20122013201420172018, 2019.

Tradiţional, ăsta era un articol programat pentru ianuarie sau februarie, dar s-a întâmplat viaţa şi au fost alte priorităţi.

Pentru că n-am chef de discuţii, vreau să punctez că nu e vreo analiză de piaţă, ci un overview total subiectiv, pe baza discuţiilor pe care le-am mai avut cu oameni din industrie + ce-am mai observat pe parcursul anului. 

Ziceam la începutul lui 2019 că vine mai mult balast. Că agenţiile vor defila cu câteva campanii bunicele care să justifice şarada cu *unii* influenceri. Şi aveam dreptate.

La fel ca în 2018, anul trecut s-au spart mulţi bani pe festivaluri, dar treaba începe să se fâsâie şi acolo. N-o să dispară de tot, însă au fost încă de anul trecut branduri care au zis “pas”. Va continua situaţia asta şi în 2020.

Mi-au sărit în cap anul trecut oameni când am zis că nu mai sunt campanii pe bloguri. În continuare sunt puţine, Radu, Cetin, Vali şi încă câţiva generalişti mai fac bani. Pe lângă ei, mai sunt bloggerii de nişă (parenting, cooking etc.). Restul fac bani în continuare pentru că se ştiu cu oameni de la client sau de la agenţie, şi se merge pe principiul “are şi el facturi de plătit”. Ce-am vrut să subliniez încă de anul trecut e că a dispărut obiceiul agenţiilor de a propune campanii cu bloggeri în mixul de comunicare. Se mai întâmplă în cazuri speciale, dar mai mult vorbim de situaţii mici şi punctuale. Sunt câteva nume top of mind şi cam atât. 

Pe lângă asta, a scăzut complexitatea campaniilor. 2-3 bloggeri într-o campanie, sau chiar un singur blogger care vine la pachet cu alţi influenceri. Extrem de rar vezi campanii pe 10-15 bloguri mari în acelaşi timp, cum se întâmpla pe vremuri.

Subiectiv e optimist, aşa cum a fost întotdeauna. Zice că se sparge bula influencerilor. Eu cred că n-o să se întâmple prea curând. Şi asta pentru că oamenii din agenţii încă împing influenceri, agenţiile specializate îşi fac şi ele treaba, iar în momentul ăsta sunt o grămadă de branduri care nu au testat mediul. Unele îşi vor îndeplini obiectivele, altele vor lua ţeapă.

Şi de bloggeri cine să-şi mai amintească şi să-i mai propună? Că până la urmă despre asta e vorba. Accounţii din agenţii sunt tineri, nu citesc blogguri, li se par depăşite, bloggeri tineri nu prea mai sunt, blogosfera a devenit o chestie (percepută ca fiind) de “bătrâni”.

2020?

Interesul maxim anul acesta e legat de podcasturi. Şi nu pentru că spun eu asta în Digital Recap (puteţi citi acolo articolul meu, “E anul podcasturilor în România”). N-o să devină lumea interesată de domeniul ăsta brusc, pentru că au zis Alex Ciucă şi Dragoş Stanca de câteva ori prin conferinţe. Sigur, orice efort de awareness e important, a contat mult şi că s-a lansat Think Digital Podcast Network la finalul anului trecut, a adus vizibilitate acestui mediu de comunicare, la fel cum sperăm să se întâmple şi după ce lansăm oficial StarCast.ro şi avansăm cu motoarele turate pe toate planurile pe care le avem.

Însă atenţia brandurilor era deja acolo, am avut surprize mari de tot în legătură cu asta. Rămâne de văzut cât se va concretiza, pentru că una e să vrei să faci ceva pe audio, alta e să fii dispus să aloci nişte bugete pentru conţinut de calitate. Noi avem în plan nişte producţii foarte mişto în reţeaua StarCast+, rămâne să vedem câte ajung să fie online până la finalul anului.

Ce e clar în legătură cu 2020: ca influencer (sau KOL sau cum vreţi să-i spuneţi) nu mai e suficient să ai un blog şi atât. Trebuie să te mişti fie spre video, fie spre audio, merge şi o prezenţă solidă pe Instagram.

Chiar dacă treaba cu vloggingul se cam strică, au început să apară comentarii nasoale pe la colţuri, oamenii s-au mai certat unii cu ceilalţi, dar încă se fac bani. Când nu se vor mai face la fel de mulţi bani, o să vedeţi şi mai multe certuri. Probabil că Selly şi încă 5-6 vor continua să producă aşa cum o făceau până în 2019, restul se vor apuca de un job serios sau se vor vinde pe o merdenea. 

Dacă se anulează vreun Untold sau Electric Castle o să fie şi mai nasol, că nu mai avem ocazia să arătăm ce detergent nu folosim în restul anului, ce haine nu purtăm în restul anului, ce produse nu mâncăm când nu suntem la festival şi tot aşa.

E un an de tranziţie, în care ies unele branduri din jocul cu influenceri, intră altele. Se mai calibrează puţin piaţa. Nu mult, că trebuie să facă lumea bani.

Ăsta a fost avantajul influencerilor: au produs suficient încât să fie interesant pentru agenţiile specializate să-i împingă de la spate. Cu bloggerii nu s-a întâmplat asta.

Probabil că viitorul campaniilor o să fie un mix între 2 stories pe Instagram, un video pe un canal de Youtube, un post pe un blog, un episod într-un podcast şi câteva TikTokuri. Cât să atingi pe toată lumea şi pe nimeni în acelaşi timp.

Şi că vorbeam de TikTok, dacă nu vreţi să vă apucaţi de clipuri tâmpiţele, mai bine vă faceţi un podcast. Vorbiţi acolo până nu mai puteţi şi la un moment dat o să iasă ceva bine din treaba asta.