În ultimele luni m-am tot intersectat cu clienţi din zona de fashion. Şi n-am auzit pe nimeni care să aibă vreo vorbă bună legată de bloggeriţele de pe nişa asta. Nici măcar un om care să spună „băi, eu lucrez chiar bine cu bloggerii, am şi ceva rezultate”.
Și asta e o mare problemă din două motive:
1. Pentru că ăsta e singurul rolul pe care îl au, să vândă produse (ok, să zicem că ar putea fi un rol și să seteze trenduri, dar hai să fim serioși). E super simplu: femeile văd poze frumoase, vor şi ele hainele alea, cumpără. Dacă nu reuşeşti să vinzi, înseamnă că eşti degeaba.
2. Pentru că oamenii de fashion duc vorba mai departe. Și nimeni nu zice ”n-am avut rezultate cu bloggerii de fashion”, toți spun ”n-am avut rezultate cu bloggerii”.
Plus că există, practic, un număr infinit de bloggerițe de fashion, astfel încât brandurile și designerii testează mereu alți oameni, poate-poate o ieși ceva. Din păcate, este atât de mult sclipici în jurul unor cifre goale, încât toată lumea crede că poate să aibă succes pe nișa asta. În curând mă aștept ca apariția bloggerițelor de fashion să depășească rata natalității din România. Ce-i drept, pentru un copil e nevoie de fonduri, planificare, 9 luni de așteptare, pentru un blog de fashion e suficient un nas mic și un prieten cu aparat foto.
Și cum spuneam mai sus, brandurile tac din gură, că nu e frumos să vorbești de rău, nu se dau nume, șarlatania merge înainte.
De ce s-a ajuns aici? Pentru că majoritatea acestor domnișoare s-au trezit vedetuțe peste noapte și consideră că 10.000 de likeuri pe Instagram le fac niște super dive și trendsetterițe. De-aia ajung să ceară 1200 de euro pe 2 postări pe Instagram și 2 postări pe Facebook. Ceea ce n-ar fi așa rău dacă ar livra măcar O VÂNZARE de banii ăștia.
Mai nasol e că nici măcar nu-și dau seama de impostura în care trăiesc. Am ascultat recent o astfel de bloggeriță la o conferință cu studenți. Iată câteva idei pe care le-a împărtășit tinerelor aspirante la poziția de fashion diva:
- relația mea cu concurența e simplă: îi ignor
- eu fac mulți bani acum, mai mulți decât mă așteptam vreodată, dar am muncit mult
- ORICE faceți în blogging trebuie să fie plătit. deci cereți bani pentru ORICE. poză pe Instagram? bani. postare pe Facebook? bani. ședință foto? bani. Altfel lumea te ia de prost și profită de audiența ta
- în industria asta cel mai important e să fii acolo, să te vadă lumea, să mergi mereu la evenimente, să te afișezi, altfel lumea te uită
- trebuie să știi să te porți cu piaristele, să le mai dai din când în când un articol gratis, un compliment, un mic cadou, că ei sunt oamenii care îți dau campanii așa că fii om cu piaristele.
- [și cea mai tare chestie] au fost cazuri în care am dublat fee-ul pentru un client când am auzit câți bani face pe spatele meu.
Deci da? Nemernicii ăia mă plăteau cât le-am cerut și eu prestam un serviciu, dar făceau bani pe spatele meu, așa că le-am cerut bani mai mulți. Pfff, păi angajații din corporații ce să mai zică în cazul ăsta?
Cam aici suntem. Și previziunile sunt sumbre, că piață e suficientă și bloggerițe de fashion la fel.
Notă: cât timp ai citit acest articol, au mai apărut 2 bloguri de fashion în România.
Foto: fashion bloggers via shutterstock
35 de comentarii. Leave new
la ce conferință a fost hoinaru când noi eram in drumul cetăților? 🙂
aslo http://www.zoso.ro/bullshit-metrics-fabulous-muses/ 🙂
Trist. Si din pacate, desi sunt total rupta de domeniu (mai putin faptul ca citesc bloguri), tot cunosc cel putin 5 bloggerite de fashion despre care n-am priceput cum (si daca) fac bani.
Trist si adevarat ce scrii in acest articol.
Nota din final e fantastica :)) Good!
prost e ala care da, nu ala care cere
Sunt curios de articolul din care ai citat, il ai cumva?
un nas mic…Nici macar nu e o conditie obligatori
lasati ca nici cu blogurile generaliste nu mi-e rusine, si-acolo e plin de Chinezi si de Bazavani pe care nu-i citeste nimeni, dar fac bani gramezi.
Foarte bun articolul! O esenta in ”miezul problemei”
„fii om cu piaristele” :))
Știu multe cazuri exact așa. Și eu am încercat să mai colaborez cu anumite fashioniste și au niște prețuri incredibile. Cam scumpe „pozele” și ”postările minunate de pe Instagram.”
Asta cu ‘fii om cu piaristele’ m-a dat pe spate.
Și pe mine! E din popor, cum altfel.
Precis te referi la Andreea Ibacka (sau cum s-o scrie)…
„că piață e suficientă” – Nu, nu e 🙂
Daca fashion bloggeritele nu vand nimic, atunci cine genereaza vanzarile din campaniile de afiliere, unde mai mereu categoria Fashion este in top 3 cele mai mari vanzari?
Citez de exemplu de pe site-ul 2parale: „Fashion Affiliate Challenge, prima competitie de anvergura din 2Parale, a adus advertiserilor de fashion din retea vanzari de aproape 700.000 de lei (fara TVA) si venituri de cateva zeci de mii de euro pentru afiliati.”
pare că ele vând atâta?
Cred ca este si vina PR-istelor/agentiilor ca nu stiu sa aleaga bloggeritele cu publicul care trebuie… Am vazut bloggerite care promovau produse foarte scumpe in timp ce publicul lor majoritar este format din fetite de 13-14 ani care cu siguranta nu isi permit sa cumpere asa ceva sau nu au unde sa poarte un anumit gen de vestimentatie sau de ce sa foloseasca un anumit produs de beauty. Am vazut si branduri care fac campanii cu 5-6 bloggerite foarte populare in acelasi timp iar (parerea mea personala) lumea are reticenta cand vede asta pentru ca se prinde ca bloggerita este platita. Astfel, isi pierde credibilitatea in calitatea produsului si motivele pentru care este recomandat.
In plus, multe persoane urmaresc blogurile mai mult pt inspiratie si cel mai probabil cauta sa cumpere produse asemanatoare cu cele promovate dar la preturi mult mai mici (replici), in timp ce cititoarele care au putere de cumparare, citesc blogurile din afara.
Bun, nu toate ideile sunt gresite:
1. pe cat posibil nu faci promovare/munca moca. Pentru ca, da, esti luat de prost.
2. preturile se pun si pe VALOAREA pe care o aduci (normal, daca aduci). Deci, sa cresti pretul cand stii ca livrezi, e o idee buna.
Acu’ e vina ‘brendurilor’ ca dau bani pe like-uri si prostii din astea. Sau a agentiilor care nu stiu sa-si educe cum trebuie clientii. Dar nici ele nu au poate interes, ca scad bugetele si incasarile lor.
Faină imaginea articolului, spune tot.
Culmea este că majoritatea „bloggeriţelor de fashion” răsar tot din Târgu-Mureş.
ca si fashion blogger si „piarista” in acelasi timp am savurat articolul asta! :)) Excelent prezentat!
Din proprie experienta nu pot sa spun ca sunt 100% de acord, eu zic ca depinde de la caz la caz… 🙂
@Andra, „ca și blogger” ar trebui să citești asta: http://exarhu.ro/vorbesti-ca-un-analfabet-sau-ca-si-un-analfabet/
Piscotare 🙂
[…] am ajuns să fac rezervări în urma unor articole citite pe bloguri. Citeam ieri la hoinaru articolul ăsta despre influența unor bloggerițe de fashion (not) și mi-am dat seama că nu urmăresc niciun […]
[…] scrie, sub titlul blogosfera de fashion este inutilă, despre cum bloggerițele cer bani mulți pentru postări pe Instagram și Facebook. Se poate vorbi […]
Fain e când cineva îți confirmă o presimțire pe care o ai deja de ceva timp.
[…] readuce în discuție subiectul bloggerițelor de fashion care cer sume jenant de mari pentru articole, poze, și nu e asta problema, ci faptul că nu prea livrează în campanii, și după aceea […]
Sincer as fi inteles frustrarea asta a ta daca erai vreo muza… dar ca barbat sa te oftici, in public, ca niste femei castiga mai mult decat tine este patetic… nici macar coerent in idei nu esti, pleci de la ideea ca nu aduc rezultate dar mai jos admiti ca totusi produc… ce sa zic… frustrarea e mare si se simte de pe luna… nu esti in stare sa produci bani din blog, lasa te… dar sa arunci cu noroi in altii pt ca tu esti praf… lame rau :)))
Am aprobat comentariul tău ca să subliniez că dintre comentariile negative niciunul nu era asumat cu nume real şi mail 🙂 Atât.
comentariile de pe toate cele 4 bloguri care au scris însumează comentariile pe un an pe toate blogurile de fashion.
🙂 ))))
Eu tot spun ca romancele sunt curve – asta insemnand in toate sensurile – dar multi ma contrazic…ei, pai acum ce sa zic, spalati-va cu ele pe cap ! Fiindca majoritatea din voi nu intelegeti ca romancele sunt niste jeguri narcisiste, nu femei normale… Ei, pai jegurile alea se cred bloggerite si dive. Unele din ele, restul se cred doar dive.
@ alin, de parca barbatii romani ar fi mare gaura in cer, niste sarantoci care inca o asteapta pe mama sa le faca curat in camera..mai bine te-ai duce inapoi in scorbura din care ai iesit!
Este nevoie si de reala pasiune nu doar de interesul de a promova sau a vinde ceva!
„Altfel lumea te ia de prost și profită de audiența ta” de aici lipseste continuarea: asa cum si eu profit de prostii din audienta mea pe care nici nu ii cunosc si nici nu ma intereseaza cine sunt daca imi dau like, follow si cumpara ce le zic eu.