O veste excelentă pentru istoria Bucureştiului: hala Ford, construită în 1938, în care s-a muncit vreo 70 de ani fără întrerupere, a fost salvată prin restaurare!

Doar că, la fel ca în glumele cu Radio Erevan, n-a fost salvată, ci demolată şi nu se va restaura, ci se va construi total altă clădire, păstrându-se, la mişto, pereţii exteriori.

Am pus şi eu botul la ştirile de PR date de One, cei care au pus mâna pe terenul din jurul halei Automatica şi care au făcut One Tower fix lângă. „Vai, ce mişto, proiect de regenerare urbană!”, am zis eu când am văzut că imaginile oficiale arătau cam aşa

Pe urmă am văzut ce lucrări se fac pe-acolo. Pe scurt, au ras tot. Vedeţi mai sus, într-o poză împrumutată de la Marius, cum arată lucrările în acest moment. 

Sigur că vor construi acolo o clădire nouă care va arăta bine, dar asta nu mai are nicio legătură cu regenerarea urbană şi cu Hala Ford. Despre care sper să reuşesc să public un articol în următoarele săptămâni pe newsletterul de pe Substack, Micul Paris.

Ideea de bază e că locul respectiv a reprezentat ceva pentru piaţa auto din România. Henry Ford a cumpărat terenul în 1935 şi a construit fabrica în care se montau componentele produse în alte fabrici. Asamblau până la 2500 de automobile pe an.

După venirea comuniştilor aici a fost fabrica Automatica până prin anii 2000, când hala şi-a închis porţile. Ţin minte că am fost la un eveniment făcut de berea Desperados în Hala aia şi era dezafectată. Era în perioada în care oamenilor de brand li se părea cool să găsească spaţii industriale să facă evenimente. 

Auchan a cumpărat spaţiul cu gândul să facă un hipermarket acolo. Până la urmă nu s-a mai întâmplat asta, se va face un fel de mall high end, cu restaurante şi terase. Aşteptaţi-vă la Nube şi altele de genul ăla.

Se pare că proiectul are toate aprobările PMB, aici n-au mai fost probleme cu autorizaţiile de construcţie, ăsta nu mai e monument de niciun fel.

E bine că am salvat-o şi pe asta.

10 comentarii. Leave new

  • Mă pregăteam să scriu același lucru, dar ai fost mai rapid. Urmăream și eu proiectul „cu atenție și îngrijorare” de când le-a fost suspendată autorizația (de ghici cine): https://www.revoblog.ro/autorizatia-de-construire-pentru-one-floreasca-city-a-fost-suspendata/
    Acum s-au lămurit lucrurile. Dar oricum, nu mă așteptam la altceva din partea One.

    Răspunde
    • Am făcut o poză de jos, de la semafor, şi aveam subiectul pe listă, dar m-am activat cu storyul tău. Maaan, au făcut-o praf.

  • Fara suparare, de ce este necesara salvarea acelei hale? Personal nu vad cum faptul ca acolo se asamblau masini justifica pastrarea sa.

    E o idee buna pastrarea patrimoniului arhitectural, dar in cazul aceste nu e vorba de un monument sau o podoaba arhitecturala. E o hala. Nu cred ca avem nimic de castigat in urma pastrarii oricarei cladiri vechi.

    Răspunde
    • Total de acord pe problema asta, e o hală, nimic special la ea. Plus că s-au făcut modificări în anii de comunism aşa că nu mai era fix ca acum 80 de ani.

      Dar n-o mai da cu regenerarea urbană în acest caz. Nu te mai lega de numele Ford. Rade tot şi fă ce vrei.

    • De acord. Faza asta cu prezentarea unui proiect si modificarea lui ulterioara, dupa obtinerea autorizatiilor, e practica aproape standard in cazul cladirilor rezidentiale. Primesti autorizatie pentru P+10, apoi se face cerere de modificare pentru P+12. E legal, dar cam aiurea :/

  • Răspunde
  • Important e ca nicusordan si-a luat partea si a dat binecuvântarea. După el potopul.

    Răspunde
    • Din respect pentru spațiul ăsta unde comunicăm, am să mă abțin să folosesc o caracterizare foarte scurtă la adresa ta.
      Vreau să te întreb doar atât: ai vreo dovadă în sprijinul celor afirmate? Ai avea curajul să se susții chestia asta public și asumat?

  • Eu am vorbit cu un prieten care e arhitect (si e mare ură pe One prin breasla arhitectilor) si mi-a zis că asta e procedura, mai ales când clădirea e la limita pe rezistentă.
    Toată lumea a sărit in sus, dar poate așa se face cand restaurezi o clădire a cărei structură nu mai e bună de nimic. Am văzut multe clădiri istorice unde s-a păstrat doar carcasa exterioară.
    Acest caz mi se pare o discuție mai mult tehnică, decât de principiu.

    Răspunde
    • vezi cladirea in care are sediul ordinul arhitectilor din romania care este langa palatul regal, asa ca nu cred ca aici va fi ceva total iesit din comun, si mai sunt alte exemple in Bucuresti

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu