shutterstock_152153471_small

A apărut studiul privind salariile din social media în România. 713 euro pe lună, în medie. Adică vreo 3000 de lei. Mult sau puţin? Depinde cum priveşti problema. Din perspectivă antreprenorială, e mai puţin important câţi bani se cheltuiesc cu omul ăla. Ce contează e produsul finit al muncii sale. Cu alte cuvinte, cât produce de banii ăia? Ce beneficii aduce companiei? E ceva concret, palpabil, dincolo de rapoarte şi likeuri numărate? Eu, de fiecare dată când semnez cu un client nou, îmi pun problema: cum pot folosi social media ca să aduc bani acestui business? Sau să-i rezolv probleme de vizibilitate care, în fond, îl fac să piardă bani?

Am un prieten care spune că s-a umplut ţara de “wordişti” care nu ştiu să producă nimic, nu aduc niciun beneficiu şi consumă resurse financiare. El e extrem de dur şi pune în aceeaşi oală accounţi, copywriteri şi oameni de social media. Îmi dă mereu exemple la prima mână, precum vânzătoarele de la supermarket, care stau pe 10-12 milioane şi salariile medicilor, cele ale profesorilor (chiar şi cele din mediul privat). Nu-i împărtăşesc opiniile, dar sunt convins că trebuie făcută o diferenţiere între cei care chiar aduc un beneficiu real companiei pentru care lucrează şi cei care doar încearcă asta.

În acelaşi timp, nu pot să nu mă întreb ce e aşa special la acest domeniu al marcommului. Ţin minte că la 19 ani, cu puţin noroc şi aproape zero experienţă, am prins un post cu un salariu care aproape îl egala pe cel al tatălui meu, care la vremea respectivă avea vreo 25 de ani de muncă în sistemul sanitar de stat. Iar acum ceva timp, când am ajuns să-l ajung şi mai apoi chiar să-l depăşesc cu mult, m-am simţit puţin ruşinat de situaţie. Pentru că ştiam în adâncul sufletului că ceea ce face el e mai util, la fel e şi pregătirea pe care o are.

Prea puţin faţă de Anglia?

Alex Negrea zice că salariul mediu e mic şi are o întreagă argumentaţie pe tema asta. Strategic, e corectă abordarea, încearcă să tragă piaţa în sus. Salarii mai mari, preţ mai mare pus pe întregul domeniu de activitate –> consultanţă mai scumpă şi cursuri mai bănoase. Dar dacă luăm la bani mărunţi (pun intended) abordarea, o să vedem că e total greşit să compari merele din România cu coşul cu fructe din UK sau US. Păi ia să vedem, câte reţele sociale trebuie să ştie un Social Media Manager din ţara noastră? Facebook, puţin LinkedIn, poate nişte Instagram. Câte se folosesc pe bune în UK? Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Tumblr, Foursquare, LinkedIn and so on. Strategii? Responsabilităţi? Research? În schimbul a 2800 de euro pe lună faci de toate. Nu mai zic că banii ăştia (adică 2000 de lire) nu înseamnă prea mult în UK, mai ales dacă vorbim de Londra.

Salariul de 3400 de euro pe lună e o greşeală

Cât despre salariul de 3400 de euro, există două variante: fie este o eroare umană, fie este vorba de o greşeală din partea companiei care a ales să dea banii ăştia. With all due respect, nu cred că există un om de social media din România care să producă rezultate în valoare 5781 de euro pe lună pentru o singură companie din România (am adăugat taxe de 70% la salariul de bază ca să obţin un cost final pentru angajator, chiar dacă vorbim de costuri mai mari de fapt, iar la final am pus 1 euro profit) astfel încât să-şi justifice banii.

Eroarea umană poate fi de multe feluri: fie e notat un salariu la mişto şi realizatorii studiului nu au verificat informaţiile (mi-e greu să cred asta, Mădălina Uceanu este extrem de riguroasă), fie omul a crezut că e vorba de lei, fie postul e regional, şi-atunci nu prea are ce căuta în acest studiu.

Realitatea din teren este că lucrăm într-un domeniu extrem de tânăr, în care titlul de junior este atribuit oricărui om pasionat de subiect şi care citeşte 2-3 bloguri pe tema asta, executiv poate să fie orice absolvent care a trecut printr-o agenţie de comunicare în internship, iar manager devine fiecare om cu 1-2 ani de experienţă de agenţie. Fie că e pe online sau nu, dacă e tânăr şi ştie câţiva bloggeri, deja se poate reprofila.

Eu aleg să observ părţile bune: că salariul mediu a crescut cu 33 de euro, că doar 20% din practicanţi au sub 1 an experienţă şi că salariile au crescut cu 20% în companiile cu peste 500 de angajaţi (asta înseamnă că au crescut şi bugetele de media pe zona asta, deci vom avea creştere şi pe producţie şi strategie).

Foto: Social media money via shutterstock