Am ajuns săptămâna trecută la prezentarea oficială a Monese în România, la care a participat chiar Norris Koppel, fondator şi CEO al companiei. Monese este un fintech lansat în 2015, ce a ajuns în acest moment la 2 milioane+ de utilizatori în lumea întreagă, cu 300.000 de conturi deschise de români. Şi-au propus să tripleze numărul de conturi din România până la finalul anului viitor.

Cu ce se diferenţiază Monese faţă de principalul concurent din România, adică Revolut? Monese are IBAN-uri româneşti, printr-un parteneriat cu Libra Bank. Practic, ai cont bancar de România, poţi să faci transfer bancar şi alte tranzacţii obişnuite, spre deosebire de Revolut, care momentan are nişte IBAN-uri de UK (dacă îmi amintesc corect).

La fel ca mai toate produsele similare, Monese are mai multe planuri tarifare:  Simplu (gratuit), Clasic (24,95 lei pe lună), Premium (69,95 lei pe lună). În funcţie de planul tarifar ai anumite beneficii, sume mai mari care pot fi retrase de la ATM-uri fără comision etc. Din punctul meu de vedere, aceste fintechuri nu pot înlocui deocamdată băncile obişnuite, cel puţin nu la nivel de masă. Şi nici măcar nu îşi propun asta. Un astfel de card poate fi folosit pentru plăţi pe siteuri care par mai dubioase, sau prin călătorii în afară. 

Dincolo de asta, mi-a plăcut mult abordarea CEO-ului Norris Koppel, care părea că ştie exact ce tip de utilizatori vrea să atragă. Pe de-o parte sunt oamenii care au rude prin Marea Britanie, fie la muncă, fie la studii. Cu ei transferă bani oamenii din România (în ambele direcţii), fără comision, prin Monese. Pe lângă asta, vor mai câştiga şi o parte din utilizatorii nemulţumiţi de Revolut. Toate poveştile cu fintech-ul rusesc (care nu e chiar rusesc, de fapt), şi problemele legate de conturi blocate vor muta o parte din useri dintr-o platformă în alta. 

Dar cea mai interesantă direcţie mi se pare cea legată de facilitarea accesului la un cont bancar în zona rurală. În Marea Britanie, Monese deja s-a poziţionat în felul ăsta, pentru că şi acolo sunt o grămadă de localităţi care nu mai au niciun sediu de bancă. Lor li se adresează Monese, prin posibilitatea de a depune bani la oficiile poştale sau chiar şi la magazinele care sunt în lanţul PayPoint.

Practic, ai nişte bani cash, pe care vrei să-i depui şi să-i trimiţi în străinătate, să zicem. Sau să-i pui pe card şi să-ţi cumperi ceva online. Poţi să-ţi alimentezi cardul la magazinul din sat sau la poştă. Momentan opţiunea asta nu e disponibilă în România, dar presupun că se lucrează la ea, fiind un diferenţiator important pentru companie. Astfel, utilizatorii câştigă timp, că nu mai e nevoie să meargă în cel mai apropiat oraş cu bancomat ca să scoată bani.

Evident, cred că nu mai are sens să spun că toate conturile astea ale fintech-urilor nu sunt gândite ca să poată face cineva evaziune. Aşa că nu vă gândiţi că săriţi din schemă băncile clasice şi puteţi să băgaţi banii lui El Chapo acolo, că nu merge aşa. De altfel, au şi spus reprezentanţii Monese că deja colaborează cu autorităţile fiscale din fiecare ţară în care sunt prezenţi şi că vor continua să facă asta, inclusiv în România. 

Mi-am comandat şi eu un card de la ei, sunt curios să văd cum merge tot procesul şi care e experienţa, revin când am detalii.