S-a lansat Money Bistro, serialul ce face parte din platforma educaţională a Raiffeisen Bank. Sezonul ăsta e prezentat de Andi Vasluianu şi e gândit diferit, cu povestea familiei Bănescu şi problemele lor financiare. Am văzut vreo 4 episoade la lansare. E un proiect muncit, simpatic, sunt şi chestii puse cu mâna aiurea, dar per total mi se pare că e util, mult peste sezonul precedent în care erau doar interviuri cu diverşi oameni şi Andi Moisescu drept gazdă.

La evenimentul de lansare a fost prezentat şi un studiu despre provocările financiare ale familiilor din România, realizat în noiembrie – decembrie 2019. Sunt chestii care nu mă surprind, dar şi unele la care nu mă gândisem niciodată, deşi erau destul de evidente.

Doar 1% dintre români declară că sunt relaxaţi financiar, adică pot face faţă oricărei cheltuieli. 40% dintre români suferă lipsuri financiare (5% nu au bani nici pentru a acoperi strictul financiar, 35% renunţă la lucruri pentru a face faţă cheltuielilor zilnice). Din aceşti 40%, cei mai mulţi sunt persoane între 45 şi 50 de ani, din zonele Crişana-Maramureş şi Oltenia. 

Când vine vorba de economii, românii pun bani deoparte pentru zile negre, pentru vacanţe în străinătate şi pentru nunţi şi botezuri. Abia după asta urmează educaţia copiilor (că oricum e gratuită, no?), renovarea casei sau pensii private. Nu-i aşa important să renovăm, mai bine să mergem la nunta verişoarei de la Slatina, că ce-o să zică rudele? Mă mir că n-au ieşit şi vacanţele mai jos, probabil că tineretul a mai tras în sus statisticile.

De fapt, sociologul Barbu Mateescu, cel care a prezentat studiul, a explicat că în special oamenii mai în vârstă sunt captivi în hora asta a nunţilor şi cumetriilor (pun intended), pentru că la ei invitaţiile vin preponderent de la cercul social proximal (familie, prieteni apropiaţi), şi aş mai adăuga că sunt şi cam singurele ocazii de distracţie. Trebuie să avem în vedere că studiul s-a făcut la nivel urban, cu acoperire naţională, deci avem şi oraşele mai mici, în care nici nu există variante de divertisment de niciun fel.

Legat de economii, studiul are următoarele concluzii: tinerii care locuiesc singuri nu economisesc, cuplurile tinere şi persoanele mature care locuiesc singure economisesc pentru vacanţe, iar cuplurile mature economisesc constant pentru “zile negre”. 

Aici mai e un amănunt interesant, 46.5% au declarat că le pot dezechilibra bugetul nişte cheltuieli medicale neprevăzute. Însă sociologul Barbu Mateescu sublinia că e mai degrabă o chestie de percepţie ce vine din lipsa de încredere în sistemul medical de stat. Clasicul “dacă mă îmbolnăvesc, o să mă coste mult, pentru că trebuie să merg la Bucureşti (sau Timişoara sau orice alt oraş mare din apropiere)” în timp ce pentru oamenii din oraşele respective se ajunge la “trebuie să merg la privat”. În orice caz, percepţia e că orice problemă de sănătate ajunge să coste o avere (chiar dacă nu e mereu aşa). Fără să exagerăm, putem spune că trăim într-o stare de teroare.

În ceea ce priveşte administrarea bugetului, cuplurile tinere împart cheltuielile uzuale la jumătate, în timp ce cuplurile mature pun banii la comun sau împart facturile în funcţie de venitul fiecăruie. Asta mă surprinde puţin, n-am auzit de cupluri în vârstă care să nu aibă banii la comun, dar iată că există. 

1 din 3 români declară că nu e educat financiar. Probabil că ceilalţi 2 au minţit 🙂 Pe principiul “ah, păi eu ştiu foarte bine treaba cu finanţele”. Adică 33% ştiu că nu sunt educaţi, iar ceilalţi 66% nu ştiu că nu sunt educaţi financiar.

Deşi credeam că e genul de content lejer, pentru care nu sunt în target, mi s-au părut interesante unele sfaturi de economisire pe care le-a primit familia Bănescu, o să aprofundez subiectul. Momentan sunt în punctul în care îmi ţin evidenţa strictă a chetuielilor de 5 luni încoace. Am instalat o aplicaţie în care îmi notez fiecare chetuială şi am o situaţie mai clară legată de modul în care se duc banii. Dar o să revin cu un articol separat pe tema asta.

Aveţi mai jos primul episod din sezonul 2 Money Bistro, restul vor fi pe site.