2012, 2013, 2014, 2017, 2018.

Mai degrabă titlul e „Branduri şi influenceri şi, din când în când, bloguri în 2019”. Cam asta e realitatea din teren.

2018 a fost exact aşa cum am prevăzut: mai puţine campanii pe bloguri, mai multe campanii cu influenceri. A dispărut „pătura de mijloc” a bloggerilor din atenţia agenţiilor pentru că cifrele sunt pur şi simplu prea mici. Nu poţi compara câteva sute de unici de pe un blog cu zeci de mii sau sute de mii de afişări pe un canal de Youtube.

Din păcate, *aproape* nimeni nu intră în detalii legate de profilul demografic al audienţei, leaduri and so on. Suntem într-o bătălie a viewurilor şi bloggerii iau bătaie rău de tot. Singura soluţie e să le arătăm brandurilor că n-ar trebui să fie o bătălie a viewurilor.

Pe frontul social media totul s-a mutat pe Instagram. Campaniile care s-au cerut în 2018 şi se cer în continuare sunt legate de Stories. Ceea ce înseamnă că cei care au reuşit să devină simpatici şi să investească suficient timp în content acolo au ceva de oferit agenţiilor, ceilalţi nu (deci n-au de ce să primească campanii). Aici iar e o luptă inegală, dar voi reveni mai jos pe tema asta.

Campanii mari?

Au dispărut campaniile mari. Exceptând Cola cu Next Big Vlogger 2, toate brandurile s-au concentrat pe evenimente. Aici echipa Global s-a mişcat foarte bine şi a împins alături de organizatori festivalurile mari (Untold, Electric Castle, Neversea) ceea ce a cam secat bugetele de marketing (şi pe cele de sponsorizări). Aşa că tot anul ăsta s-a învârtit în jurul câtorva festivaluri care au mâncat o grămadă de bani.

Alte branduri au mers pe interacţiuni punctuale pe comunităţile câte unui influencer sau blogger. Cred că numărul maxim de bloggeri implicaţi într-o „campanie” a fost de 3 oameni. Impresia mea e că toată lumea încearcă să împartă bugetul în cât mai multe bucăţele, să ajungă la cât mai mulţi influenceri, poate-poate o ieşi ceva de undeva. O campanie cu 5 story-uri aici, o postare pe blog acolo, nişte postări pe Facebook şi Instagram dincolo.

Excepţie a făcut lansarea lui George de la BCR, dar acolo a fost o producţie atât de mare încât s-a pierdut totul în zgomotul generat de întreaga campanie.

O consecinţă a bugetelor cheltuite la festivalurile mari e că s-a revenit la variantele „de criză” din 2011-2012. Adică „evenimenţele” şi „cadouaşe” ca să mai bifăm şi altceva în plan. După cum bine îmi zicea cineva, a venit un nou val de oameni, aşa că e normal să revină povestea cu dat de mâncare şi de băut fără vreun scop clar. M-am plictisit eu de câte ori am văzut mixuri de 10 influenceri (selectaţi dintr-un pool de câteva zeci) pe la evenimente prin te-miri-ce colţuri ale ţării unde un brand sau un hotel au fost sfătuite să dea un eveniment d-ăsta cu băutură şi potol. Nimeni nu ştia exact de ce s-au strâns acolo, brandul nu ştia exact pe cine a invitat omul de social media (sau agenţia, dacă exista aşa ceva), dar important era că toată lumea se simţea bine şi făcea content.

Erau evenimente de-astea şi „pe vremea mea”, dar acum nici măcar nu se mai găseşte vreun concept, pur şi simplu e poziţionat ca eveniment „de lifestyle” şi aia e.

„Generalizarea” influencerilor

Apropo de lifestyle, am asistat în 2018 la o „generalizare” a bloggeriţelor şi instagrameriţelor de fashion şi beauty. Ce înseamnă asta? Păi foarte simplu, şi-au dat seama că vor să fie invitate şi ele la evenimente care nu sunt legate de machiaj şi haine, aşa că s-au rebranduit în influenceriţe „de lifestyle”. Ceea ce automat înseamnă că au treabă şi cu mâncarea, şi cu maşinile, şi cu tot ce vor agenţiile care le invită.

Nu e ceva de condamnat, a trecut şi blogosfera prin aşa ceva în urmă cu vreo 10 ani. Observ doar că suntem fix în acelaşi punct, însă avem alţi actori acum.

Ziceam că e o luptă inegală între bloggeri şi influenceri pentru că indiferent cât de smart ar fi ceea ce scrieţi, n-o să bată niciodată o poză cu ţâţe. Instagram a trecut de nivelul de FHM şi Sports Illustrated şi se duce uşor-uşor spre YouPorn.

Influenceriţe videochatiste

Cel mai amuzant este că mi-au fost trimise linkuri cu canalele de videochat ale unor influenceriţe care primesc invitaţii la evenimente şi cadouri de la branduri. Serios, efectiv femei care cu asta se ocupă, fac videochat şi care au zeci de mii de followeri, poate sute de mii, iar brandurile le iau drept influenceriţe. Nu vă gândiţi la numele cele mai cunoscute, ci la unele mai noi, but still!

Pe lângă asta, a apărut şi la noi fenomenul cu influenceriţele care se laudă că au colaborări cu branduri ca să convingă alte branduri să le dea bani sau produse.

Momentan Instagram este „crima perfectă”: demografice nu, tracking serios nu, doar mult reach şi like. Probabil că va mai dura vreo 2 ani până când va trece valul şi oamenii de marketing vor începe să se întrebe „stai puţin, noi pe ce dăm banii de fapt?”. Şi nici atunci nu e sigur că se va schimba abordarea, pentru că până la urmă totul se rezumă la nişte coloane într-un excel. Iar acele coloane zic „reach” şi „engagement” (adică likeuri şi shareuri). Singura soluţie ar fi să schimbăm cumva coloanele alea din excel.

Însă ceea ce se întâmplă de fapt e fix invers, adică oamenii normali încep să dea hainele jos ca să obţină cifre. E un trend pe care l-am observat, tipe respectabile pe care le apreciez, care au început să mai arate un sutien, o fustă scurtă (nu zic că e un lucru rău să pozezi în sutien şi fustă scurtă, dar dacă ai 400 de poze cu helancă şi peisaje şi la un moment dat începi să dai jos textila, e clar că există un declic). Aici nu-mi dau seama dacă este o alegere pragmatică, pentru cifre, sau pur şi simplu au prins curaj să facă asta din moment ce toată lumea o face.

Modelele tinerei generaţii

Pe Youtube este jale, dar din alte motive. Vloggerii din top 200 de întrec în cele mai stupide challenguri, totul este un mare AM/N-AM, Reacţionez la, Smash or pass şi alte tâmpenii. Toată lumea face vloguri cu toată lumea, abonaţii sunt plimbaţi dintr-o parte în alta şi probabil că peste tot sunt aceiaşi 600.000 de copii şi adolescenţi care stau cu telefonul în mână şi în timpul orelor de la şcoală.

Aici este mai subţire cu evenimenţelele şi cadouaşele pentru că echipa Global ţine bine hăţurile şi îi împiedică să meargă la orice eveniment la care nu se taie factură.

Însă perspectivele sunt sumbre rău de tot, puştii nici măcar nu vor să se mai facă actori sau cântăreţi ca să apară la TV, vor să fie youtuberi sau influenceri. Dar mai degrabă influenceri, că pe Youtube e muncă la montat şi filmat.

Şi fix pe aceste „modele” aleg brandurile să le folosească în campanii. Mişto, nu?

Cu ce vine 2019

  • Mai mult balast. Da, se poate şi mai mult. Bluze mai decoltate, fuste mai scurte.
  • Bani irosiţi care nu-şi vor găsi niciodată justificarea.
  • Câteva campanii interesante pe care fiecare agenţie le va folosi ca să justifice toată şarada „uite, eu am lucrat cu X pe proiectul ăsta pentru brandul Z şi au livrat foarte bine”.
  • Probabil că se vor mai întoarce nişte bugete în blogosferă, în măsura în care mai mulţi bloggeri vor reuşi să facă trecerea spre conţinutul video (pe care îl cere toată lumea).
  • Mi-aş dori să prindă contentul audio, fie că e vorba de podcasturi sau o altă formă. Sigur, nu pentru puşti, ci pentru 25+. Am şi eu ceva în plan pe tema asta.

Dacă anul trecut vă uram spor la scris, anul ăsta vă urez să găsiţi o ofertă bună la cameră şi la dronă, să învăţaţi să le folosiţi cât mai repede, sau să alegeţi varianta cealaltă.

20 de comentarii. Leave new

  • o subcategorie a influencerilor este reprezentată de mămicile porno. azi mami în chiloței și sutien, mâine mami cu copiii, cu hashtaguri și branduri. nu doar ea iese la produs, ci și copiii.

    Răspunde
  • Cine mai are timp de citit intre atâtea poze cu câini, pisici și cu femei ba în colanții de la sala, ba în costumul de baie după ce au dat jos colanții de la sala.

    De ce sa mai stai să citești opinii review-uri când e mai simplu sa vezi cine folosește x produs că vorba aia – daca tipa aia buna bea y suc și se spală cu x produs micelar sigur sunt bune.

    Răspunde
  • Mie mi se pare ca pe instagram majoritatea sunt orice fel de creatori de content, dar clienti mai putini, din ce in ce mai putini. Stories pare sa ajunga ceva mai bine si spre posibili clienti.

    Răspunde
  • Sunt prea multi cei care vor sa-ti faca reclama, daca pot sa spun chiar disperati cu e-mail-uri si sms-uri, pentru a baga mana in buzunarul tau. Totusi cand iei legatura telefonic cu ei, nu se opresc prin a se lauda ce performante si vanzari o sa ai dupa ce incep ei treaba. Binenteles, le inchizi gura rapid cand le spui “ok, daca sunteti asa buni, atunci accept sa colaboram cu procent din vanzari.” Aici deja incep sa se balbaie si … stiti noi nu lucram asa.
    Eu zic ca ase incet, o sa ramana pe piata mult timp, cei care isi si asuma un minim de risc si sa ofere rezultate in vanzari nu in vizitatori.

    Răspunde
  • Jucării noi. Mai vorbim peste 5 ani.

    Răspunde
  • Ne adaptam, ce drac sa facem! Eu mai bag un video, mai un text si gata articolul. Asa mi se cere, asa fac…asta e.

    Răspunde
  • mai furi o postare de pe facebook… ce se cere 🙂

    Răspunde
  • Am ajuns să cumpărăm articole de 2000 lei si ne uitam daca ne-a crescut site-ul o poziție, asta pentru ca nu mai exista bloguri adevarate, toate au devenit directoare de articole.
    Ne uităm dupa DA si PA, facem ce nu trebuie si dorim să avem rezultate. Din pacate nu se va schimba nimic nici in 2019.

    Răspunde
  • Branduri și YT/Insta, mai degrabă, că de bloguri abia ai zis câte ceva 😛

    Răspunde
  • […] lângă: branduri și bloguri în 2019. Nu așa mult despre bloguri, de fapt, ci mai degrabă […]

    Răspunde
  • Si totusi, care e viitorul blogurilor? Vor ramane cu aceeasi cititori de acum 10 ani? Vor mai atrage cititori noi, sau vor fi din ce in ce mai putini?

    Răspunde
  • traficul pe câteva bloguri a tot crescut. în ciuda invaziei video, textul rămâne bun și căutat în continuare.

    Răspunde
  • Din punctul meu de vedere viitorul blogurilor depinde foarte mult de viitorul bloggerilor. Interesul pentru text rămâne la fel de mare, sau mai bine zis are o creştere organică, stabilă, de câteva procente pe an, pe măsură ce unii oameni descoperă acest tip de conţinut şi pe măsură ce se extinde acoperirea internetului (că ne citesc şi oameni mai în vârstă, nu doar tineri şi foarte tineri).

    Problema care se pune e ce vor mai avea de citit aceşti oameni. S-a dus efervescenţa aia de acum 5-10 ani, s-a dus entuziasmul, unii bloggeri au renunţat. Din urmă nu prea vine nimic.

    Cât timp vor fi bani, unii bloggeri vor continua să facă asta. Alţii o fac mai mult de plăcere, la un moment dat s-ar putea să nu mai aibă chef. Inclusiv eu mă gândesc că n-o să ies la pensie cu blogul ăsta, chiar dacă e parte din viaţa mea de 12 ani. Probabil că atunci când vor apărea alte priorităţi (gen un copil să spunem) o să mă concentrez pe sursa principală de venit (adică agenţia) şi o s-o las mai moale cu bloggingul.

    La fel e şi cu blogurile de nişă, unde sunt mai puţini oameni care fac bani. Cei care reuşesc să facă bani, fac sume frumuşele, dar nu sunt mulţi pe fiecare nişă. Iar pentru ceilalţi e pasiune, care se termină la un moment dat.

    Ce vreau să spun e că e nevoie de content bun pentru ca oamenii să-şi păstreze interesul. Iar contentul bun necesită timp mult şi trebuie răsplătit într-un fel sau altul.

    Răspunde
  • Ai punctat foarte bine. Tanara generatie pana in 20 de ani se muta de colo pana colo pe canalurile de Youtube, iar vloggeri isi freaca palma pentru banii din Adsense.

    Răspunde
  • […] scris, bloggeri și publisheri, iau din ce în ce mai puține campanii în direcția asta. Zice Alex aici că e o bătălie pe views unde bloggerii nu au nici o […]

    Răspunde
  • […] articole pe tema asta: Facebook nu mai trimite trafic, Branduri și bloguri în 2019, Bloggingul moare și în […]

    Răspunde
  • Poate că problema este că blogurile sunt construite de multe ori pe sistemul de a fi capabile să se adapteze oricui îi cere să îi scrie un advertorial. Anul trecut eu am refuzat să scriu pentru mi s-a cerut să ies din linia clasică, să adaug bannere, să murdăresc imaginea și credibilitatea.
    Așa or fi fiind noile trenduri, dar odată făcut asta, cititorul te cataloghează ca scrii pentru bani și nu mai are încredere în cuvântul tău.
    Sunt nișe și nișe, să faci reclamă la produse fără viață ( pizza) e una, să te referi la produse cu termen lung de utilizare e cu totul alta. Nu mă laud cu traficul de anul trecut. După o scădere de trafic de 3 ori să mențin încasările din AdSense când am redus numărul de spații la sfert mi se pare fantastic. S-a schimbat mult felul în care Google percepe bloggingul. Sunt voci care spun lucruri șoptite, greu de verificat, le știți și voi.
    Eu sunt optimist, indexarea organică este pe mai departe cheia traficului.

    Răspunde
  • […] Însă ceea ce se întâmplă de fapt e fix invers, adică oamenii normali încep să dea hainele jos ca să obţină cifre. E un trend pe care l-am observat, tipe respectabile pe care le apreciez, care au început să mai arate un sutien, o fustă scurtă (nu zic că e un lucru rău să pozezi în sutien şi fustă scurtă, dar dacă ai 400 de poze cu helancă şi peisaje şi la un moment dat începi să dai jos textila, e clar că există un declic). Aici nu-mi dau seama dacă este o alegere pragmatică, pentru cifre, sau pur şi simplu au prins curaj să facă asta din moment ce toată lumea o face. (sursa) […]

    Răspunde
  • […] social media la început de 2019, Hoinaru spune că și româncele încep să dea hainele jos pentru cifre mai bune pe Instagram, iar la Zoso am […]

    Răspunde
  • Asta e greseala facuta de toti. Urmaream cateva bloguri pana cand am observat ca tema cu care mergeau o luase in alta directie. De exemplu ai un blog despre masini, atunci de ce drace vorbesti despre chiloti ?! Adica ce … ?!

    Oricum cred ca podcasturile o sa fie in crestere.

    Ca si blogger detin un blog dar nu pentru faima sau numar mare de cititori. Pur si simplu am dorit sa existe informatii in romana si sa rmana o parte din “mine” acolo. Deci o fac de placere.

    Si stiu ca intr o perioada scurta parca bloggerii se ajuta intre ei ? ” uite cititorii mei am gasit un blog interesant despre X…”

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu