premiate ideile…si nu rezultatele in combinatie cu acestea si de acolo si scaderea bugetelor din ultimul timp de care se plange toata lumea si scaderea implicarii unor „oameni cu putere de influenta”, etc..Asta pentru ca de fapt nu sunt rezultate decat virtuale (in cele mai fericite cazuri) si nu palpabile 🙂
    Pana la urma…daca nu vinzi, este mai simplu sa spui: Social Media sucks! Ramanem la chestiile traditionale pentru ca functioneaza 🙂

    Răspunde
  • Flavia, imi dau seama ca Social Media si blogurile sunt inca un subiect bun pentru lucrarile de licenta. Am participat si eu la cateva in trecut si sustin orice demers academic in acest sens, dar spre binele materialului tau, spre binele muncii tale, nu analiza ce spun prietenii si ce gasesti pe Facebook sau Forumuri. Incearca sa:
    1) ceri direct de la sursa informatii
    2) sa citesti ce trebuie si pe cine trebuie
    3) sa iei toate informatiile despre o campanie si mai ales sa afli si sa intelegi care a fost rostul blogurilor in acea campanie.

    Si acum sa iti dau si raspunsuri:
    1) Golin Harris a facut Pepsi, McCann + MRM au facut Coca.
    2) Uite ceva de la Coca, unde am avut si eu un rol (http://bit.ly/haisamancamimpreuna). Pentru Pepsi sigur gasesti la agentie.
    3) La Coca-Cola rolul bloggerilor a fost de suport in campanie, ei nu au fost centrul campanie, deci va trebui sa vezi cine a fost in campanie si ce a facut. Cred ca toate articolele sunt inca online. La Pepsi nu stiu sa iti spun eu exact, dar daca imi aduc aminte bine, bloggerii au facut un fel de teasing, campania de fapt fiind adresata consumatorilor. Deci iar trebuie sa vezi cat de mare a fost rolul lor. Iar pentru asta GH sigur are un raspuns.

    Sper sa te ajute informatiil!…. Cu placere!

    Răspunde
  • Multumesc, Cristian.
    Iti voi urma sfaturile si sper ca intr-o buna zi sa fiu in bransa facand ceva bine, care poate ca va face diferenta.
    Never know 🙂

    Răspunde
  • Dragii mei @Hoinaru si @Manafu, mie o sa-mi ramaneti dragi chiar si dupa jignirile de mai sus, mai voalate, mai subtile, mai ascunse sub o gluma.

    Eu nu am disconsiderat pe nimeni niciodata. Ati vazut, sper, ca am sustinut mereu industria asta si dincolo de campaniile pe care le fac, am laudat adesea campaniile bune ale altora, pentru ca exemplele bune ajuta la crestere, am sarit in apararea bloggerilor si campaniilor chiar daca nu eram implicat direct – vezi recentul caz Tarom. Nu am criticat public pe nimeni insa am dat feedback privat si constructiv de multe ori. Asa cred eu ca sustin industria, asa cred eu ca o ajut sa creasca fara sechele majore.

    Insa este de-a dreptul jignitor, dincolo de cuvinte, ca ma disconsiderati in asa hal, dupa cate lucruri am facut in industria asta si impreuna si separat. Nu credeam ca trebuie sa spun asta explicit, insa NU, nu am pus cifra aia din burta. La fel, nu am numarat fiecare componenta a fiecarei campanii, fiecare blog din ea, Cristi, ci campaniile in sine. Au fost 12 luni in 2012 si, da, am facut in jur de 8-9-10 campanii pe luna. Alex, daca nu ma crezi, o poti intreba pe Elena, ca ea s-a ocupat de o parte din ele.

    Si sa stii ca e mai bine decat in 2010-2011. Publicitatea pe bloguri a inceput ca experiment prin 2007-2008, in 2009-2011 a fost o moda, insa a devenit canal mainstream iar din 2012 incoace poate fi considerat un canal matur. Cu toate avantajele care vin la pachet. 2014 va fi un an cel putin la fel de bun ca 2013.

    Va urez tuturor sa aveti un 2014 mult mai bun decat mine. Eu ma duc cu lopetile sa #damzapada prin Bucuresti.

    Răspunde
  • Ionut, ma crezi daca iti spun ca povestea cu Nelu nu e despre tine. E o poveste despre cifrele mari si declaratiile pe care le vad si in SM, si un online, si in evenimente. Povestea este despre o alta agentie.

    Si inca ceva. Sa te gandesti cand am jignit eu vreodata pe cineva. In public sau in privat.

    Acum, referitor la campanii. Ai declarat 100 de campanii in 2013. Sa zicem ca au fost vreo 60 cu bloggeri. In toata piata nu s-au facut 60 de campanii cu bloggeri. Ma refer la campanii OK dpdv concept, brand implicat, implementare.

    Ce vad eu e cam asa:
    * fie ideea de campanie se schimba in ceva ce nu se vede. Practic se plateste / ofera ceva intr-un fel de bursa invizibila.
    * fie banii au plecat din blogosfera generalista.

    Oricare ar fi varianta adevarata, eu cred ca tu si Standout aveti o responsabilitate fata de blogosfera. Cu un asemenea volum practic voi dati trendurile. In plus, tu fiind primul om care a facut ceva inchegat in blogosfera, ar trebui sa ai o mica datorie fata de blogosfera generalista. Ea a facut din blogging ce e blogosfera astazi, ea ia M si P pentru toti bloggerii, ea reuseste inca sa faca mii de oameni sa gandeasca altfel, ea iese cu tine la deszapezit in fata spitalului. Nu nisele, nu celebritatile!

    Asta m-a suparat pe mine in declaratiile tale. Ati facut lucruri, dar ce ati facut pentru comunitate in 2013?

    Răspunde
  • Ionuţ, îmi pare rău, dar eu rămân reticent la cifrele alea. După ce a plecat Elena am auzit de o singură campanie la care aţi contribuit şi voi, cea de la Kinder. Dă-mi voie să mă îndoiesc că sunt 100 de branduri care au făcut campanii pe bloguri în 2013. Ok, să zicem că fiecare brand a avut câte 2 campanii, dar asta înseamnă 50 de branduri si nu trec toate brandurile pe la voi.

    Aşa cum zice şi Cristi, n-am niciun interes să moară campaniile pe bloguri. Doar că toată piaţa vinde din ce în ce mai greu bloguri (în special bloguri generaliste). Ok, dacă v-aţi dus în zona de bloguri foarte mici, tot înseamnă că v-aţi repoziţionat şi concuraţi cu Blogal Initiative poate. Dar pe nişe nu cred că au fost 100 de campanii în total în 2013 🙂

    Răspunde
  • More action, less interaction. La mulți ani 2004!

    Răspunde
  • […] puţini bani. Altfel, campaniile pe bloguri sînt tot mai puţine şi pe bugete tot mai mici, iar perspectiva pentru 2014 e la fel de […]

    Răspunde
  • Daca pe voi va face sa va simtiti mai bine, atunci asa e, cum ziceti voi.

    Răspunde
  • asta suna usor arogant, ionut!

    eu nu (prea) comentez pe bloguri, facebook, forumuri etc., dar cand o fac, o fac pentru ca sunt convins ca pot ajuta sau ajusta. in cazul de fata, mi-am dorit sa te atrag langa noi, cei care mai promovam blogosfera astazi dincolo de interesele personale (si au ajuns aici vali si costin, doi dintre putinii care vorbesc despre binele blogging-ului la nivel general si nu doar personal).

    altfel, daca si in 2014 taci si faci, mi se va parea foarte ciudat sa vii la final de an si sa spui cum esti cel mai mare de pe piata si cum construiesti tu „industria” asta. fara suparare, o industrie nu se construieste asa. si probabil stii asta de pe vremea cand aveai un rol important in IAB.

    Răspunde
  • […] Starea campaniilor din blogosfera românească. De citit şi comentariile. […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu