Sursa foto
Încă puţin până la ediţia cu numărul XLVII a Super Bowl-ului, cel mai important eveniment sportiv al anului în SUA. Parcă şi interesul pentru acest meci a escaladat, la fel ca preţurile spaţiilor publicitare. Am văzut că s-au tot plimbat reclame pe Twitter şi Facebook, chiar şi la utilizatorii din România, care au fost şi ei fermecaţi anul ăsta de Super Bowl.
Totuşi, nu se ştie exact ce spoturi vor fi difuzate, chiar dacă au apărut deja multe zvonuri pe net. E o practică obişnuită pentru brandurile mari să „scape” pe net anumite spoturi, pentru ca mai apoi să difuzeze altceva la Super Bowl.
Diverse
Super Bowl XLVII va avea loc duminică, 3 februarie, începând cu 18:30 EST, adică 01:30 ora României (luni dimineaţă) şi va fi transmis de Sport1 (cred că pe UPC se vede postul ăsta, pe RDS nu e).
Cele două echipe care se luptă pentru supremaţie sunt Baltimore Ravens şi San Francisco 49ers. Antrenorii celor două echipe sunt fraţi.
Imnul naţional va fi intonat de Alicia Keys, în pauza mare va concerta Beyonce. În SUA meciul e transmis de CBS, în baza unui sistem de rotaţie între marile staţii TV americane.
Reclame
Preţul mediu pentru un spot de 30 de secunde a fost în acest an de 4 milioane de dolari, în creştere faţă de anii trecuţi. Motiv pentru care cei de la General Motors s-au retras (i see a pattern here – tot General Motors au fost cei care s-au plâns că dau prea mulţi bani la Facebook, ba chiar şi-au retras adurile o vreme).
Evoluţia preţului pentru un spot de 30 de secunde în anii precedenţi:
2006 – 2,5 milioane de dolari
2007 – 2,6 milioane de dolari
2008 – 2,7 milioane de dolari
2009 – 2,3 milioane de dolari – cu un maxim de 3 milioane
2010 – 2,5 milioane de dolari – cu un maxim de 2,8 milioane
2011 – 3,0 milioane de dolari
2012 – 3,5 milioane de dolari
Interesant e că se vorbeşte despre scăderea ratingului pentru Super Bowl-ul din acest an, după 3 ani consecutivi de creşteri şi recorduri peste recorduri. Ediţia din 2010 a depăşit finalul serialului MASH, cel mai vizionat program din istoria televiziunii americane, iar 2011 şi 2012 au fost peste ediţia de acum 3 ani! Interesul pentru sezonul din acest an a fost cu câteva procente mai mic, astfel încât se aşteaptă o scădere de vreo 9% şi pentru Super Bowl. Adică o pierdere de vreo 9 milioane de telespectatori, faţă de aproximativ 105-110 de milioane care s-au uitat în anii trecuţi (apropo, 99,3% din telespectatori se uită şi la reclame). Iar online-ul nu suplineşte chiar aşa mult pierderea de pe TV: doar 2,1 milioane de americani s-au uitat anul trecut la streamul gratuit. Interesant de văzut cu cât va creşte acest număr.
Ca de obicei compania care produce Bud, Bud Light şi Beck’s a cumpărat destul de mult spaţiu şi vor veni cu vreo 6-7 spoturi, au în total 4 minute jumate.
Audi va avea doar un spot de 1 minut, la fel şi Toyota, Volkswagen, Lincoln, Mercedes-Benz. Ceva mai generoşi au fost cei de la Kia şi Hyundai, care au câte două spoturi. Chrysler au şi ei cel puţin un spot. În total 8 producători de maşini, la care se adaugă siteul Cars.com. Parcă n-o să fie chiar aşa trist fără GM.
Cei de la Volkswagen au lansat deja un spot, pe care nu l-au prezentat ca fiind „cel de la Super Bowl”, dar toată lumea aşa l-a văzut. Aşa cum am zis şi mai sus, e foarte posibil să fie difuzat un alt spot mâine seară. Până la urmă e important să te foloseşti şi de buzz-ul pre-Super Bowl, iar spotul are deja 5 milioane de vizualizări.
Spotul celor de la Audi e simpatic, iar versiunea asta a fost votată de fanii brandului (care au avut la dispoziţie 3 opţiuni).
Mai sunt multe branduri care cumpără spaţiu în fiecare an: E-trade, Doritos, GoDaddy.com (de obicei cele mai proaste), Pepsi şi Coca-Cola, studiourile Paramount, Walt Disney şi Universal, Best Buy şi Axe.
De urmărit
Interesant de văzut cu ce vor veni Samsung şi RIM, singurii 2 producători de telefoane mobile care au cumpărat spaţiu anul acesta.
Ar mai fi de urmărit cele două lanţuri de fast-food: Taco-Bell şi Subway (cei din urmă n-au mai fost prezenţi din 2005).
Şi pentru că tot e la modă, coreeanul cu Gangnam Style o să fie şi el prezent într-o reclamă la Wonderful Pistachios (ceva firmă de fistic).
Le aştept cu interes pe toate, sper să am timp să le studiez şi să fie ceva mai decent decât anul trecut, când nici nu m-am mai obosit să scriu un articol de follow-up, aşa dezamăgit am fost.
Despre 2011 şi 2012 citiţi aici: preview 2011, review 2011, preview 2012.
10 comentarii. Leave new
Ti’a scapat cea mai buna reclama lansata pana acum: http://youtu.be/oPNr0_6MnDo
Mneah. Nu e genul meu.
[…] Hoinaru are un articol pertinent despre Superbowl. […]
Cel de la Volkswagen e cel oficial. Cel puțin așa zic site-urile de specialitate din afară. Cele pentru Doritos și Taco Bell sunt cam slabe. Samsung vine cu „El Plato Supreme”, un spot in care nu ai voie sa numesti echipele care joaca finala sau Superbowl pentru că aparently e trademark, iar spot-ul de la Toyota se pare că a câștigat cursa de dinainte de Superbowl.
Old Spice vin și ei cu două spot-uri, dar le vor difuza în timpul meciului în Alaska. Targetate special, cică.
Anul trecut au lansat spotul cu cainii si toata lumea zicea ca ala e. Pe urma s-a difuzat spotul cu beetle si catelul care face sport. Pe contul lor de youtube e prezentat ca noul lor spot si atat.
Vw e dragut, Audi e awesome:)
Samsung probabil cu „El Plato Supreme” care este, de departe, si cel mai tare 😉
http://www.youtube.com/watch?v=pzfAdmAtYIY
http://blog.sfgate.com/hottopics/2013/02/03/best-and-worst-super-bowl-commercials/
Lipsesc cateva, dintre care una care mi s’a parut total aiurea pentru evenimentul asta, la o masina „for the farmers in all of us”. Evenimentul asta se urmareste numa’ in locuri cu multa galagie, nu poti pune o reclama cu povestitor ca nu o sa inteleaga nimeni nimic. In rest, experienta faina, ‘cu de toate’. A fost a doua oara cand m’am simtit ca’ntr’un film de Hollywood de cand sunt aici, pacat ca revenirea aia nu a fost suficienta ca sa castige.
A, nici asta nu e in lista (cred): http://youtu.be/3luc-03ZJuU Au fost cred cel putin trei reclame cu bebelusi si vreo 4 cu copii mici, pana’n 12 ani. Mi s’a parut putin ciudat, am o problema de etica in treaba asta, da’ n’as putea sa spun exact ce anume ma deranjeaza. Da’ nu mi se pare ok. Scuze pentru dublu-post.
[…] Evoluţia preţului pentru un spot de 30 de secunde în anii precedenţi (via. Hoinaru): […]