in Advertising/PR

Ghidul piaristului: Bloggerii şi evenimentele

Pentru că se tot discută despre bloggeri şi evenimentele la care participă ei, să recapitulăm puţin cum trebuie să se desfăşoare relaţia dintre bloggeri şi agenţii. Zic de bloggeri, dar să ştiţi că se aplică aceleaşi principii şi la ziarişti. Eu aşa fac cu brandurile pentru care lucrez:

Pasul 1 – Alege bloggerii (jurnaliştii) pe care vrei să-i inviţi la eveniment. Fă puţin research, află care bloggeri s-ar potrivi campaniei tale. În agenţiile din România fix pasul ăsta e sărit. Fiecare agenţie are o mână de bloggeri pe care îi duce la fiecare nuntă, botez şi cumetrie de brand. De ce nu se face research? Pentru că oamenii de PR nu prea au background de comunicare.

Pasul 2 – După eveniment începe-ţi monitorizarea cu lista de bloggeri invitaţi. Analizează ce au scris pe bloguri, ce au menţionat în social media despre eveniment, eventual cere-le un feedback pe mail. Da-le mail de mulţumire celor care au participat. Alcătuieşte o listă cu cei care au scris despre eveniment. Această listă va fi punctul de plecare pentru invitaţiile la următorul eveniment (exceptându-i pe cei care au menţionat clar în articolele lor că nu vor să mai aibă de-a face cu brandul respectiv).

Pasul 3 – Ia lista cu cei care au scris despre evenimentul anterior şi completeaz-o cu alţi bloggeri care s-ar potrivi cu brandul tău sau cu evenimentul. Evident, pot face parte şi oameni care au participat la evenimentele anterioare fără să fi scris nimic, însă cei care au scris şi au oferit un feedback pozitiv trebuie să fie pe lista aia.

Pasul 4 – Repetă paşii 2 şi 3 pentru fiecare eveniment pe care îl organizezi pentru un brand.

Dacă urmezi paşii de mai sus nu există şansa să omiţi pe cineva. Pentru fiecare brand nou se începe de la pasul 1. Nu luăm bloggeri care au scris mişto despre maşini şi îi invităm la spa. Nu luăm bloggeri care nu consumă alcool şi îi invităm la evenimente legate de diverse băuturi. Nu invităm bloggeri care n-au carnet la lansări de maşini.

Mulţumesc pe această cale celor de la McCann PR care mi-au dat ocazia să scriu articolul. Aseară a avut loc cel de-al doilea party Desperados din Bucureşti. Despre primul am scris înainte şi după. Aş fi scris şi despre cel de ieri dacă aş fi fost invitat. Asta s-ar fi întâmplat dacă paşii de mai sus erau urmaţi. A fost o dovadă de amatorism din partea agenţiei. Nu e singura agenţie, dar le luăm pe rând.

Consider că începând de astăzi colaborarea mea cu McCann PR s-a încheiat.

28 de comentarii. Leave new

  • nu esti un pic prea categoric?
    mai da-le o sansa. 😀

    Răspunde
    • Nu sunt categoric, sunt de-a dreptul extremist! Insa din respect pentru munca mea nu pot sa mai colaborez cu oameni care fac greseli elementare. Stiu, e greu sa faci monitorizare, e greu sa lucrezi cu mai multi clienti in acelasi timp, e greu sa tratezi cu atentie toate subiectele. Dar daca eu pot sa o fac, e normal sa o faca toata lumea. Sunt chestii de baza.

  • huh, ce suparat esti hoinarule. dar restul „de data trecuta” au fost invitati si acum? poate oamenii au vrut pur si simplu sa fie cu totul alti oameni la eveniment.

    Răspunde
    • Tudor problema nu e ca n-am fost invitat la party, puteam sa ajung acolo ca +1 😛
      Problema e ca nu s-au respectat pasii aia. Bine ca am fost invitat la petrecerile de prin tara si n-am fost invitat in Bucuresti.

      PS: la primul eveniment au intrat vreo 1000 de oameni. La asta asteptau cam 3000 🙂

  • Nu mi se pare gresita reactia ta, din moment ce ai dat feedback-ul pozitiv data trecuta si mie mi se pare normal sa te invite si la un viitor eveniment…

    Răspunde
  • Partea de research scapa multor agentii, ceea ce e foarte trist.
    Cat de simplu si frumos ar fi daca s-ar respecta acesti pasi.

    Răspunde
  • Buna Alex. ”Nu e singura agentie dar le luam pe rand”: sa facem una!

    Răspunde
  • Stiu ca esti PR-ist, insa tu te-ai dus catre marketing si tehnic, probabil de aceea inca astepti monitorizare si coerenta in actiunile de PR.
    90% din agentiile de PR din Romania vand vorbe si cam atat. Bloggerilor le convine pentru ca nimeni nu verifica cati vizitatori unici a avut campania, respectiv daca s-au atins obiectivele reale sau nu.
    Sa nu ne ascundem dupa deget pentru ca nimeni nu cere monitorizare pe absolut nimic.
    Daca nici pe advertoriale nu se cer rezultate, ce sa mai vorbim de evenimente. Se raporteaza monitorizari la fel ca la display – fictive. Vorbesc de monitorizare si ROI la conferinte pentru ca suna bine, nu pentru ca stiu cum se face sau care ar fi KPIs. Aparte de asta, unii chiar stiu dar nu vor sa dea monitorizari pentru ca s-ar vedea ca acei zeci de mii de unici pe zi raportati nu se aliniaza la cele cateva sute de intrari pe site-ul companiei pe luna (aici ma refer la campaniile care n-ar trebui sa vizeze „notorietatea” ).
    Oricate articole ai scrie pe tema asta, mersul lucrurilor ramane acelasi pentru ca renteaza. Omul din companie raporteaza rezultate colosale, iar agentia de PR isi ia comisionul pe cifre nascocite. Cainii latra, caravana trece.

    Răspunde
  • Inca una cu bloggeri, de bloggeri, pentru bloggeri.

    Răspunde
  • E foarte util articolul ca ghid cu paşi. Ultima parte putea fi un alt articol, ca să nu strici zen-ul mini tutorialului 🙂

    Răspunde
  • Dragă Hoinaru,

    Articolul de faţă este unul foarte util şi bine scris. Ai dreptate cam în tot ce zici tu acolo. Doar că puteai să laşi deoparte menţionarea agenţiei. Ştii foarte bine că e foarte mult de muncă şi ai multe lucruri de făcut ca PR (spun din experienţă). Cu atâtea pe cap şi timp puţin se poate întâmpla să uiţi câte o chestie. Nu-mi spune că ţie nu ţi s-a întâmplat.

    Ar fi fost mult mai bine dacă te-ai fi dus şi ai fi scris despre eveniment şi le-ai fi dat peste nas şi ei ar fi rămas datori.

    Dacă te-a deranjat foarte mult faptul că nu te-au invitat puteai vorbi cu ei in particular, nu era nevoie de tam-tam. Astfel, articolul ăsta îmi lasă impresia că doar ţi-ai vărsat frustrarea. Nu te-au invitat la party, big deal, get over yourself.

    PS: nu am niciun motiv să apăr concurenţa, doar că astfel de chestii se mai întâmplă, nu e nimic personal.

    O zi bună.

    Răspunde
    • Bogdan, cand vine vorba de un eveniment, lista de invitati mi se pare unul dintre lucrurile de baza. Asa cum am mentionat si in articol, problema e una de procedura. Faptul ca n-am fost invitat (asa cum nici alti bloggeri n-au fost invitati) e doar un efect. Cauza tine de nerespectarea pasilor mentionati mai sus.

  • Ouch!

    Răspunde
  • […] A fost mult prea frumos pentru a fi doar o perioadă din viaţă. Nu voi fi atât de tranşant cum sunt alţii. Nu mă supăr pe nimeni şi voi fi în continuare blogger, de asta sunt absolut sigur.Ce am vrut […]

    Răspunde
  • dar cine te crezi tu, bloggeraș ca la carte?

    Răspunde
  • exista o carte? 🙂

    Răspunde
  • Hoinare, am si o nelamurire. Party ul asta la care se asteptau 3k fata de primul unde au fost 1k, a fost promovat? Ca eu nici nu am mai auzit de el:))

    Răspunde
  • […] pe tema asta Cristian Manafu, Raluca Popa, Ruxandra Predescu, Alex Negrea, TvDeCe, Andra Zaharia, Alex Ciuca, Claudiu Ciobanu, Oltea Zambori, Auras Mihai Geambasu si probabil dezbaterea s-a propagat si pe […]

    Răspunde
  • nici tu nu ai fost invitat la Desperados Party 2? m-am mai linistit atunci 🙂

    Răspunde
  • […] Nu sunt la fel de drastic precum Hoinaru, dar și mie mi se pare cel puțin dubios dacă nu sunt invitat la un eveniment la care toți […]

    Răspunde
  • ce e tare e ca am aflat de petrecere de la un tip care nu are nicio treaba cu onlineul, e scenograf:) tot de la el am aflat ca iti poti printa invitatie pe siteul desperados si gata, ai bilet de intrare la party:)

    daca nu ai aflat de pe facebook si twitter de petrecere e greseala agentiei, daca stiai insa de petrecere dar nu te-ai dus pentru ca nu ai fost invitat oficial e greseala ta, ai lasat orgoliul sa te priveze de o super petrecere.

    eu credeam ca bloggerul e un spirit liber care face fotografii din pasiune, calatoreste pentru ca adora asta, e gurmand si e inebunit dupa viata, gadgeturi, masini sau filme

    si pentru ca adora toate astea scrie cu pasiune despre ele pe un petec de web numit blog

    ma ingrozeste mercenarizarea blogosferei, totul e despre bani, conversie, campanii, endorsement, PR si produse luate in teste.

    mai scrie cineva doar din pasiune pentru cuvinte?

    stiu ca trebuie sa manance si burta noastra insa in ritmul asta in cativa ani o sa ne citeasca doar ametitii care cauta balarii pe google si nu cititori fideli care simt ca rezoneaza cu ideile si gandurile de pe blogurile noastre (observi ca m-am inclus si pe mine aici)

    eu cred ca trebuie facuta o disociere:

    daca esti blogger care scrie doar din pasiune si nu urmareste profitul financiar ti se rupe ca nu si fost invitat la partyuri sau alte sindrofii. pentru ca ai o relatie cu blogul tau si cu cititorii lui, te hranesti din energia oamenilor cu care interactionezi pe blog

    daca esti blogger care urmareste sa faca bani din blogul lui trebuie sa interactionezi cu oameni si agentii pentru a stabili o relatie care sa se consolideze in timp, relatie aducatoare de campanii si profit financiar si notorietate. si pentru ca esti un profesionist intelegi si micile scapari din agentii, si intelegi si aplici mecanismul de followup, agentia e clientul tau si tu trebuie sa o cauti la oo ca sa castigi un ban.

    senzatia pe care mi-a dat-o reactia ta a fost ca ai stat acasa ca o domnisoara virgina ce astepta sa fie invitata la balul bobocilor si care a plans in perna toata noaptea ca nu s-a indurat nici macar ochelaristul clasei sa o scoata la promenada.

    daca esti profesionist actionezi. daca esti amator te lamentezi.

    tu de care esti? 🙂

    ps. acesta este un comentariu in care se regasesc o parte din sfaturile pe care mi le dau si mie si nu urmareste in niciun fel sa discrediteze posesorul acestui blog :))))

    ps2 propun agentiilor sa isi dea mana si sa creeze un model de invitatie in alb pentru bloggeri, un fel de carnet de cecuri, pe care ei sa si le completeze ori de cate ori afla de un eveniment 🙂

    Răspunde
    • Augustin, discutam despre bloggerii care scriu sau nu dupa eveniment. Eu am vrut sa subliniez in economia acestei discutii ca nu foloseste la nimic sa scrii despre un eveniment 🙂 „Trebuie sa scriem, pentru ca altfel nu vom fi invitati si a doua oara”. Nu. Oricum nu vom fi invitati si a doua oara pentru ca agentiile gresesc. Daca plecam de la premisa asta, ajungem pe un teritoriu foarte periculos.

      Imi doresc sa cred ca tu nu sustii mediocritatea. Si atunci, daca o agentie greseste, clientul ei ce spune despre asta? Clientul, cel care da bani pentru o munca prestata. In plus, daca acceptam ca agentiile gresesc, nu inseamna ca si bloggerii ar putea sa greseasca la randul lor (si sa nu scrie nimic despre anumite evenimente)? Si aici mi se pare ca intram intr-un cerc vicios al erorilor.

      Dar da, daca vrei, am stat si am asteptat invitatie speciala. De ce? Pentru ca pe site nu primeai invitatie VIP si cu acea invitatie VIP eu puteam sa beau bere gratuit, atat de fomist am ajuns. Si cum eu de obicei vin cu masina peste tot, nici macar n-as fi baut bere, deci voiam bratara VIP doar ca sa-mi hranesc orgoliul. In concluzie, pe mine ma facea fericit o bucata de plastic galben legata la mana. De-asta am scris postul asta, pentru ca n-am primit acea bucata de plastic galben. La asta se rezuma toata discutia. Sau cum mi s-a spus, „atat de plin de mine am ajuns incat am nevoie sa fiu invitat personal.” Si uite un link la un post pe care sunt convins ca n-o sa-l citesti, dar poate il citesc altii.

    • asa de bine a zis-o Augustin! bai, mai sunt si oameni care scriu pentru ca le place sa scrie si atat!!!

      o fi greu de crezut, dar nu toti vor sa fie „probloggeri” si A-listeri.

      si ce bine a zis-o si RMstudio: „Inca una cu bloggeri, de bloggeri, pentru bloggeri.”

  • La cat am scris eu despre tot felul de produse si servicii si am fost ignorat de anumite agentii cand s-au facut campaniile pe acele servicii si produse…ar fi insemnat sa opresc colaborarea cu toti…Dar asta e…Cand se poate, cand nu se poate…

    Răspunde
    • Sorin, reiau pentru a nu-stiu-cata oara: daca agentiile au asteptari de la noi (si e normal sa aiba) in ceea ce priveste participarea la evenimente si articole dupa, e normal ca si bloggerii sa aiba asteptari de la agentii 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu