Airbus va plăti 4 miliarde de dolari în Franţa, Marea Britanie şi SUA, drept amendă pentru scandalul de corupţie la nivel internaţional. S-a descoperit anul trecut că Airbus avea un buget dedicat pentru fapte de corupţie, sute de milioane de dolari care se duceau pe la diverşi oficiali ai guvernelor sau companiilor care comandau avioane Airbus. 

Au dat milioane unor soţii de directori de companii aeriene, au mituit oameni din Columbia, Coreea de Sud, Taiwan, China, Sri Lanka, Ghana, probabil şi în multe alte ţări. Concurenţa cu Boeing probabil că la asta se rezuma, la cine mituieşte mai mult şi mai bine. Mi-e greu să cred că Airbus sunt singurii cu astfel de practici, dar de alţii nu s-a auzit încă.

Facebook a fost de acord recent să plătească 550 de milioane de dolari într-un proces legat de recunoaşterea facială. Amenda pentru Cambridge Analytica a fost de vreo 5 miliarde de dolari, iar cei de la Facebook au promis că nu vor mai face chestii dubioase legate de privacy.

Dieselgate? 25 de miliarde de dolari plătiţi în SUA şi gata, s-a trecut mai departe.

Toate marile scandaluri în care au fost implicate companiile de top în ultimii ani s-au încheiat cu o penalizare financiară şi cam atât. Guvernele iau banii şi îşi văd de treabă, eventual mai primesc ceva şi păgubiţii. Fie că vorbim de cetăţeni cărora li s-au vândut datele personale (de obicei din SUA, mai puţin în Europa) sau oameni care au cumpărat maşini cu emisii dubioase. Se discută acum cu 400.000 de clienţi germani, probabil din milioanele care au cumpărat maşinile.

E clar că sistemul ăsta nu funcţionează, pentru că nimănui nu pare să-i pese cu adevărat. Orice problemă se rezolvă cu bani sau cu bani mai mulţi. Eventual îşi mai dă demisia câte un CEO, care se retrage să ducă o viaţă cumplită, cu zeci de milioane de euro în cont, suficient pentru ca el şi familia lui să nu mai facă nimic generaţii întregi de acum încolo.

Dacă vrem să scadă numărul unor astfel de scandaluri, trebuie să găsim alte metode prin care să fie pedepsite marile companii, variante care să nu implice doar penalităţi financiare.