201220132014, 2017.

Ar fi cazul să adaptez titlul la “Branduri, vloguri, bloguri şi influenceri în 2018”, dar înţelegeţi voi.

Aşa cum am presupus încă de anul trecut, a fost anul video-ului şi al vloggerilor. Cei mai mulţi bani s-au dus în direcţia aia, Coca-Cola fiind cel mai mare spender (cu Next Big Vlogger). S-au întâmplat multe lucruri în 2017, însă coordonatele nu s-au schimbat foarte mult. Bani pentru mai puţini bloggeri, deci overall bani mai puţini pentru bloggeri. Din ce-am mai vorbit în stânga şi în dreapta lumea a făcut cel puţin la fel de mulţi bani ca în 2016. N-au fost creşteri spectaculoase decât pentru cei care nu făceau deloc bani sau care au schimbat ceva important la produsul lor (canal de Youtube, cont de Instagram sau cine ştie ce).

Eu am avut unul dintre cei mai buni ani din punct de vedere financiar, însă aici ar fi două menţiuni: 1) n-am strâns de vreun BMW (ursuleţ) din blog, pur şi simplu a fost mai bine decât în alţi ani, foarte aproape de record; 2) nu ştiu cât de relevant e pentru întreaga piaţă deoarece la mine nu e ăsta focusul principal.

Cert e că bloggerii au început să fie puşi tot mai des la masa jurnaliştilor, în tabăra “has been”-ilor. Nu toate brandurile sau agenţiile procedează aşa, nu există o justificare totală, dar se întâmplă. Ciudat e că unii bloggeri au început să se comporte exact aşa cum se comportau jurnaliştii cu noi acum vreo 10 ani. Ignore în primă fază, desconsiderarea publicului care urmăreşte acest nou tip de produs (vlogurile acum, blogurile atunci), desconsiderarea produsului în sine şi o atitudine chiar ostilă uneori. Şi uite ce mult le-a folosit jurnaliştilor.

Pentru că au dispărut din bani, au dispărut şi bloggeri sau au renunţat să mai scrie. Ne-am întors la vremurile alea în care te chinuiai să aduni 10 oameni pentru o campanie decentă. Mă rog, acum nu prea mai sunt campanii cu 10 bloggeri, dar nici n-ai putea să îi strângi la un loc. Partea bună e că au dispărut fix bloggerii foarte mici care aveau totuşi campanii. Să nu uităm că la un moment dat erau implicaţi în campanii bloggeri cu 100-200 de unici pe zi. 

Din păcate, mi se pare că am căzut din lac în puţ. Pe lângă vloggeri au început să capete tot mai multă atenţie (şi bani) diferiţi influenceri. Adică oameni care n-au neapărat nici un blog foarte citit, n-au nici un canal de Youtube cu mulţi abonaţi, dar au mulţi followeri pe Instagram sau pe Facebook. Problema e că urmăritorii ăştia se cumpără foarte simplu şi a devenit aproape obligatoriu să-ţi iei 10-20.000, poate şi mai mulţi. E un cerc vicios în care pleacă de la nişte fete mişto sau interesante pe care le urmăreşte lumea şi care se încheie la nişte alte fete mai puţin mişto sau interesante care se gândesc “dacă aia poate, pot şi eu, că sigur şi-a cumpărat şi ea followeri”. 

Problema e că aceste fete, mişto sau nu, interesante sau nu, sunt doar atât: nişte bunăciuni în care brandurile de beauty sau de fashion aruncă cu bani fără să aibă neapărat rezultate. Multe sunt în mod greşit numite “influenceriţe” deşi n-ar putea să influenţeze nici o păpuşă Barbie. Lumea le dă like la poze şi merge mai departe.

N-am văzut un brand care să facă o campanie cu Tăuşance sau cu Alex Tocilescu. 

E foarte mult balast pe zona de influenceri şi va fi şi mai mult în 2018. Anul trecut au apărut vreo 3 sau 4 agenţii de influencer marketing şi am râs de fiecare dată când am văzut comunicate de presă pe tema asta. Nu că mi-ar lua pâinea de la gură, ci pentru că “piaţa” e mult prea imatură pentru aşa ceva. Produsele în sine sunt necoapte. Avem pe de-o parte nişte piţipoance bine aranjate şi pe de altă parte nişte copii care au devenit vedete filmându-se în dormitor. Nu poţi construi un business durabil aşa. Nu poţi să te bazezi pe nişte puşti care azi au chef de vlog, mâine vor să se lase.

Şi rezultatele se văd. Campanii proaste, clienţi nemulţumiţi, conţinut refuzat şi trimis înapoi la creator. Sună a 2009 în blogosferă, nu? :)

În afară de Bravo, Bromania, Giurcanu, Şelly şi încă vreo 2 nu prea poţi să pui degetul pe ei şi să zici care e diferenţiatorul lor. La “instagrammeriţe” nu mai zic.

În 2018 nu se vor schimba prea mult lucrurile. Mai puţini bani în blogosferă, mai mulţi către influenceri şi vloggeri. Nu poţi să te baţi cu o agenţie care îşi împinge clienţii (sau, mai bine zis, produsele) în faţa brandurilor. 

Bani vor continua să existe în blogosferă din 2 motive: 1) brandurile conservatoare vor păstra un mix echilibrat pe online; 2) unii pur şi simplu nu-şi vor permite să lucreze la 1000 de euro postarea pe Instagram şi 5000 de euro un clip pe Youtube. Pentru că nu faci o singură postare, ai nevoie de cel puţin 10 şi nu faci un clip, îţi trebuie cel puţin 3. 

“New money” vor veni întotdeauna înspre bloguri, fiind fee-urile mai mici. O parte din “old money” din online se vor duce spre vloggeri şi influenceri.

Probabil că peste 10 ani o să ne strângem pe aici şi o să râdem de vremurile astea, dar până atunci trebuie să ne vedem de treabă. Spor la scris!